Megfogadtam, hogy nem írok többet erről a fizetős városi autóstop-alkalmazásról, de nem tudom nem megtenni. Az előző poszt pótkötete ez, mert annak nem titkoltan Uber-fan kommentelői hívták fel rá a figyelmem, hogy számítási hibát vétettem: az Uber mégsem olyan olcsó, mint ahogy arról a sajtó erre fogékony része lelkendezik a jól fizetett pr-cikkekben.
Mert az idő az Ubernek dolgozik.
Na nem feltétlenül abban az értelemben, hogy a kontártaxiké a jövő, reményeim szerint a többi, saját vállalkozásait, adóbevételeit óvó európai ország után a magyar hatóságok is ajtót mutatnak a potyautas fuserfuvar-közvetítőknek, hanem úgy, hogy – a taxizás több mint százéves történetében gyakorlatilag példa nélkül álló módon – kettős tarifarendszert alkalmaz, azaz a haladás közben eltelt időt is számlázza.
Hogy mit jelent ez? Kiderül az alábbi levélváltásból:
Tisztelt Uber-support,
egy vitás kérdés eldöntésében szeretném szíves segítségüket kérni.
Nemzetközi honlapjuk budapesti oldala* szerint Önöknél a kilométerdíj és a várakozási díj összeadódik (PLUS), míg a taxiviteldíjak a világban általában úgy képződnek, hogy bizonyos határsebesség alatt (ez a 280 Ft-os budapesti tarifánál például 16 km/h) a taxaméter idő, afölött távolság alapján számol. (Önök is ezt a modellt alkalmazzák például Londonban, a londoni oldalukon*, a tarifáknál egyértelműen feltüntetik az "OR" relációt, azt is kiírva, hogy 11 mérföld/h a határsebesség.)
Meglehetősen furcsállanám, ha egyszerre fizettetnének időtartam és megtett út alapján is, hiszen így a sofőr abban lenne érdekelt, hogy az utasával minél később érkezzen meg a céljához.
Előre is köszönöm megtisztelő válaszukat.
Üdvözlettel:
Sz. T.
*A tarifákhoz jócskán le kell görgetni.
Az Uber (példás gyorsasággal, talán fél órán belül megérkező) válasza:
Üdv,
Valóban - Budapesten (és az Uber városok nagyobb részénél) az úgynevezett DISTANCE AND TIME díjszabással dolgozunk. A kilométerdíj és a percdíj állandó jelleggel számlálódik az út folyamán, a sebességtől függetlenül, majd a végén a három tétel (alapdíj + kilométerdíj + percdíj) összege kerül felszámolásra.
Üdv,
Uber
Na persze nem drága a feketetaxizás még így sem, de az enyhén szólva árérzékeny felhasználói réteg nagy részének fogalma sincs arról, hogy a szénbányaszínű svarcolásból élő hobbi- és kényszer-személyszállítók által használt, sehol nem hitelesített, amúgy is megbízhatatlan app motorja egyszerre számol distanciát és időintervallumot. És ha beütjük a Google-be az uber budapest árak keresőkifejezés-kombinációt, egyik találati forrás sem említi meg, hogy a 130 Ft-os kilométerdíj mellett még percenként is kell csengetni 25 Ft-ot. Ami persze így is röhejes alamizsna, a teljes adó- és járulékelkerülés gyakorlata mellett is, de azért egy nappal előadott Ferihegy–Belváros kűrön (dugóban, esetleg lezárt gyorsforgalmi mellett) lazán dobhat ez az elszámolási mód másfél-kétezer forintot az – egyébként nekem nem működő – Uber-kalkulátorral kicentizett, várható viteldíjhoz képest. (Érdekes módon a negyvenmilliárdos multinacionális startup sem kért helyreigazítást sem itt, sem itt, sem itt, sem sehol, ahol félrevezetően írtak az árképzésükről, jó pénzért.)
Ez a modell minden tekintetben egészségtelen. Az amatőr pilóta így abban motivált, hogy gyökkettővel haladjon, lehetőleg minden piros lámpát elkapva, kimaxolva az egyébként nevetséges és megalázó tarifarendszer adta lehetőségeket. Erre replikált két Uber-közeli véleményalkotó is, mondván, az Uber-drájvernek nem a fuvarok időbeni elhúzása az érdeke, hanem azok mielőbbi befejezése, hogy új utasokat vehessenek fel. De kiröhögtem őket: biztos forrásból, uberező szerencsétlenektől tudom, messze nincs annyi fuvarjuk, hogy megérje felzabáltatni a szabadidejüket és az autójukat: órákat kell várniuk a következő okostelefonos hülyére, ha kitették az előzőt. (Legalábbis itt, Magyarországon így van, ahol nem a taxihiány élteti az Ubert, hanem a szegénység és/vagy a szarrágó habitus).
De ha egymásnak adnák is a kilincset a dilettáns bérkocsisokért tülekedő nördök és geekek, akkor is hamar egyikük kezében maradna a nyitószerkezet: 130 Ft/kilométer és 30 Ft/perc tarifánál akkor sem marad forrás autó-karbantartásra, ha teljesen ignoráljuk közteher-viselési kötelmeinket, és a szánktól vonjuk meg a sörösüveget.
Így megy ez.
Utascsevej