Holnap kedd, akkor taxistüntetés. Ennek apropóján ma az Uber egész oldalas hirdetésekkel nyomul a sajtóban – a Népszabadságban és a Világgazdaságban, meg tán még valamelyik szennylapban. A kormánypropaganda kékjére emlékeztet a kitöltőszín – csak egy kicsit sápadtabb. A címben a "Szeretjük Magyarországot" állítást füllenti világgá kapitális fehér betűkkel Fekete Zoltán, az Uber Hungary Kft. hazudóembere, akinek már a bemutatkozása is kamu: azt állítja magáról, hogy ő az okostelefonos gurulójárvány hazai vírusgazdája mint ügyvezető (sőt: vezérigazgató/general manager), holott az Igazságügyi Minisztérium e-cégjegyzékében tárolt cégadatokban ennek nyoma sincs.
Aztán a szövegtörzsben folytatja a handabandázást, maszatolást, ahogy már megszokhattuk tőle, amikor sajtónyilatkozatai alkalmával próbálja megmagyarázni, hogy az általuk koordinált, pénzért autóval háztól házig történő személyfuvarozás nem taxizás, hanem innováció, és valójában egy tényleg jól összerakott, de a hazai fuvarközvetítők alkalmazásainál semmivel sem jobb (sőt, a Cityé például többet is tud) app szállít minket haza. A nyíltan fizetett pamflet hasonlít az eddigi kommunikék mellébeszéléseire – csak egy kicsit sápadtabb. Látszik, hogy most nem bújtatva honorált újságírók hozták össze – pedig ők sem remekeltek e tematikában – a kolumnát, hanem legjobb esetben is az Uber Hungary házi kommunikátora, a Flow Pr valamely gyakornoka izzadta ki magából.
Tegyünk akkor rendbe pár dolgot. Az Uber Magyarországi képviseletére Karen Sammis Walker, a cég valódi ügyvezetője jogosult, mellette az Uber Management B. V. amszterdami központja színeiben Rob van der Woude és Delphine Lucy F. Bernard – a magyar csicska alkalmazott valahogy kimarad a felsorolásból. Ennek ellenére a múlt héten is végighaknizta az írott és elektronikus mádiumokat, és megint ömlöttek a hülyeségek és az ellentmondások a szájából. (Tévében is láttam mostanában: úgy néz ki, mint máskor, csak egy kicsit sápadtabb.)
Egy ideje például azt a lózungot szajkózza ez a kakadu, hogy "az Uber betiltásával" (miért, mikor volt engedélyezve?) a kormány munkahelyeket tesz tönkre. Az sem zavarja a kontártaxi-vállalat kovácszoltánját, hogy ezzel saját, korábbi alapvetését hazudtolja meg: olyan gyorsan és elvonási tünetek nélkül tudott lejönni az önzetlen autómegosztás sulykolásáról, mint Rogán a habonyi delírium szülte "keményen dolgozó kisember"-ezésről.
Egyébként most, hogy fontos frissítést kapott Fekete oprendszere, olyan nagyot nem is konfabulált: a kezdeti időszak lelkes pionírjai, akik jó dolgukban ubereztek sokszor prémium kategóriás, de legalábbis jól karbantartott kocsijaikkal, már rég kikoptak a rendszerből – rájöttek, hogy nemcsak az önköltségi ár alatti 165 Ft/kilométeres tarifáért (mínusz 25 százalék az Ubernek Amszterdamon keresztül Bermudára) nem éri meg, ha széthajtják a drága járművet, de a csütörtök-péntek-szombat éjszakánként, hajnalonta mindig biztosra vehető 1,5–3-szoros szorzóval turbózott viteldíjért sem. Főleg, ha miután behányt a kocsijukba a bulinegyed császárfiókája, még jól le is értékeli őket az Uber trendi követői által istenített pontrendszerében, hogy aztán ha 4,5 alá csökken az átlagráta, úgy váljon meg tőlük a felhőlakó fuvarközvető automatikusan, mint vastag bőrűek az elhalt hámsejtektől, észre sem véve a "veszteséget".
A jól fésült és üdére dezodorált, őszinte mosolyú, szoláriumbarna, sikimiki aranyifjak helyett jöttek a kicsit sápadtabb, legtöbbször napi öt-hatezerért bérelt tizenéves Suzukikat, Opeleket hajtó kényszerkontárok, nagyrészt bukott taxisok, akik alól elfogyott a saját kocsi, vagy úgy gondolják, könnyebben kifizetik elmaradásukat a droidtartónak, ha a sárgából átülnek egy fóliájától már megfosztott másik autóba. Vannak aztán a napi nyolc-tíz óra munkájuk után még elalélásig a kocsijukba költöző "hitelkárosultak", akik alól addig sem tudja kivenni a családi verdát a bank, amíg az mozgásban van. De mára megjelentek az eddig közmunkán vagy segélyen tengődő vidéki családapák is, akik kivesznek valami ágybérletet Pesten, elég az, úgy is csak összeesni járnak a szállásra, haza, a családhoz meg csak vasárnap reggeltől estig. Cigányélet ez, de azért hívják a sógort-komát is, hadd fogják meg ők is az isten lábát, és azok jönnek is, ugyan még csak egyszer voltak a nagyfaluban, akkor is csak az állatkertbe meg a vidámparkba jutottak el, de minek ide helyismeret, hiszen a bérelt roncshoz kölcsön-GPS is jár.
Fekete Zoltánék agymosó mantráinak egyik sokat sulykolt sarokszava a kiszámíthatóság. Nos, mára már ezt is nagyjából a jól belőtt hajukra kenhetik pomádénak a tisztelt felhasználók. A Google Maps-alapú, Amszterdamban, műholdon keresztül lecsapott digitális taxiórát ugyan nem lehet pörgetni, legalábbis nem hagyományos módszerekkel, de innovatív rendszernek innovatív a kiskapuja is. Az uberes hordák csürhülnek bizonyos helyeken, például a reptéri parkolóban, koncertek után stb., de csak egyesével jelentkeznek be a rendszerbe. Aztán ha leszáll a göpzi, elhal a vastaps vagy lemegy a függöny, így jelentősebb fuvarigény generálódik, a tökéletesen átverhető, de azért nagyon intelligens szisztéma csak azt látja, hogy alig van uberes a környéken, így magas szorzóra kapcsol. És akkor szépen lassan, sorban belogol a többi drájver is, és viszi a jövőbe mutató technológiától erektáló konzumidiótát a végtelenbe, és még tovább. A hivatalos taxiár két-háromszorosáért (szilveszterkor, felhőszakadáskor ötszöröséért akár).
De zárt Viber-csoportjaik is vannak az ubereseknek, ennek tagjai lehetnek válogatott, megbízhatóan fillérbaszó utasok is, akik hajlandók megkerülni a mai technikát, és beérik a... a szintén maival: azaz csetkliensen hívnak maguknak svarctaxit (sőt: svarcuberest!) – cserébe azt a 25 százalékot, amely egyébként is elszállt volna adózatlanul a kis szigetre, megkapják kedvezménynek.
Ennyit a transzparenciáról.
Lassan két éve már, hogy ide ette a fene az Ubert, ennyi idő kellett ahhoz, hogy a béna kacsaként (sőt, több mint egy évig néma kacsaként) totyogó, a saját rendeletei, törvényei felett – tőle szokatlan módon – nagyvonalúan szemet hunyó kormány ha nem is nagy meggyőződéssel, de megemelje méretes seggét, amelynél csak a vízfeje termetesebb. Előbbi testrészét persze meg kellett rugdosni kicsit ehhez, és időt vesz igénybe, míg utóbbihoz is eljut az ingerület. Ha ez a módja, hát folytatni kell a stimulációt. Holnap lesz a kúra következő állomása; nagyon bízom benne, hogy lesz elég gyógymasszőr. Még úgy is, hogy a fuvarkufár vállalkozások szinte mindegyike kihátrált már a demonstrációk mögül, pedig az ő létüket még jobban veszélyezteti a magának globális szabad rablási jogot vindikáló világvállalkozás. Sofőrre ugyanis még biztos hogy szüksége lesz az Ubernek egy darabig, akkor is, ha totálisan letarolja a piacot, de konkurenciára tuti nem. A Főtaxi, amely a kormány zsebében van, egyenesen tiltja taxispartnereinek, hogy demonstráljanak; a City, amely az első fordulóban ha létszámban nem is, de szürkeállománya révén (igen, nekik van olyan, ki is lógnak erősen a sorból – persze nem Metál Zoltánra gondolok) a leginkább együtt tudott működni a társaságfüggetlen szervezőkkel, bár most sem tilt, de nem is támogatja az akciót; a 6x6 és 2000, azaz a Zengő-birodalom fél szemmel mindig a Cityt figyeli és igazodik hozzá; a Budapest Taxi kis Horváthja egy beszari, primitív suttyó – a többi telefonszám-tulajdonos meg nem sokat számít. Félő hát, hogy sokkal kevesebb taxi lesz ott a Hősök terén a gyülekezőnél, mint egy, de főleg mint két hete.
Nem kéne, hogy így legyen.
Tőlem is megkérdezték, nem lesz-e abból biciklitúltolás, ha folytatjuk, annak ellenére, hogy a kormány elvileg már mindent megígért, ott van a parlament előtt a törvénymódosítás-javaslat. Érett megfontolás után úgy látom, hogy mivel ez a kormány nem oroszlán, hanem csak egy sunyi, taníthatatlan, elhízott parasztmacska, amely ráadásul még szeszélyes is és gyakran durcás, kiszámíthatatlanok a reakciói. Olyan, mint a dezodor: az ígérete semmit sem ér, bizonyítékok alapján lehet csak hinni neki (akkor is fenntartásokkal). Attól nem félek, hogy egy foszladozó demokráciajelmezt viselő autokráciában nem fogadja el a látszatparlament a beterjesztett kormánypárti javaslatot, de ha így lesz is, kb. két hónap még, mire ennek megfogható következménye lesz. Másrészt semmi garancia arra, hogy a kormány egy huszárvágással nem szabja az Uber kígyóvállú testére a vonatkozó jogszabályok személygépkocsis személyszállítókra vonatkozó részét. Nem lehet véletlen, hogy folyamatosan tárgyalgat a szakminisztérium az uberesekkel sub rosa, és talán az sem, hogy egyre több svarctaxin ott virít az NT-szám. Úgyhogy csak következetesen azzal a hamis kandúrral: addig kell beleveregetni az orrát a piszkába, amíg az ott van.
Nem könnyebb eset persze a néha öregasszonyosan hisztis, máskor arcpirítóan arrogáns főpolgármester vezette főváros sem. Tarlósról sokaknak markáns és találó véleménye van, nekem is. De amilyen nagy amplitudóval kilendült nála a tahóméter például a Fesztiválzenekar támogatáscsökkentését követő reakciókra, annyira visszafogott lett, kezdeti keménykedések után, Uber-ügyben, szinte szánni való, szomorú tehetetlenséggel tárta szét a kezét tehetetlenségében. Neki is nagyon jót fog tenni, ha tréningben tartjuk a harci kedvét.
Itt van például ez a rendezvény, amelyen főtámogató többek között a budapesti taxisoktól évi 83 ezrenként kb. 450 milliót benyelő BKK, és az abból nemrég levált Budapest Közút. Az is elég perverz dolog már, hogy
drosztdíjnak hívják azt a harácsot, amelyért kb. 1500 taxiállomás-férőhely jut 5000 taxinak, és azok kb. egyharmada is teljesen használhatatlan helyen van, a valóban forgalmas pontokon lévőkre pedig – hatósági szemhunyás mellett – rátették piszkos kezüket-lábukat a drosztfoglalók. (A BKK-ellenőrök ennek ellenére a drosztengedély megvonásával
büntet/het/ik azokat a taxisokat, akik szabályosan, a forgalmat nem zavarva, de droszton kívül várnak utasra). Az is kiver biztosítékokat, hogy az így összerabolt pénzekből bármilyen, a két szervezet profiljával nem összefüggő, a taxisok javát nem szolgáló esemény szponzorálására akár egy fillér is elmehet. De az már a pofátlanság fedáksárija, ha egy budapesti rendezvény támogatói között egymás mellett békésen megfér az őrzők és az ellenőrzendők logója: a BKK-é és a Budapest Közúté, illetve az Uberé. (Mondjuk BKK-s alvállalkozócég autóbuszán is láttunk már Uber-logós hirdetést.)
Persze tudom, mert jóhiszemű vagyok, hogy sem Pista bácsi, sem a fővárosi kezelésű cégek vezetése nem tudott arról, hogy ez a pimasz parazita pénzszivattyú partnerüknek hazudja magát, és utólag felvéteti magát a patrónusok közé. De azért, remélem, majd ha szembesül Budapest első embere azzal, hogy megint hülyét csináltak belőle, odaállítja a szőnyeg szélére a BKK taxisszívatásokért (is) felelős vezetőjét, a mozgalmas múltú obsitos rendőrt, dr. Komáromi Endrét. Aki persze feltehetően ott és akkor is magabiztos lesz és pökhendi, ahogy szokott.
Csak egy kicsit sápadtabb.
Utascsevej