HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) budapest (1) Budapest (54) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2015.01.07. 13:15 Szabad a taxi

Még egyszer az Uberről*

AMIT TUDNI AKARSZ RÓLA, DE HÜLYE VAGY UTÁNASZÁMOLNI


uber-finger150.jpgAmióta utoljára foglalkoztam ezzel a gurulva terjedő vírussal, eltelt vagy három hónap. Utána kellett olvasnom, mit írtam akkor, mert már elfelejtettem, annyira nem érdekelt azóta. De mivel közben kiderült, hogy az okostelefon-vezérelt kontártaxis-alkalmazás kvázialkalmazottjai milyen nevetséges kilométeráron zsákmányoltatják ki magukat, és magam is találkoztam olyan szerencsétlen balfasszal, aki a már eredetileg is túlméretes, aztán a devizahitelek elszaladása miatt reménytelenül elhatalmasodott autótörlesztőjét gondolta rendezni a fuserfuvarozásból, illetve – nem utolsósorban – mert az Index ma is benyalt egy színtiszta pr-cikkel az Ubernek éhgyomorra, nekifutok még egyszer. Tőlem teljesen idegen terület lesz a gondolatmenet alapja: a matematika.

Nem tudom, mennyiben érdekelhetik az alábbiak a felhasználókat, talán valamennyire, de inkább szólok előre (hátha a csak cím alapján seggségeket fröcsögő trollok legalább idáig eljutnak az olvasásban), hogy én elsősorban a drájvereket érintő szempontokkal foglalkozom. Persze tökéletesen megértem az utast, aki olcsón és kényelmesen, egy, a mai kor követelményeinek megfelelő alkalmazás koordinálta, áttekinthető rendszer által az igényeihez igazított közlekedési eszközzel akar utazni. Annál is inkább, mert ha valaki, én aztán tudom: a jelenleg (ha így folytatják, már nem sokáig) regnáló fuvarközvetítők nem sokat fejlődtek Drost Tivadar munkássága óta, legfeljebb morálban – sajnos e téren is visszafelé (lásd korábbi posztok). De az alábbiak alapján talán az utasok is belátják, hogy az első és legfontosabb szempontjuk (a nevetséges diszkontár) egyszerűen kivitelezhetetlen. A második teljesítése érdekében pedig a későn ébredő címkufárok is tettek tétova lépéseket nagy nehezen (szinte mindegyiknek van már a szóban forgó világjárványhoz hasonló okostelefon-applikációja). Az idők szavát megérteni vélő startupok pedig korábban itthon is kinőttek a földből; csak egy idő után mindet lenyírta az érdektelenség és a tőkehiány, vagy az utolsókat most az Uber fűnyírója.(Egyébként integetni, beülni is lehet: sosem fogom megérteni azt, aki szombat éjszaka kocsit rendel a Király utca közepére, ahol tuti, hogy elkerülik egymást, mert a taxi ott nem tud várakozni, az utasnak meg derogál kint állva várni, miközben az egész bulinegyed szabadjelzőkkel van kivilágítva. És ha valaki fél a mezítlábasoktól – egyre kevésbé kéne –, cégesek közül is válogathat, kedvére.)

    De a jövő a térinformatikai alapon, közbeiktatott humán diszpécser nélküli fuvarközvetítésé, ebben alighanem egyetértünk, az Uber-júzerek és én.

   babuskalada.jpg Na de akkor hozzád szólok, te kedves kontártaxis-jelölt, aki fontolgatod, hogy az Uber sofőroldali alkalmazását le, illetve az ezzel járó, sokszor rendkívül ostoba kérdőívet kitöltöd. Számoljunk.

    Ha megfelelsz a feltételeknek és soraiba fogad az Uber (ettől nincs különösebb félni valód, minden marha alkalmas, nem kell ismerned sem a várost sem a kreszt, nincs szükséged hivatásos jogosítványra, egészségi és pszichológiai alkalmasságod a kutya nem vizsgálja, csak a kocsid legyen négy-vagy ötajtós és tíz évnél fiatalabb), már kezdhetsz is dolgozni. Egy utaskilométerért 130 Ft-ot számláz a rendszer (alapdíj 300, várakozás 25 Ft/perc), amelyből 20 százalékot (példátlanul pofátlan mohóságról tanúbizonyságot téve) benyel az Uber. Ha lyukra futsz (mi ezt úgy mondjuk, megégsz), 600 Ft-ot gombolnak le az utasról (ez az egyetlen gyakorlat, amelyben az Uber praxisa előremutató, a megrendelt taxiért akkor is kell fizetni a világon mindenhol, ha lemondják, persze ennek az ötödét is viszi a pimasz parazita). De az egyszerűség kedvéért számoljunk csak a kilométerdíjjal és az alappal, a példánkban szereplő éjszakai műszakban a várakozási díj, a csekély forgalom miatt, amúgy sem jellemző. (További pontatlanság, hogy nem lesz hat kilométeres a fuvarátlagod, téged az Instantból a Szimpla-kertbe áttántorogni már képtelen társaságok fognak odapötyörészni, ha eltalálják még a launchert a kis remegő ujjaikkal.)

   Nem tudom, az eljutott-e a tudatodig, hogy – legyen bármennyire is népszerű ez a szar, amibe belelépni készülsz –, nem minden kilométered lesz hasznos. Értsd: ha a 16. kerület legszélén laksz, utas reményében nyilván beljebb kell menned, a taxizás belvárosi műfaj. (A nagy számok törvénye értelmében persze lehet, hogy egy héten kétszer a te szűkebb pátriádba is rendelni fog valami külvárosi geek vagy nörd, de ezt kiseggelni elég gazdaságtalan, talán belátod.) Aztán ha a Gozsdutól kivittek Békásmegyerre vagy Ürömre, szintén célszerű visszatüsténkedned a Belbe, mert onnan, a Google Maps által kalkulált (egyébként teljesen fals) várható érkezési időd alapján hiába nyomsz rá az Ötkertre (tényleg, azért azt megnézném, amikor ott megpróbálsz utast felvenni – ha mégis belevágsz, meg fogod érteni, miért mondom ezt), senki sem fog téged választani. Úgyhogy jó esetben azt lehet mondani, minden második kilométered lesz finanszírozott, a többi az rezsi. De előlegezzük meg, hogy te egy született őstehetség-kontártaxis vagy, és legyen a kihasználtságod hatvanszázalékos (nem lesz). Akkor száz kilométerből hatvanon termeltél, mondjuk tíz utazással számolva 

   (60 * 130 + 10 * 300) - 20% = (7800 + 3000) - 2160 = 10 800 - 2160 = 8640 Ft-ot.

  Ezt száz kilométeren egy jobb péntek este mondjuk hat órai munkával éred el, de akkor már nagyon ügyes laikus vagy. Tételezzük fel, hogy dolgozol tíz órát, mert nagyon tetszik, hogy dagad az Uber bankszámlája, és hoztál otthonról elég pénzt tankolni (hiszen egy fillér készpénzt nem kapsz), ezért ráhúzol még négy órát, amiért is, a fenti képletet használva (én most le nem vezetem itt újra, de számolj utána) még 5760 Ft-ot utalnak át utasaid a tengerentúlra. A tíz óra alatt így mentél összesen 166, 66 kilométert, a töködről is csorog a víz, és ha szerencséd van, nem törted össze magad, másokat sem, nem hányták össze a hátsó ülésed, nem szaladtál bele traffipaxba, nem tévedtél el, mert kiakadt a GPS, a telefonod, az utasod, vagy te.

    Jóleső fáradtságot érezve állsz be a benzinkútra pirkadatkor, annak tudatában, hogy egy éjszaka alatt szert tettél 14 400, azaz tizennégyezer-négyszáz Ft bevételre. Ha dízel autód van, és megúszod hatliteres fogyasztással, ez, 400 Ft-os gázolajárral számolva, 3840 Ft-os üzemanyagköltséget jelentubermoney280.jpg neked; de ha benzinnel jársz, kilencliteres motorszomjúsággal (itt is 400 Ft-tal kalkulálok), akkor már 5760 Ft-ot hagysz a kasszánál naftára. Ezek alapján az egész éjszakás gályázásért 10 560, illetve 8640 Ft megérkezését várhatod a saját számládra. (Na de ne reménykedj benne, hogy minden siftád ilyen "sikeres" lesz, hétfő-kedd-szerdán talán nappal van egy-két rendelés, de ugye te akkor a főállásodban tolod a hivatást, ha meg ez csak kamu, és mégis az Uberből akarsz megélni, akkor, ha fűtesz magadra ilyen farkasfog-vacogtató időben, ott rohadsz bele a kocsidba, ahol megálltál várni a tutit, ha meg nem, akkor ott fagysz bele – anélkül, hogy megpittyenne a részletre vett Iphone-od.)

    És ebből a bevételből, amely ugye szénfekete "jövedelem", hiszen nem adózol utána, nem fizetsz egészség-és nyugdíjbiztosítást stb, de nem is katázol, ráadásul engedély nélkül végzel szigorúan engedélyhez, vállalkozáshoz vagy alkalmazotti jogviszonyhoz kötött tevékenységet, nemcsak a kocsid amortizációját kellene fedezned (tízéves korhatár!), a kocsimosót naponta, az autópálya-matricát, de félretenni súlyos summákat a hatszázezer forintos közigazgatási bírságra, a kétszeres adóbírságra és késedelmi pótlékokra – és ha vagy akkora marha, hogy ezt a műkedvelő taxizgatást nem hagyod a francba mondjuk rögtön az első két hét mérlegének megvonása után, és tényleg rátok mászik a NAV, a költségvetési csalás miatti perköltséget is ki kéne gazdálkodnod belőle.

    Hát hülye vagy te? Megéri fentiek tükrében romkocsmát csinálni a kocsidból? Ugye nem. Szerintem inkább vigye a bank a Mazdát, az fájdalommentesebb.

bulizok_uber550.jpg

*Úbörnek ejtendő, nem júbörnek: nézzetek utána. Persze ha honosodna itthon is, amit nagyon nem szeretnék, mehetne magyar kiejtés szerint is akár.

UPDATE: Számolási hibát vétettem, az Uber ugyanis nem kilométerdíjat VAGY várakozási tarifát alkalmaz, hanem, a taxizás történetében egyedülálló módon, mindkettőt egyszerre. Korrekció itt, a következő posztban.

komment

Címkék: énblog telefon jövő teszt élet én közlekedés éjszaka büntetés pénz taxi adó kresz helyismeret főváros ellenőrzés tarifa jelen diszpécser taxis közterhek adókerülés nyugtaadás Budapest GPS taxisrendelet taxisblog fuvarközvetítő Uber tízéves korhatár


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr996920349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aleb19 2015.01.09. 13:21:31

ez tok jo ha napi 8640Ft-t csenget

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.09. 13:37:07

Tehát akkor a számítás szerint - bár feketén, de még a benzinköltség levonása után is - meg lehet keresni Uberrel a havi nettó átlagbért.

Kösz, hogy kiszámoltad, most már tudom, hogyha hirtelen elveszteném az állásomat, akkor mihez is kezdjek, amíg találok valamit.

Laci1982 2015.01.09. 13:51:03

kár számolgatni. Az uber-sofőrködés lényege nem a megélhetés, hanem hogy mondjuk hétvégén ha megjött az asszonynak, s megunta az ember bámulni a tv-t, vagy az aktuális ps játékát, akkor ha már úgyis csak áll a verda, fogja magát, s csinál egy kis extra cash-t......és akárhogy számolgat akárki, a taxisoknak végre valahára harangoztak XD XD XD Még bele telik pár évbe, de az uber-ben hitetlenkedők csak gondoljanak abba bele, hogy 15 éve ki facebook-ozott és ki okostelefonozott? KÖSZÖNÖM :D...Ha taxis lennék, sürgősen más megélhetés után keresgélnék......

Skin 2015.01.09. 13:59:11

Na, ez tök jó, kösz a számolgatást. Amúgy tényleg este, ha az embernek van kedve kicsit kocsikázgatni, akkor mehet. Most 7 éves a verda, 2 év múlva úgyis cserélem. Még ha szórakozásból is lesz pár utasom, napi 4000 keresetkiegészítés elég jó móka. A hivatásos taxisok meg kapják be! Vagy csökkentség az árakat! Ha az Ubernek megy, akkor gondolom nekik is menni fog. :)

jobbos 2015.01.09. 14:05:15

@Skin: Az megvan hogy a taxisok törvényileg megszabott km-áron fuvaroznak Budapesten?

Skin 2015.01.09. 14:14:21

@jobbos: OK, igazad van, De ha van olcsóbb alternatíva, akkor miért ne azt használnám? És ha fekete a pénz? Legyen az, akár hívhatjuk tiszteletdíjnak is, az pedig 800.000 Ft/év értékig adómentes. :)

jobbos 2015.01.09. 14:27:29

@Skin: Nem vagyok taxis de igazat adok nekik. Ők szigorúan meghatározott feltételek mellett dolgoznak, megszabott árakkal, stb.
Az Uber-esek ugyanezt csinálják csak más néven nevezik, ráadásul a szabályok alól teljesen kibújva és feketén.

Amint pl. balesetet okozol és valamelyik utasod megsérül és kiderül hogy pénzt kaptál a fuvarért tuti a fejedre húzzák a vizes lepedőt.

aleb19 2015.01.09. 14:43:36

@jobbos: "Az megvan hogy a taxisok törvényileg megszabott km-áron fuvaroznak Budapesten? "

ami a cehekre emlekeztet es sarba dongoli a szabadversenyt, gondolom nehany politikust kilora me kellett sponzoralni ezert a dontesert

Pechvogel 2015.01.09. 14:49:18

@aleb19: @Skin: Aki az Uber és hasonlók mellett - mint sofőr (ez erősen idézőjelben értendő) - érvel az vagy tökhülye, vagy még a számtani alapműveletekkel sincs tisztában, mellesleg csak kis hazánkban ilyen olcsó a cucc, mert itt lehet trükközni (pl. adóelkerülés, nem akarom mondani ADÓCSALÁS)
Nem véletlen, hogy fél Európában betiltották plusz az USA több államában is !
Lehet hogy ők tudnak valamit ...

Pechvogel 2015.01.09. 14:54:46

@Laci1982: Örülök hogy kárörülsz, bár én már 10 éve nem taxizom, de attól tartok nekünk előbb fognak harangozni mint a taxinak ...
Figyelmedbe ajánlom bármelyik New York-i utcaképet ... csak úgy sárgállik !

aleb19 2015.01.09. 14:56:08

@Pechvogel: szerintem meg europaban sehol nem tiltottak be, de ahol betiltjak majd az azt jelenti, hogy utaljak a szabad versenyt

Pechvogel 2015.01.09. 15:00:54

@aleb19: Nézz utána ! Pl. Németország több városában is betiltották !

YOSHI 2015.01.09. 15:03:57

Hahaha! Sok troll komolytalan hozzászólásokkal. Csak a szátok nagy, miért nem übereztek. A 10 fuvar/10 óra erős túlzás. Maximum decemberben szakadó esőben. Vasárnaptól szerdáig 3-4 fuvarral számolhattok 10 órára. Bár akkor is léteznek fuvarok, de azok zömében céges rendelések és mindig kérnek számlát. Ja ilyet az übet nem tud? :-)

aleb19 2015.01.09. 15:07:07

@Pechvogel:" Nézz utána ! Pl. Németország több városában is betiltották ! "
es fellebeztek majd ujabb birosagitargyalasok lesznek de ha betiltjak akkor azt jelenti, hogy a politikusbarmok ott korruptak es/vagy gyavak

Pechvogel 2015.01.09. 15:08:26

@YOSHI: Így igaz !!! (vagy még ígyebbül)

Szabad a taxi 2015.01.09. 15:12:29

@aleb19: nepszava.hu/cikk/1044297-harc-az-uber-ellen

"Európában már több országban is - mint Németországban, Belgiumban, Franciaországban - betiltották a közösségi taxis szolgáltatást..."

Most legutóbb Spanyolországban.

aleb19 2015.01.09. 15:14:04

@YOSHI: ezert idealis hetvegi munka, keves esszel es egy vodor vizzel el lehet menni tuzoltonak kicsit tobb penzzel es 9-10 eves autoval meg lehet uberezgetni hetvegen

aleb19 2015.01.09. 15:17:34

@Szabad a taxi: es a nepszava az mindig igazat mond ...en meg ott tartok, hogy nehany nemet es francia varos probalta betiltani

Skin 2015.01.09. 15:21:57

Lehet, de amíg olcsóbb, mint a sárga taxi, addig használom is. És csak azt tudom tanácsolni, hogy legyen több uber-sofőr és uber-utas, mert a kereslet úgyis meg fogja találni a kínálatot.

aleb19 2015.01.09. 15:24:40

@Skin: az a baj, hogy a kereslet nem szponzoralja a politikusokat

aleb19 2015.01.09. 15:33:52

@Szabad a taxi: ok akkor en maradtam le... de a cikkbol kiderul, hogy az EU ugyis felulbiralja majd ezeket a verseny ellenes donteseket es max kulon szabalyok lesznek az uberesekre/utasbizt,buntetlen stb/

a taxizas megvaltozott ha tetszik hanem

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.09. 16:09:00

Az Uber nem főkereset, ezerszer leírták már, hogy egy kis kiegészítésnek jó, ha éppen sürgős teendők nélkül mész egy kört a városban. Ha törvényesen csinálod, akkor nagyjából annyi nettót tudsz keresni, mint a minimálbér, nincs ez máshogy Amerikában sem.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.09. 16:11:09

@Skin: Majd kitalálnak valamit, hogy ne lehessen olcsón taxizni... Az is érdekes volt, hogy a taxik kommunizálása előtt hamarabb volt kártyás fizetési lehetőség a 170-180 forintos taxikban, mint a nagymenő 230-240 forintosoknál...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.09. 16:13:37

@YOSHI: Ha a taxi többet nyújt, mint az Uber, akkor miért félnek tőle ennyire a taxisok? Ha tényleg annyira kevés a fuvar, akkor miért nem halnak éhen a taxisok? Vajon miért kaptam egész életemben csupán egyetlen egyszer nyugtát taxistól, ha nem adócsalók?

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.09. 16:13:56

Egyébként ha a taxisoknak annyira bassza a csőrét, akár ők is összehozhatnának egy hasonló alkalmazást.
Csak engedéllyel rendelkező hivatásos sofőrök, sárga autóban, hivatalos tarifával, számlával.
Utas meg értékelheti a sofőrt, parasztokat akár le is tilthatja.
Sofőr is értékelhesse az utast, behányóst letilthassa.

Szabad a taxi 2015.01.09. 17:16:06

@panaszmuki: Idéznék a posztból, innen a fejed felől, amelyet nem olvastál el ezek szerint:

"Az idők szavát megérteni vélő startupok pedig korábban itthon is kinőttek a földből; csak egy idő után mindet lenyírta az érdektelenség és a tőkehiány, vagy az utolsókat most az Uber fűnyírója."

"... a későn ébredő címkufárok is tettek tétova lépéseket nagy nehezen (szinte mindegyiknek van már a szóban forgó világjárványhoz hasonló okostelefon-applikációja)"

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.10. 17:34:05

@Szabad a taxi:
"... a későn ébredő címkufárok is tettek tétova lépéseket nagy nehezen (szinte mindegyiknek van már a szóban forgó világjárványhoz hasonló okostelefon-applikációja)"

Egyet mondj, légy szíves aminek van olyan alkalmazása, amit írtam. Ja, és még egy fontos dolgot kihagytam: fizetés a telefonról.

Szabad a taxi 2015.01.10. 20:05:17

@panaszmuki: A teljesség igénye nélkül akkor.

Ez a Taxi 4 igencsak hasonló elven működő (ráadásul nem kicsit hasonló nevű) alkalmazása: www.taxi4.hu/taxirendelo-alkalmazas

Itt a Főtaxié: fotaxi.hu/Read/274/F%C5%91taxi%20taxirendel%C5%91%20applik%C3%A1ci%C3%B3#main-menu

A 6x6-é: play.google.com/store/apps/details?id=cc.taxi.order.x6

Független, az Ubert jóval megelőző appok:

Az első hazai úttörő: www.facebook.com/TaxiLike?fref=ts

Itt írtam róla először, 2012 októberében: szabadataxi.blog.hu/2012/10/05/taxilike_update

Van még ez: play.google.com/store/apps/details?id=taxi.taxiquick

Vagy ez: play.google.com/store/apps/details?id=hu.crecom.besttaxi

Telefonnal – automatikusan – fizetni valóban nem lehet, de ez a jogszabályok miatt van így: a taxi fuvardíját csak hitelesített mérőeszköz (taxaméter) számolhatja ki, amely azonnal nyugtát is ad, a Google Mapsre épülő okostelefon-alkalmazások pedig egyik feltételnek sem felelnek meg. Lehet viszont kártyával perkálni az összes budapesti taxiban, a legtöbben pay pass-szal is.

Nem a nyomonkövethetőség, a gyorsaság, a kiszámítható érkezés stb. miatt "hódít" bizonyos körökben ez a fizetős városi autóstop-alkalmazás Magyarországon, hanem a minden gazdasági ésszerűséget nélkülöző, csak feketén működő tarifái, illetve (szerintem) múló "menősége" miatt.

De ezt te is tudod. Vagy ha nem, akkor most már tényleg tisztelj meg azzal, hogy végigolvasod azt, amihez immár sokadszor szólsz hozzá. És a magabiztos kijelentéseid előtt (sehol nem tiltották még be Európában az Ubert, nincs Uber-szerű taxirendelő app, amellyel igazi taxit lehet hívni) egy gyors Google-futamot is javaslok beverni a gépbe, mert ez így már lassan nekem kellemetlen.

whale 2015.01.11. 13:50:06

@aleb19: @panaszmuki: @Skin: @Laci1982:

Szevasztok! Titeket kereslek! Gyertek hozzám dolgozni másodállásban, a szabadidőtökben, az Átbaszlak Kft-hez!
A feltételek a következők: az eszközt ti veszitek meg, a munkadíjat én határozom meg -ez a piaci ár fele alatt lesz kicsivel- és a bevételetekből 20% jutalékot kapok. Ja, minden költség, kockázat, bírság a tiétek.
Ha az eszközötök elhasználódik és nem tudtok újat venni, mentek a levesbe, jöhet a következő eresztés agysebész.
Na, mikor kezdtek?

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.12. 06:45:35

@Szabad a taxi:
Kösz a listát, de nem arra voltam kíváncsi, hogy melyik társaságoknak van rendelő alkalmazása.

A mobiltelefonnal történő fizetésnél meg nem azt értettem (nem is tudom, hogy gondoltál erre), hogy a telefon GPS-ével mért távolság alapján, hanem hogy a fizetési tranzakciót a telefonról, az alkalmazásból indítom.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.12. 06:46:37

@whale: Te ki vagy, és mi bajod van? Orvos látott már?

Szabad a taxi 2015.01.12. 07:52:16

@panaszmuki: Dehogynem erre voltál kíváncsi: "Egyet mondj, légy szíves aminek van olyan alkalmazása, amit írtam."

És úgy gondoltam erre, hogy az Ubernél is így működik a viteldíjszámítás, a telefon GPS-e, illetve a Google Maps számításai alapján vonja le az alkalmazás a kalkulált összeget a bankszámláról. Nem tudom, miért lenne praktikus a taxióra által kijelzett összeget telefonnal kifizetni, a kereskedelemben sem jellemző ez a fizetési módszer – ahogy lesz rá igény, nyilván a taxikban is elterjed majd.

Bár ha belegondolok, tulajdonképpen már nem egyszer előfordult az én praxisomban is, hogy az utas mobilról indította a tranzakciót: közeli hozzátartozóját hívta fel, hogy hozzon le az utcára némi készpénzt vagy kártyát, mert a hazaútra szánt forintok valahogy elivódtak. Sőt, a szó szerinti telefonnal fizetési próbálkozások sem ritkák; de olyannal is találkoztam már sajnos, aki úgy gondolta, egy edénykészlettel egyenlíti ki a számlát (végül ennek is telefonálás lett a vége, meg egy kis csődület, mert a kollégák is segítettek elmagyarázni, hogy a kétes beszerzésű, gagyi fazékszett nem hivatalos fizetőeszköz).

whale 2015.01.12. 09:59:51

@panaszmuki: Mi a gond?:) Ez ugyanaz az üzleti modell mint az Uberé...

jet set 2015.01.14. 00:23:27

@whale: És neked ez miért fáj?

whale 2015.01.14. 12:38:35

@jet set: Mert gusztustalannak tartom az üzleti modellt, kb. mint az Il Ferro-t annak idején. Akkor is mindenkinek elmondtam, akinek csak tudtam, hogy szimpla lehúzás, semmi más. Ez is az. Gyakorlatilag a saját autódat eteti meg veled a Uber, annyi pénzt sem fizetve, hogy az amortizációt és a költségeket fedezni tudd. És akkor hol van még bármilyen jövedelem?
Persze a keresleti oldal motivációját pontosan értem. Ingyenélni mindenki szeret, én sem bánnám, ha valami hülye a saját pénzén, a saját autóján furikázná a seggemet.
Csak hogy tiszta legyen, semmi bajom a car sharing-gel, vagyis a telekocsival. Ahol egy irányba megyünk, te beugrasz és beszállsz a benzinbe.
Ez nem az. Hívásra házhoz jön és bárhová elvisz. Ez taxi, bármit kamuznak róla. Annak viszont a leggusztustalanabb. A taxipiacot akarja letarolni úgy, hogy minden költség, kockázat, bírság a szerencsétlen lúzereké, a Uber minimális befektetéssel, qrva nagyot kaszál.
Ezért hoztam példának a fiktív cégemet, az Átbaszlak Kft-t, ami ugyanezt az üzleti tervet kínálja. Ha szerinted menő ilyen feltételekkel dolgozni, téged is szívesen várlak. Ha elég sokan lesztek, esküszöm megcsinálom...:)

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.14. 15:11:45

@Szabad a taxi:
" a kereskedelemben sem jellemző ez a fizetési módszer – ahogy lesz rá igény, nyilván a taxikban is elterjed majd."

Pedig igény, az vóna rá!
Arra is mennyit kellett várni, hogy a taxikban lehessen kártyával fizetni. (Tudom, régebben is volt, de eleve kártyaolvasós taxit kellett rendelni, amit meg vagy tudtak küldeni, de akkor többett is kellett várni, vagy nem.)
Nagyon sok mindenben le van maradva a taxi szolgáltatás a jelenlegi igényektől, és az a baj, hogy mire behozza ezt a lemaradást, addigra már új igények lesznek, amiktől szintén le lesz maradva.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.14. 15:13:11

@whale: És nagyon hasonló a taxis szolgáltatások modelljéhez, csak ott az utas által fizetendő ár magasabb.

whale 2015.01.14. 17:39:59

@panaszmuki: Véletlenül sem. A taxikában LEGÁLIS vállalkozások dolgoznak, akik mindenféle követelménynek megfelelnek, adót fizetnek, felelősséget vállalnak, számon kérhetők, stb.
Az Uber esetében erről szó sincs. Úrvezetőket szívatnak a saját zsebükre és nem mellesleg kinyírják a legális piacot.
Én a szabadidőmben, hobbiból villanyt szerelek. Garantáltan féláron, mint az iparosok. Dolgoztatnál velem?

annmbp 2015.01.19. 13:51:03

Csak szólok, hogy nem jó a számolás.
Ugyanis 130 Ft/km PLUSZ 25 Ft/ perc a díj.
Budapesten jó esetben kb 30 km/h átlaggal tudsz menni, azaz a valós kilométerdíjad 130+50Ft=180 Ft körül van.

Azaz

(60 * 180 + 10 * 300) - 20% = (10800 + 3000) - 2760 = 11.040 Ft a végeredmény szemben az általad számolt 8.640 Forinttal.

Szabad a taxi 2015.01.19. 14:19:24

@annmbp: Ezt rosszul tudod. A rendes taxinál és ennél a fizetős városi autóstopolásnál is van egy határsebesség (jellemzően valahol 10 és 20 km/h között, a 280-as tarifánál pl. 16 km/h), amely alatt várakozási díjat, afölött kilométerdíjat számol a taxaméter, illetve az okostelefonos alkalmazás. Nézz, érdeklődj utána.

annmbp 2015.01.19. 14:24:55

@Szabad a taxi: Ezt rosszul tudod. Ülj be egy uberbe, utazz egyet és nézd meg az út végén kapott összesítőt. Illetve látogass el az uber.com oldalra és nézd meg a tarifát.
www.uber.com/cities/budapest

Segítek:
Base fare 300 Ft PLUSZ 25 Ft / perc PLUSZ 130 Ft / km

érted már?

Szabad a taxi 2015.01.19. 14:34:22

Nem akarom elhinni. még mindig arra hajlok, hogy a plusz ez esetben helytelenül alkalmazott OR, és nem AND. Annyira nem is helytelen, hiszen a várakozási idő és a kilométerdíj a végén összeadódik.

Ha van esetleg egy uberes elszámolásod, meg tudnád tenni, hogy elküldöd nekem mélben (szabadataxi, kukac után a népszerű google-ös levelőszolgáltatás jól ismert domainje)?

annmbp 2015.01.19. 23:15:46

100%, hogy így van, ahogy mondom.
Ha mész 10 km-t 10 perc alatt, akkor az =
300 + 1300 + 250 Ft

Egyébként van még más tárgyi tévedés is a levezetésedben. Szerintem írj az uber supportnak az útdíjról, a lemondási díjról, a távolság számításáról, az egy órára eső utak számáról egy kérdéssort, mert félrevezető a posztod minden pontja.

Elszámolást nem küldök, semmilyen szinten nem akarok beazonosítható lenni.

Vagy utazz egyet és egyből lesz elszámolásod:)

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.20. 08:18:15

@Szabad a taxi:
Akarod, nem akarod elhinni, @annmbp: -nek van igaza:

www.uber.com/cities/budapest

Ha még így sem hiszed el, akkor számíthatsz ugyanezen az oldalon viteldíjat is...

Szabad a taxi 2015.01.20. 14:53:37

@annmbp: @panaszmuki: Írtam a supportnak, várom a válaszukat. De továbbra is úgy gondolom, egyszerűen rosszul írták ki a magyar oldalra a tarifákat. Nézzétek meg a londoni árakat, az van, amit fentebb leírtam: 11 mérföld per óra alatt van várakozási, és afölött kilométerdíj (OR):

www.uber.com/cities/london

Ha mégis úgy lenne, ahogy ti értelmezitek, ez a kontártaxizgatás még rosszabb modell, mint elsőre gondoltam, hiszen a sofőr érdekelt abban, hogy minél később érkezz meg az úti célodhoz.

A lemondási díjról szóltam a posztban, elismerőleg, mint olyan dologról, aminek természetesnek kéne lennie (az is volt Budapesten is, amíg a fuvarközvetítők nem kezdtek egymás alá ígérgetni), a minimumtarifa pedig szintén előremutatóés követendő, bár az összege olyan nevetséges (mínusz 20 százalék), hogy inkább nevetséges.

Az, gondolom, csak vicc volt, hogy rendeljek magamnak Ubert, mosolyogtam, erről ennyit.

A viteldíjkalkulátoruk sajnos nem működik, nekem legalábbis nem hozott ki semmit, a bevitt adatok (a lakhelyem és a Budapest 1051 Erzsébet tér 1.) egyszerűen eltűntek, amikor rányomtam a fare quote-ra (aztali gép, Chrome böngésző).

Megjegyezném még, hogy a Google-ba beütve az Uber fares Budapest vagy az Uber árak Budapest keresőkifejezéseket, az összes találat az én verziómat támasztja alá, sehol sem írnak a kettős tarifaképzésről, minden forrás (magyar és angol nyelvű cikkek, Tripadvisor) stb.) vagylagosan említi meg a díjakat.

A többi felsorolt pont ügyében nem fordulok az uberes ügyfélszolgálathoz, mert sokkal megbízhatóbb információkat kapok maguktól a sofőröktől, eddig is velük beszéltem, nem a menedzserekkel: valahogy nekem hitelesebbek.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.20. 15:06:03

@Szabad a taxi: Biztos, hogy nem rosszul írták ki, mert pl. Rómában, Párizsban és Madridban is km + idő alapú a díjszámítás...

"hiszen a sofőr érdekelt abban, hogy minél később érkezz meg az úti célodhoz"

Nem, a sofőr mindig abban érdekelt, hogy hamar letudja a fuvart, és már vegye is fel a következőt.

A gépedet meg nézesd meg szakemberrel, mert Chrome-ban tökéletesen működik a díjkalkulátor.
De ne a szomszéd Józsival nézesd meg két sörért, hanem hívjál MCSE oklevéllel rendelkező diplomás szakembert, aki ad számlát, és óránként 25E Ft+ÁFÁt kér. (Plusz kiszállási díj.)

Szabad a taxi 2015.01.20. 15:07:43

Az alábbiakat küldtem a support.budapest@uber.com címre.

Tisztelt Uber-support,

egy vitás kérdés eldöntésében szeretném szíves segítségüket kérni.

A honlapjuk budapesti oldala szerint a kilométerdíj és a várakozási díj összeadódik (PLUS), míg a taxiviteldíjak a világban általában úgy képződnek, hogy bizonyos határsebesség alatt (ez a 280 Ft-os budapesti tarifánál például 16 km/h) a taxaméter idő, afölött távolság alapján számol. (Önök is ezt a modellt alkalmazzák például Londonban, a londoni oldalukon, a tarifáknál egyértelműen feltüntetik az OR relációt, azt is kiírva, hogy 11 km/h a határsebesség.)

Meglehetősen furcsállanám, ha egyszerre fizettetnének időtartam és megtett út alapján is, hiszen így a sofőr abban lenne érdekelt, hogy az utasával minél később érkezzen meg a céljához.

Előre is köszönöm megtisztelő válaszukat.

Üdvözlettel:

Sz. T.

Szabad a taxi 2015.01.20. 15:12:51

@panaszmuki: Semmi baja a gépemnek. Ha néha mégis meghibásodik néha, természetesen szakemberhez viszem (mondjuk ez nem nehéz, mert az öcsém diplomás hw- és sw-guru), ahogy a gázkazánomat is fényképes igazolvánnyal rendelkező, vizsgázott, évente továbbképzéseken részt vevő szakikkal szereltetem, sőt, az éves karbantartást is rájuk bízom. És sorolhatnék még példákat, de már unalmas, ismétlés, körben járás lenne.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.01.20. 15:20:34

@Szabad a taxi: Remélem az öcséd ad számlát, befizeti az adókat és a járulékokat, a kamarai tagdíjat, és felelősségbiztosítással is rendelkezik az esetlegesen okozott károkat megtérítendő.
Ja, és gondolom tőled sem kér kevesebbet, mint a kamara által ajánlott óradíj.

Különben ugyanúgy le kéne nézned, meg kellene vetned, mint egy Uber-sofőrt...

annmbp 2015.01.20. 15:43:46

A sofőr abban érdekelt, hogy minél előbb letudja a fuvart. Hiszen egy új fuvarral többet keres, mint egy esetleges 2 perccel lassabb útért járó 50 Forint.

Szabad a taxi 2015.01.20. 16:21:08

@annmbp: Az Uber-sofőr nem keres pénzt, hanem feléli az autóját. Ha ettől eltekintünk, akkor is csak akkor lenne igazad, ha ahogy kitette az utasát, rögtön jönne az új fuvarfelkérés. De ez nincs így, nagyon nem így van.

Egyébként igazatok volt, válaszolt az Uber. Külön posztban teszem közzé.

Szabad a taxi 2015.01.20. 16:23:36

@panaszmuki: Ostoba hasonlat: akkor állná meg a helyét, ha az Ubernél is csak öcsök fuvaroznának bátyokat, ingyen, szívességből.

Szabad a taxi 2015.01.20. 16:25:38

@annmbp: Ja, és én nem az Uber-sofőröket nézem le, hanem az őket kizsigerelő, velük a kocsijukat felzabáltató fuvarkufár gazdasági bűnszövetkezetet.

annmbp 2015.01.20. 23:44:15

@Szabad a taxi: Én elég sokat utazom uberrel, 50 valahány utam volt. Néha beszélgetek a sofőrökkel, innen vannak az infók... hogy vannak a fuvarok, stb.
A legjobban az egyik ember így mondta, hogy ha 3 percnél többet kell várni új útra, akkor már nézi, hogy van -e térereje, vagy nincs e befagyva az applikáció.

na de mindegy, a fő félreinformációd tisztázva.

Ma megkérdeztem egy sofőrt a lemondási díjról, az akkor jár, ha megérkezés után 10 perccel mondja le az utas a kocsit. Szóval ez tényleg "szopó" sofőr oldalról nézve (a sofőr fogalmazta így, csak tolmácsolom :)
De azt mondta, hogy a fuvarok 1-2% át mondják le, és azokat is azonnal. Azaz valószínű csak kipróbálta az utas, hogy működik e a dolog.

Tehát, akkor hogy van ez a kocsiját kiáruló szerencsétlen uber sofőr?
Nem ugyanez volt régen a szép időkben, amikor még 180 forintért taxizhattál?
Most meg mész 280-ért és ugyanúgy pörgetik az órát, mint két éve. Gusztustalan.

Szabad a taxi 2015.01.21. 00:14:24

@anmbp: Sosem taxiztam 180-ért, amikor újrakezdtem 2012-ben, 336 Ft volt a maximált éjszakai, beülős tarifa (tény, hogy telefonos rendelésnél ez lement 167-re egyes cégeknél, de köszöntem, abból nem kértem).

Ha olvastad volna a blogomat korábban is (persze miért tetted volna), tudnád, hogy én a fuvarközvetítők kiiktatására törekedtem az első pillanattól, illetve ("viszaélve" azzal, hogy beszélek nyelveket), ha csak tehet(t)em, kiscsoportos városnézéseket szerveztem/szervezek, öntevékenyen, külföldieknek. (Meg más, izgalmasabb programokat is.)

Persze az ilyen januári pangásban én is rohangálok Békásmegyer és Csepel között 280-ért, hogy meg ne fázzak, de sem órát nem pörgetek, sem az autómat nem hajtom szét.

Szabad a taxi 2015.01.21. 00:16:22

@annmbp: Bocs, az előbb elírtam a nickedet, és telefonról nem tudom korrigálni.

redsea 2015.01.22. 12:35:26

@whale: nem főállásra lett kitalálva az Uber, hanem ha amúgy is van kocsid és szabadidőt, akkor kötetlenül kereshetsz vele egy kis zsebpénzt.

redsea 2015.01.22. 12:37:12

@whale: nem főállásra lett kitalálva az Uber, hanem ha amúgy is van kocsid és szabadidőt, akkor kötetlenül kereshetsz vele egy kis zsebpénzt.
süti beállítások módosítása