(Történelmi pillanat: a blog első vendégposztja. A szerző Palotás Gábor kolléga – City Taxi).
Először is megpróbáltam megbecsülni az Uber forgalmát. Állításuk szerint 80 ezer regisztrált felhasználójuk van. Ha ők havonta csak kétszer utaznak, 160 000 megrendelést feltételezhetünk. Átlagos 2500 forintos fuvardíjjal kalkulálva ez havi 400 milliós árbevétel, ami évente 4 milliárd 800 millió forint. Másik oldalról is megpróbáltam megbecsülni a bevételeket. 1200 szerződött partnerük (sofőrjük) van, akik átlagosan havonta 400 ezer forint bevételt szereznek. Ez havi 480 millió, évi 5 milliárd 760 millió forint. Ezek alapján bátran számolhatunk évi 5 milliárdos árbevétellel. Ekkora bevétel után 1 milliárd 250 millió jutalékot tesz zsebre a vállalkozás.
Mennyivel gyarapítaná az államkasszát az Uber, ha legálisan végezné a tevékenységét?
Áfa: A sofőrök vélhetően nem kerülnének be az áfakörbe, de az Uber vastagon: kb. 266 millió Ft-ot kéne befizetnie ebből az adónemből évente.
Társasági adó: Költségei levonása után kb. 750 millió Ft nyeresége maradhat az Ubernek a magyarországi tevékenységéből, ez után 97,5 millió Ft-nyi társasági adót kéne megfizetnie.
Sofőrök járuléka: ha csak a minimálbér utáni járulékot és adót fizetnék meg a sofőrök, havi 68 820 forinttal számolva ez havi 82 millió, évi 991 millió forint bevételt jelentene ez a büdzsének.
Az államot így összesen 1 milliárd 354 millió Ft-tal rövidíti meg most az illegális vállalkozás.
Ki jár még rosszul?
A főváros kb. 100 millió Ft iparűzési adóhoz nem jut hozzá.
A BKK 99 millió Ft drosztdíjbevételtől esik el.
Az NKH a be nem folyt vizsgadíjak miatt 48 millió Ft-ot bukik.
A biztosítótársaságok 60 millió Ft-tal kevesebb kötelező biztosítási díjat szednek be az uberes autók után, mivel a hivatalos munkaeszköz után drágább a kgfb.
A felsorolt tételek összesen 1 milliárd 661 millió forintot tesznek ki, de még nem esett szó a taxifóliázó műhelyek, taxióraszervizek bevételkieséséről. Nem beszéltünk az Uber miatt megszűnő munkahelyekről (kevesebb fuvarhoz kevesebb telefonos, diszpécser kell), és az így kieső adó- és járulékbevételekről.
Végül az utasok: a legális taxisok a fuvarszámcsökkenés miatt ellehetetlenülnek, vállalkozásukat be kell fejezniük. A taxik számának csökkenésével egyenes arányban emelkedik az Uber ára. Ez is a cél. A taxisok tönkretétele, a piac megszerzése, aztán a jutalékok kiszivattyúzása a „gyarmatokról”. Láttuk, szilveszterkor akár az alap tarifájuk 6.7 szeresét is képesek voltak elkérni, így négyszer voltak drágábbak a taxinál.
Ha ez a folyamat folytatódik, az utasok vissza fogják sírni a " drága" taxit.
Utascsevej