Több oka is van, hogy kedden, déli verőn miért nem özönlök az Alkotmány utcába megszúratni magam a nappal, és csak az egyik, hogy én délben rendesen még alszom. Azok, akik ott lesznek, akkor már felébredtek. De egyrészt későn, másrészt kár volt. Kurvára nincs kedvem segíteni nekik cipelni a "Le velünk!", illetve a "Követeljük, hogy mielőbb basszanak ki velünk megint!" feliratú transzparenseket.
A nem létező taxis-érdekvédelem két fantomszervezete, a City Taxi méhében fogant, de csíra állapotában is maradt Országos Taxis Szövetség, OTSZ, illetve a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, Fuvosz (amelynek elvileg lehetne köze a taxis személyszállításhoz, de én nem ismerek olyan taxist, aki ismerne olyan másikat, aki tagja lenne), (nyílt) levelét megírta. Nem kispályáztak, rögtön Orbán Viktornak címezték, hadd teljen azzal is az idő, hogy a miniszterelnöki titkárságon hányódik a kiáltvány, míg továbbítják annak a minisztériumnak, amelynek illetékességébe tartozik, azaz az NFM-nek; majd ugyanazzal a lendülettel az NGM-nek is elküldték, labdázzanak csak a két csúcsminisztérium megfelelő államtitkárságainak főosztályai. Azzal is múlnak a hetek, aztán meg itt a nyár, és bezár az ország. A fentebb narancssárgán boldolt és aláhúzott hiperhivatkozásra kattintva el lehet olvasni a művet, de felesleges, mert itt most összefoglalom jól.
Bántja a taxisokat az Uber, kontárok sofíroznak embereket feketén, adót nem fizetnek, sem tébét, utasbiztosítást pláne nem, engedélyük meg legfeljebb a feleségüktől van a tevékenységre. A két "szakmai tömörülés" úgy látja: csak úgy lehet az áldatlan állapotokat rövidre zárni, ha a már így is besárgított, tízéves korhatár után, de nem megfelelő tengelytáv vagy csomagtartóméret miatt akár korábban is (konkrétan ma jár le a moratórium) autójuk eldobására kényszerített, kötelező kamarai hozzájárulással zsarolt, nem létező vagy használhatatlan taxiállomásokért több mint ötvenezres drosztdíjat tejelő (utóbbi tételből magukat az ellenőrzést követően sem felfedő, a jegyzőkönyveket "munka" után, fejből megíró, azok alapján a gyanúsítottakkal rögtön a megfellebbezhetetlen ítéletet közlő varangyos BKK-ellenőröket tartanak el) pesti taxisok tökét szorító présen csavarnak még vagy kétkattanásnyit, és parlament elé terjesztik, majd rögtön át is verik a szavazógépezeten az új, a taxizást és a személygépkocsis személyszállítást szabályozó kormányrendeletet. (És amely azonnal, illetve türelmi időnek becézett agónia után kinyírja a vidéki kollégák nagy részét, hiszen a fővárosban már – a fix tarifáért cserébe – benyelt előírásokat kiterjeszti az ő működési területükre is – fix tarifa nélkül –; annak ellenére, hogy az Uberrel legfeljebb az arról baromságokat írogató sajtóban találkoztak eddig Hódmezővásárhelyen vagy Cegléden, és úgy, hogy a helyi kínálat-kereslet tükrében legtöbbjüknek esélyük sincs kigazdálkodni egy, az előírásoknak megfelelő, fiatal autót.)
Mert a legalább egy évtizede lebegtetett, tervezet formájában legutóbb márciusban villantott, legkésőbb áprilisra ígért új jogszabály majd a remények szerint leírja, hogy az Uberhez, Wundercarhoz hasonló elven működő hobbitaxizás szabálytalan, és ejnye, azonnal hagyják abba, pfuj.
Csakhogy sem az OTSZ elnöke (és tulajdonképpen tagsága nagy részét is kitevő) Metál Zoltán, sem a főtitkára révén állítólag a gyakorlativezetés-tréningben és -oktatásban erősen érdekelt – micsoda véletlen, az új rendelettervezet az ilyen tanpályás továbbképzéseket és időszakonkénti vizsgákat is előírja – Fuvosz-menedzsment nem lehet annyira tájékozatlan, hogy nem tudja: a jelenleg hatályos törvényi szabályozás is szigorúan tiltja a PAV II, 2-es egészségi alkalmassági kategóriájú jogosítvány, taxivezetői vizsga, utas-felelősségbiztosítás, taxinak vizsgáztatott, sárga rendszámú, taxiórával felszerelt személygépkocsi stb. nélkül végzett kontárfuvarozást, de a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás feltételeit is meghatározza, márpedig azokkal sincs köszönőviszonyban az Uber. (A fővárosi taxirendelettel pedig kb. annyira kompatibilis, mint szelfibot a Pajtás fényképezőgéppel.) Úgyhogy lehetne, sőt, kellene már most szankcionálni, a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján ott vannak a tarifák, csak egyet emelnék ki: a taxiengedély, illetve személyszállító engedély nélkül végzett ilyen jellegű tevékenység 600 000, azaz hatszázezer Ft-ba fáj hivatalosan alkalmanként (amely összeg fejében magát az autót is lefoglalhatja a hatóság), és a közigazgatási bírság mellé már csak jatt a kétszázezres adó- és a pár tíz ezres mulasztási bünti. Bőven bejönne a próbautazások ára, ha lenne erre szándék és kapacitás, de egyelőre csak a NAV nyomul bátortalanul, meg a BKK még erőtlenebbül, csakhogy ezek ellenőreit, miután kiderül a kilétük, az Uber-driver letiltja a toszba, a penitenciát meg állítólag kifezeti a nemzetközi utasnepper. (Bár ezt majd hiszem, ha látom: például ha a korábban nagyon lelkes, bár mostanában nagyon csendben lévő bloggertárs beszkenneli a bankbizonylatot, amelynek közlemény rovatában szerepel, hogy kapott kétszáz rugót Hollandiából NAV-bírságra.)
De sajnos az a helyzet, hogy távolról sem azért van ez a nagy presszió az új jogszabály érdekében, mert szegény taxisnak kevesebb fuvar jut a hobbisták nyomulása miatt. Nézzük csak meg az aláírók illusztris névsorát. A két díszérdekvédő szignói mellett mik azok a makkoscipőlenyomat-szerűségek?
A budapesti taxispiac összes meghatározó fuvarközvetítőjének aláírása-plecsnije (plusz egy-két futottak még). Ők azok, akiknek igazán félnivalója van az Ubertől, illetve minden olyan jövőbeni piaci szereplőtől, amely az Uberhez hasonló, de taxisoknak szóló, okostelefonos diszpécseralkalmazással elveheti a piacukat; minden valóban innovatív és hosszú távon gondolkodó, tényleg logisztikai szervizt nyújtó startuptól, amely közvetítettfuvar-arányos tagdíjat szedne, nem havi járandóságot, ha volt utas, ha nem, ha dolgozott a bérkocsis, ha nem. Ha ezek megvetik a lábukat, és nem civilekkel bohóckodnak, nemigen marad taxisofőr, aki továbbra is dalolva fizeti a dézsmát, akár a semmiért is. (Jó: az Uber ötöde még durvább, de legalább tényleg csak teljesült utazások után kell fizetni.) A címüzérek szeretnék elérni – és nagyon csodálkoznak, hogy az amúgy erős lobbijuk még nem tudta kikönyökölni magának – , hogy az új taxisjogszabály a fuvarközvetítést is kösse feltételekhez. Pénzügyiekhez, de főleg technikaikhoz: lehetőleg olyanokhoz, amelyeknek egy magát 21. századinak tartó közvetítő már csak büszkeségből sem felelhet meg, ugyanakkor a ma is múlt századi eszközökkel és módszerekkel seftelő régiek igen, hiszen ezek adják működésük lényegét (például kötelező URH-rádió, telefonos diszpécserszolgálat stb.).
Akik most kedden tüntetnek, azok egyrészt azért teszik, hogy követeljék: a korábban kötelezően, saját pénzért beszerzett szopórollereikre legyen kötelező a téli gumi is, másrészt azért, hogy akiknek oly bensőségesen mélytorkoznak már évtizedek óta, nehogy kevesebbet élvezzenek, urambocsá': rászoruljanak egyszer, hogy a saját örömükért maguknak is tegyenek valamit, de legalább a cigit saját pénzükből vegyék, amelyre rápakkantanak eksön után jólesőn.
Ha egy egészségügyi könyvvel és vendéglátó-ipari végzettséggel bíró, bejelentett alkalmazottakkal üzemeltetett, HAACP-nek megfelelően működő, áfát, jövedéki adót és ezer sarcot fizető, naponta NAV-ellenőröktől basztatott borkóstolóra rányit egy mindenféle közterheket és előírásokat békésen bliccelgető, "szabadon főzött" bundapálinkát mérő bögrecsárda, ráadásul mondjuk még csempészett, zárjegy nélküli cigarettát is árul, bár ő azt mondja, csak megosztja ezeket (ahogy az Uber szerencsétlen droidjai is csak carsharingelnek, míg széthajtják gombokért a verdát), alighanem az első napon bilincsbe verve viszi el a finánckommandó a svarckonkurenciát, önjáróan, a törvények szellemében. Akkor is ez lesz a történet vége, ha az illegális hörpintő nemzetközi franchise rendszerben működik, és az "anyacég", teszem azt, Hollandiában székel. Nem kell a legális borozó tulajdonosának tüntetni az egyenlő elbírálásért, főleg nem a tőle védelmi pénzt szedő maffiával együtt, és még inkább nem úgy, hogy a tisztességes versenyfeltételekért cserébe pluszterheket kér magára. De a taxis az demonstrál, jégesőt követel a szőlejére, mert az jó lesz peronoszpóra ellen. És büszke rá a hülye, hogy együtt hőzöng azokkal (bár valószínűleg csak a zászlójuk alatt, illetve a felségjeleiket viselve, hisz meleg van, meg olyan snassz is az egész), akik taxisverejtékkel tankolják tele a versenyautóikat.
Pedig nem így kéne.
Meg fog ez a probléma is oldódni, hiszen jogállamban élünk. Amelyben nyilván semmit nem nyomhat a latba az, hogy az Ubert az igazságügy-miniszter ügyvédi irodája, a Nagy & Trócsányi képviseli.
Utascsevej