HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) Budapest (54) budapest (1) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2012.08.15. 20:43 Szabad a taxi

Szagtalan pénzek

Tanúsíthatom, a pénz tényleg szagtalan, vagy ha van is bűze, nagyon gyorsan elillan, miközben maguk a bankjegyek is szublimálnak. Reggel kicsaptam az asztalra egy köteg bankót, rá a slusszkulcsot nehezéknek, hogy a szél el ne vigye, mert nekem kell elvinnem délután. A kocsitulajnak, mert bérlem az autót, a taxistársaságnak, mert tagdíjat kell fizetnem, ugyanott leadnom a méltányosságból részletekben is fizethető kauciót. Aztán máris ott tartok, hogy épp csak tudok tankolni. Ez a hónap veszteséges lesz még, komolyan deficites (az egyszeri, de jelentős kiadások: taxistanfolyamok, vizsgák, kaució, tagdíj, bérleti díj előre, okostelefon, navigáció, apróbb biszbaszok miatt), mégis töretlenül nyertesnek érzem magam.

pénzköteg.jpg

Nehéz visszaszokni arra, hogy a pénzhez való viszonyom nyomokban a Tesco-pénztároséra emlékeztet: csak kezelem a fizetőeszközöket, semmi személyes közöm hozzájuk, közvetítem őket az utasok, a kocsitulajdonos, az adóhatóság (included tébé), a taxistársaság és a benzinkutak között. Egy bizonyos határig legalábbis: ez a demarkációs vonal (huszonöt munkanappal számolva) körülbelül tizenötezer forintnál van. Ezt átlépve kezdek a saját zsebemre dolgozni, addig a császárnak és az illetékes királyoknak, kiskirályoknak adom meg, ami a jussuk (az Isten ebből a játszmából kimarad). Az autó bére napi hatezer forint (de számoljunk hétezer-kettőszázat, mert azokra a napokra is fizetni kell, amelyeken nem dolgozom), és kb. ugyanekkora summát tesz ki a tagdíj, a közteher és a napi gázszámla is összevonva (én ugye légnemű naftát tankolok).

    E tételeknél azért ködösítek kicsit, mert a tagdíj pontos összegéből bennfentesek azonnal rájönnének, melyik csapatot gyengítem erősítem, azt pedig a legkevésbé sem szeretném. Biztos, hogy fogom szidni a céget néhol, és nem szeretnék beazonosítható lenni, érthető okokból, de, bármilyen meglepő, dicsérem is őket várhatóan és visszagottan néha – ezt pedig nem tenném ingyen, és senki nem ajánlotta fel, hogy cserében tagdíjkedvezményt kapok. Bár most éppen haragszom rájuk, mert a napokban teljesen tévesen etikai bizottság elé rendeltek, és amikor kiderült, hogy ők néztek be valamit, birosag_1.jpgannyit sem mondtak, hogy bocs, csak az egyik döntnök szólt ki, hogy "minden rendben, kolléga, mehetsz dolgozni". Nos, nagyon nincs minden rendben, én emiatt az idézés miatt nem tudtam aludni, egyrészt az idegesség ébren tartott, fogalmam sem volt, mit követtem el, mert azt nem árulják el a "tárgyalásig", hogy fel tudj készülni a védelemre, pedig ez a jog az utolsó anyagyilkost is megilleti, másrészt időm sem nagyon volt rá, mert az ilyen autodafékat – érthetően – nem az éjszakai munkarendemhez igazítják.

    Félreértés ne essék, egyáltalán nem bánom, hogy olyan kemény etikai szabályrendszere, gyakorlatilag saját törvénykönyve van a cégnek, amelyhez foghatót utoljára a nyolcvanas évek végén, az akkori, még állami óriásvállalat Főtaxinál tapasztaltam, s amely hangsúlyosan védi az utast, gyakorlatilag abból kiindulva, hogy mindenkor igaza van (még akkor is, ha behány az autóba, csak fizesse meg), de legalább ilyen nyomatékot helyez arra is, hogy a saját alkalmazottai és alvállalkozói érdekeit óvja – akár a másik alkalmazottal, alvállalkozóval szemben is. Nem lehet ezt másként, nem lenne értelme. De azért ahogy elnéztem a hat- vagy héttagú, letagadhatatlanul taxisfejű figurákból álló, ám magát Alkotmánybíróságnak képzelő testületet, még kínomban is majdnem hangosan elröhögtem magam.

    Egyébként is, most, hogy gyakrabban kellett bemennem a központba, és tényleg sok kollégámmal kontaktáltam már, revideálnom kell ezt a korábbi, még rózsaszín szemüvegben írt megjegyzésemet. Nos, maradjunk annyiban, hogy már levettem a pink okulárét, amúgy sem állt jól. Összefutottam nem egy igazán értékes és érdekes arccal, sőt, velük először, ez volt az oka kezdeti lelkes elfogultságomnak. De azért jövő hónapra már egyben fizetem be a védelmi pénzt tagdíjat, úgy olcsóbb, meg aztán akkor havonta csak egyszer kell bemenni a bázisra, az nekem bőven elég lesz. Taxis vagyok, mit érdekelne engem a taxizás maga?

    Na de vissza az anyagiakhoz, mert ez a mai napra rendelt kinyilatkoztatás tematikája. E – valljuk be – kiemelten fontos szempontból sem bántam meg a nagy coming backet. Nem mondom, voltak az életemben jobban jövedelmező időszakok (főleg a szaksajtóban főszerkesztőként, divízióvezetőként kerestem nagyon jól – csak azt nem tudom, hová tettem a megtakarításom, azóta sem találom –, de a kezdeti újságírói évek is átlag feletti jövedelemmel jártak, akárcsak az első taxis felvonás második fele), ám a könyökvédős, minisztériumi tisztviselői kisiklásom alatti fizetésemet már most überelem (persze nem napi nyolc, pénteken öt és fél órai munkahelyen tartózkodással, szabad, nem egyszer hosszú hétvégékkel). Úgy lőttem be, hogy a napi huszonötezres bevételnek meg kell lennie, és átlagban, göngyölítve meg is tudtam csinálni az elmúlt alig három hét alatt, bár a helyismeretem csak lassan tér vissza, illetve frissül, ahogy a taxis folklór mondja: GPS nélkül még a kocsiban is eltévednék. Úgy is összejött, hogy voltak nagyon gyenge napok (ilyenek például a vasárnapok, amikor minden szórakozóhely zárva van, terveim szerint ki is hagyom őket, amint tehetem, ez a nap lesz a pihenőnapom, ahogy az Úr is rendelte), igaz, ezt ellensúlyozták nagyon erősek, rendkívüli bevételi forrásokkal (amelyekről majd egyszer máskor írok).

    És azért is vagyok mérsékelten derűlátó hosszú távon, mert a taxiscéh, amelybe magam is betömörültem – és itt megint az IRL felismerhetőség határait feszegetem – azon túl, hogy az évek óta tartó és áldatlan negatív árversenyben is igyekszik megfelelni, olcsó telefonos és törzsutastarifával, jelentős számú meghatározó szórakozóhely szerződéses partnere, amelyektől a beülős utasokat ugyan még mindig kedvezményesen, de már az elfogadhatóhoz közelítő áron lehet transzportálni (az elfogadható és méltányos ár szerintem és az általános nemzetközi gyakorlat szerint kilométerenként egy liter üzemanyag ellenértéke, és én ugye gázzal járok, az még olcsóbb is, mint nálunk egy kilométer kettes díjszabással), ezenkívül, turistaszezon lévén, előfordul, ha nem is gyakran, hogy integetős-beesős utas is akad, akiknél az éjszakai tarifa alkalmazható. A diszkók és egyéb szórakozóhelyek nem szezonálisak, télen is működnek, sokszor telt házzal (sőt: gondoljunk csak a WB-tragédiára, az is januárban volt), így remélhető, hogy a napi nívó megmarad, sőt, bízom benne, hogy a folyamatos városismereti fejlődésem a – nem létező – brifkóm dagadásában is megnyilvánul. Mindenesetre tökéletesen kiderült, hogy taxisreneszánszomhoz a lehető legjobb pályát választottam: ha nem ehhez a csapathoz kerülök, hanem olyanhoz, amelynél szinte kizárólag a minél szűkebb idővel felvett címekből kellene megélnem, már most belebuktam volna a kalandba.

   Hogy miért bérlem az autót, amikor sajáttal sokkal több pénz maradna a zsebemben? Konkrétan havi száznyolcvanezer forinttal, lehetne rávágni. Csakhogy ez több okból sem igaz. Egyrészt azt a kocsit meg kell venni, és mivel készpénzem nincs rá, családi-baráti segítséggel is csak egy önrésznyit tudok előteremteni, kölcsönre vagy lízingre szorulok. Egy egészséges, négyéves, már elgázosított vagy elgázosítható (de borzalmas ez a szó, így leírva veszem észre, nem is használom többet, megígérem) autó havi törlesztőrészlete hatvan, de inkább nyolcvanezer forint öt évre, és ezzel máris összébb zárult az olló. Aztán onnantól a jármű minden nyűgét-nyilát nekem kell állnom: az évenkénti vizsgáztatást, a várható szervizköltségeket, a drosztdíjat, a biztosításokat, míg most ezek a tételek a tulajdonost terhelik, s a javíttatás ideje alatt természetesen bérleti díjat sem kell fizetnem az érintett napokra.

   Na de mi van, ha beteg leszek? Visszaadom, és a tulaj kiadja másnak arra a hétre? Az én cégemre felmatricázva, az én kódszámommal? Nem hiszem. Fizetnem kell a "betegállományom" alatt is? Nem tudom, de tartok tőle. Ezt eddig meg sem kérdeztem. Nem mintha ágynak szeretnék esni, tavaly télen, remélem, egy életre kibetegeskedtem magam, de a döglődés sajnos nem szabadon választott gyakorlat. Idén szabadságra, nyaralni, wellneszelni, síelni vagy szafarira már úgysem megyek, de ezzel kapcsolatban is hasonló kérdések merülnek fel. Azt már tudom, hogy tagdíjat szabadság alatt is fizetni kell, amit rendkívüli éhségérzetre valló méltánytalanságnak tartok, azt pedig csak reményleni tudom, hogy maródi állapotban mentesülök alóla, más, általam ismert társaság gyakorlata legalábbis ez. Jellemző a gyors döntésem okozta kapkodásra, hogy még ennek sem jártam utána – nem mintha lett volna választásom.

    Így már talán látható – azt is figyelembe véve, hogy legalább ötévente aztán minden kezdődik elölről, újautó-vásárlással –, hogy a bérlés vs. részletre vétel-lízingelés csörtéből ugyan a saját jármű birtoklása kerül ki minden szempontot megvizsgálva, de nem nagy fölénnyel – bár nagy súllyal esik a latba a tulajdonlás szabadságérzete is.

    De az észérvek mellett az eszetlenségek is komoly súllyal esnek latba, bár ezekkel nehéz számolni: amikor a híresen határozott habitusú, de a taxisrendelet témájában az (egyébként ex-taxis) elődjéhez hasonlóan tökölős Tarlós és a töketlen (tökéletlent akartam írni, de már nem javítom ki), közlekedésbuzi Vitézy Dávid gyerek, aki Orbántól megkapta Budapestet terepasztalnak, hogy hadd játszódjék, összevissza ötletelnek, majd visszakoznak, nagyon kockázatos döntés belevágni egy többéves lefutású beruházásba, amelyet aztán szinte lehetetlen korrigálni. Mert az hagyján, hogy bilikék helyett esetleg mégis Hello Kitty-színű lesz az egyenbérkocsi, a fóliázás több százezres költsége nagyjából ugyanannyi marad. De ha megvettem már hitelre a négykerekűt, és utána találják ki, hogy csak azok a verdák felelnek meg a kritériumoknak, amelyeknek legalább négy méter hosszú az áramszedője, hátul van a légcsavarja, és természetes alapú, környezetbarát lenvászon az orrvitorlája, én addig blokádolok újra, míg amnesztát nem kapok, vagy amíg a biológiai szükségleteim engedik.

bkktaxi.jpg

3 komment

Címkék: énblog jövő élet én közlekedés város hitel pénz etika taxi jelen lízing autóbérlés taxis taxisofőr közterhek Tarlós István Budapest BKK Vitézy Dávid taxisrendelet taxisblog


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr934710565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2012.08.17. 04:00:34

Nálunk -Székesfehérváron- a másik két taxistársaságnál (az enyém csak vállalkozókból áll saját autóval) heti 55.000 Ft-ért bérlik az autót a sofőrök, de ketten. Azaz 12 órás műszakokra kapják meg, aztán cserélnek. Így autónként a tulajdonos havi 440.000-et tesz zsebre, viszont nem költ egy fillért sem; a sofőrök nincsenek bejelentve, az autók nincsenek szervizelve egyáltalán -műszaki vizsgán sem vesznek részt, csupán a papírjaik "utaznak", taxiórát nem nyomnak, mosatni sem akaródzik hónapokig stb. A viteldíj kiszámolása hasraütésre és pofára történik, a kaszának etikai következménye nincs. Jó mi? Na ezekkel kell konkurrálnom úgy, hogy én fizetek központdíjat, valóban műszakiztatom és karbantartom az autómat, órával dolgozom szabott tarifával eltiltás terhe mellett, naponta mosok, takarítok, stb. Hát nem egyszerű...
Ezt a napi 25000-es limitet irigylem, itt "csak" kb. 10-12 jön össze max. -gyakran csupán 2-3000- köszönhetően ezeknek a hiénáknak.

Szabad a taxi 2012.08.17. 08:31:03

Azoknak, akik magától a cégtől bérlik az autót, napi kilencezer a leadója, és szerintem ők is ketten vannak egy kocsin, de ebben nem vagyok biztos – mindenesetre vezénylik őket, nem akkor dolgoznak, amikor kedvük tartja. Ennek ellenére még ők is tudják hozni a leadót, valami marad is nekik tankolás után, pedig többségük annyira kezdő, hogy – tegnapelőtt is több ilyet hallottam a kettesen, ahol próbálta őket útba igazítani a diszpécser – azt sem tudják, hol van a népligeti autóbusz-pályaudvar, a Fradi-pálya vagy épp a Keleti. (Mindenki volt kezdő, tulajdonképpen én is az vagyok megint, de az ennyire fogalmatlanokat, akik ráadásul a GPS-t meg a Google-t sem tudják kezelni, tényleg nem lenne szabad rászabadítani a városra.) Nekem nagyon nagy szerencsém van a bérletemmel, a tulajdonos pedánsan rendben tartotta eddig is a verdát, és ha szólok, hogy valami baj van – nem nagyon volt eddig – azonnal intézkedik, hiszen neki is érdeke, hogy ne nagyon legyenek olyan napok, amikor nincs bevétele. Nem ismertem korábban, de nagyon örülök, hogy egymásra találtunk, ha átülök sajátba, ajánlani fogom mindenkinek.
Ez a havi négyszáznegyvenezres kasza nagyon durván hangzik, különösen a szervizmentes ridegtartás tükrében, "a másik két taxistársaság" etikai hozzáállása pedig égbekiáltóan felháborító, el nem tudtam volna képzelni, hogy ilyen szervezett hiénatársulások is vannak. Nem lehet lépni valamit ellenük, vagy a vezetőségük tagjai az érinthetetlenek kasztjába tartoznak? Most már teljesen értem (és megértem) a szkeptikus, kiábrándult hozzáállásod.

tomajer · http://hallotaxi.hu 2012.08.21. 08:02:49

@Szabad a taxi: :-)))

Köszönöm a törődést, és az ingyenreklámot.

Szeretnék veled beszélgetni. Te tudod, hogy érsz el engem.
Üdv:
tomajer
süti beállítások módosítása