HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) budapest (1) Budapest (54) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2015.01.20. 21:32 Szabad a taxi

Az Uber és az elfolyó idő

(HELYTELENÍTEBBÍTÉS AZ ELŐZŐ POSZTHOZ)

Megfogadtam, hogy nem írok többet erről a fizetős városi autóstop-alkalmazásról, de nem tudom nem megtenni. Az előző poszt pótkötete ez, mert annak nem titkoltan Uber-fan kommentelői hívták fel rá a figyelmem, hogy számítási hibát vétettem: az Uber mégsem olyan olcsó, mint ahogy arról a sajtó erre fogékony része lelkendezik a jól fizetett pr-cikkekben. 

melting_clock_4.jpg

Mert az idő az Ubernek dolgozik.

    Na nem feltétlenül abban az értelemben, hogy a kontártaxiké a jövő, reményeim szerint a többi, saját vállalkozásait, adóbevételeit óvó európai ország után a magyar hatóságok is ajtót mutatnak a potyautas fuserfuvar-közvetítőknek, hanem úgy, hogy – a taxizás több mint százéves történetében gyakorlatilag példa nélkül álló módon – kettős tarifarendszert alkalmaz, azaz a haladás közben eltelt időt is számlázza.

    Hogy mit jelent ez? Kiderül az alábbi levélváltásból:

 

Tisztelt Uber-support,

 

egy vitás kérdés eldöntésében szeretném szíves segítségüket kérni.

 

Nemzetközi honlapjuk budapesti oldala* szerint Önöknél a kilométerdíj és a várakozási díj összeadódik (PLUS), míg a taxiviteldíjak a világban általában úgy képződnek, hogy bizonyos határsebesség alatt (ez a 280 Ft-os budapesti tarifánál például 16 km/h) a taxaméter idő, afölött távolság alapján számol. (Önök is ezt a modellt alkalmazzák például Londonban, a londoni oldalukon*, a tarifáknál egyértelműen feltüntetik az "OR" relációt, azt is kiírva, hogy 11 mérföld/h a határsebesség.)

Meglehetősen furcsállanám, ha egyszerre fizettetnének időtartam és megtett út alapján is, hiszen így a sofőr abban lenne érdekelt, hogy az utasával minél később érkezzen meg a céljához.

Előre is köszönöm megtisztelő válaszukat.

Üdvözlettel:

Sz. T.

*A tarifákhoz jócskán le kell görgetni.

 

Az Uber (példás gyorsasággal, talán fél órán belül megérkező) válasza:

 

Üdv,

 

Valóban - Budapesten (és az Uber városok nagyobb részénél) az úgynevezett DISTANCE AND TIME díjszabással dolgozunk. A kilométerdíj és a percdíj állandó jelleggel számlálódik az út folyamán, a sebességtől függetlenül, majd a végén a három tétel (alapdíj + kilométerdíj + percdíj) összege kerül felszámolásra.

 

Üdv,
Uber

       

    Na persze nem drága a feketetaxizás még így sem, de az enyhén szólva árérzékeny felhasználói réteg nagy részének fogalma sincs arról, hogy a szénbányaszínű svarcolásból élő hobbi- és kényszer-személyszállítók által használt, sehol nem hitelesített, amúgy is megbízhatatlan app motorja egyszerre számol distanciát és időintervallumot. És ha beütjük a Google-be az uber budapest árak keresőkifejezés-kombinációt, egyik találati forrás sem említi meg, hogy a 130 Ft-os kilométerdíj mellett még percenként is kell csengetni 25 Ft-ot. Ami persze így is röhejes alamizsna, a teljes adó- és járulékelkerülés gyakorlata mellett is, de azért egy nappal előadott Ferihegy–Belváros kűrön (dugóban, esetleg lezárt gyorsforgalmi mellett) lazán dobhat ez az elszámolási mód másfél-kétezer forintot az – egyébként nekem nem működő – Uber-kalkulátorral kicentizett, várható viteldíjhoz képest. (Érdekes módon a negyvenmilliárdos multinacionális startup sem kért helyreigazítást sem itt, sem itt, sem itt, sem sehol, ahol félrevezetően írtak az árképzésükről, jó pénzért.)

    Ez a modell minden tekintetben egészségtelen. Az amatőr pilóta így abban motivált, hogy gyökkettővel haladjon, lehetőleg minden piros lámpát elkapva, kimaxolva az egyébként nevetséges és megalázó tarifarendszer adta lehetőségeket. Erre replikált két Uber-közeli véleményalkotó is, mondván, az Uber-drájvernek nem a fuvarokargo2_1.jpg időbeni elhúzása az érdeke, hanem azok mielőbbi befejezése, hogy új utasokat vehessenek fel. De kiröhögtem őket: biztos forrásból, uberező szerencsétlenektől tudom, messze nincs annyi fuvarjuk, hogy megérje felzabáltatni a szabadidejüket és az autójukat: órákat kell várniuk a következő okostelefonos hülyére, ha kitették az előzőt. (Legalábbis itt, Magyarországon így van, ahol nem a taxihiány élteti az Ubert, hanem a szegénység és/vagy a szarrágó habitus).

    De ha egymásnak adnák is a kilincset a dilettáns bérkocsisokért tülekedő nördök és geekek, akkor is hamar egyikük kezében maradna a nyitószerkezet: 130 Ft/kilométer és 30 Ft/perc tarifánál akkor sem marad forrás autó-karbantartásra, ha teljesen ignoráljuk közteher-viselési kötelmeinket, és a szánktól vonjuk meg a sörösüveget.

    Így megy ez.

                                                                                             

57 komment

Címkék: énblog élet én közlekedés város éjszaka adó főváros ellenőrzés tarifa taxis taxisofőr közterhek adókerülés fix tarifa Budapest taxisrendelet taxisblog fuvarközvetítő Uber


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr947092057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

annmbp 2015.01.21. 10:31:50

:)) jaj már, nem igaz, hogy megint akadékoskodnom kell :D bocsánat.

nem 30, hanem 25 Forint a percdíj.

Egyébként meg úgy írsz az uberről, mintha lenne egy blogod, ahol éttermeket elemzel étlap és honlap alapján, de úgy, hogy a közelükben sem jártál, de beszéltél valakivel, aki az étterem felett lakik, de még sosem ült be ebédre. pl: hát a kiskakukkban kicsit sós a leves és savanykás a túrós palacsinta, a szerencsétlen szakács meg minimálbérre sincs bejelentve.

Aztán ha valaki hozzászól, hogy a kiskakukkban nem sós a leves, akkor te felhívod a kiskakkukot, hogy "elnézést, sós maguknál a leves?" a válasz: "nem", erre meg megírod, hogy "kicsit sós a leves a kiskakukkban"

Tényleg próbáld ki, interjúzz meg egy valós sofőrt és utána sokadszor is írd meg újra ezt a cikket. Szerintem.

De ha mégsem akarod kipróbálni, akkor ma utazni fogok legalább négyet uberrel, és minden sofőrtől megkérdezem a két fuvar közti várakozást.
Mondom, ezt már pár szófosásos uber sofőr úgy közölte velem, hogy pár perc van a fuvarok közt.

Írj inkább arról, és erre tényleg kíváncsi lennék, hogy miért van az, ha sárga bkk taxit hívok, akkor ugyanaz az út miért kerül 2.300 és 4.200 Forint közötti összegbe a hitelesített taxaméterrel és miért kerül ugyanaz 1.500 és 1.600 Forint közötti összegbe a hitelesítetlen uberrel? Miért van majd kétszeres szórás a hiteles rendszerben és miért állandó az összeg a hitelesítetlenben?

Szabad a taxi 2015.01.21. 13:55:31

@annmbp: Köszönöm, a számot javítottam.

Mint írtam korábban, beszéltem már uberes sofőrökkel, szám szerint kettővel. Többel is próbálkoztam, mert a város egy frekventált helyén, ahol én próbálok utasokat becserkészni, az utóbbi egyre többen állnak meg, majd ülnek be hozzájuk fiatalok. (Persze lehet, hogy mind szomszéd, szobatárs, szerető vagy buzibarát, de nem hiszem, mert olyan uberes fejük van.) De a többihez hiába akartam odamenni társalogni, megijedtek, és odébb álltak (egy sokkal szabálytalanabb várakozóhelyre, pont a térfigyelő kamera látószögébe, ötvenezres büntetést kockáztatva). Pedig egyáltalán nem vagyok egy fenyegető jelenség. (Mondjuk annyira nem is érdekelnek most már, így is túl sokat foglalkoztam velük, az én köreimet nem nagyon zavarják; és úgyis csak az első NAV-ellenőr utasukig fognak taxist játszani.)

A 2300 és 4200 közötti számlaszóródás nagyon durva, elfogadhatatlan. A legkisebb összegből arra következtetek, hogy egy 5,5-6 km-es útról van szó, amelynek viteldíja csak úgy mehet fel a magasabb összegig, ha mintegy 27 percet álltok dugókban, piros lámpáknál, araszoltok lassabban, mint 16 km/h, vagy vár rád a kolléga a piacnál, amíg te elintézed a hétvégi nagybevásárlást.

Egyszerűen leleplezhető egyébként a svindli: a blokk, amelyet minden utazásod végén kapnod kell(ene – ha nem kapsz kérd el, ha nem adja a sofőr, ne is fizess), tartalmazza, hogy hány km-t utaztál. Ha a mérőszám magasabb a szokásosnál, nincs más dolgod, mint:

1. nem fizetni (legfeljebb annyit, amennyi szerinted jár),
2. onnan, még a kocsiból felhívni a fuvarkufárt, amelytől autót rendeltél (lásd lejjebb),
2. beszkennelve (vagy személyesen) eljuttatnod a slejfnit a BKK taxisokkal foglalkozó terrorosztagához, akik a kolléga engedélyét rövid úton bevonják.

Őszintén meglep, hogy ilyesmi telefonon hívott taxiknál előfordulhat, a fuvarközvetítők ugyanis minden utazást rögzítenek, ezek visszakereshetők, adataikkal együtt. A képernyőn, a GPS-es nyomkövetés következtében, húzzuk magunk után a csíkot, mint a csiga, azt is rögzíti a rendszer, hogy mikor mennyivel mentünk, hol álltunk meg, "számon tarthatják, mit telefonoztam s mikor, miért, kinek (ja, azt azért nem)". Úgyhogy a taxitársaság megkeresése sem haszontalan ilyen esetben (lásd 2-es pont, de utólag is hasznos lehet, bármikor), amely azonnal szerződést bont a trükköző vállalkozóval, és a visszatartott kauciójából kártalanítja a becsapott utast.

Éhes ló 2015.01.21. 20:18:17

Szabad verseny kellene. Nem fix tarifák, buherált vekkerek, lemutyizva a tahó politikusokkal.
Akkor az uber is versenyre kényszerülne - no meg persze a hiénák nem kevésbé.

annmbp 2015.01.21. 23:56:23

@Szabad a taxi: Szóvá teszem mindig a túlszámlázást. Csak annyit szoktam kérdezni, hogy bocsánat kb hány km-t jöttünk?:)
Ez mindig hatásos, a 4200as "úr" ezt úgy nyugtázta, hogy "kettőbe jók vagyunk?" :D :D

NAV ellenőr meg mit tud kezdeni egy uberes úttal? Szerintem semmit. Megkeresheti az UBER Ltd-t Friscoban.

"azonnal szerződést bont a trükköző vállalkozóval"
huha, ez bátor. Ha minden stiklis út be lenne jelentve, akkor a kufároknak nem nagyon lenne szabad kocsijuk még hétköznap estére sem.

Szabad a taxi 2015.01.22. 00:46:28

@annmbp: Pont az (is) benne a gusztustalan (de ezt már nem egyszer leírtam, linkeltem, sugalltam) , hogy nem az Ubert bünteti meg a NAV százezrekre, hanem a gombokért gurigázó sofőrt. A San Franciscó-i központú ingyenélők meg röhögnek a markukba, és mossák kezeiket. (Bár most már magyarországi alkalmazottak is vannak, de felelősségre vonható, Uberhez köthető hazai jogi személy nyilván nincs, erre ügyelnek. )

redsea 2015.01.22. 12:14:32

utasként mondom, hogy sajnos a pesti taxisok annyira gázosak, hogy inkább az uber vagy a sofőrszolgálat.
Taxival járok haza munkáltatói számlára és minden második bepróbálkozik, hogy bótoljunk (azaz rövidítsük meg a főnökömet: írjunk többet és visszaad valamit a különbözetből). De az összeg ugyanazon az útvonalaton is nagyon szóródik, 2,2e és 7e(!) között úgy hogy forgalom sincs, lévén éjjel közlekedem.
Álságos, hogy pont ők fikázzák az ubert, hogy feketén számláz/lehúz stb...

whale 2015.01.22. 13:18:46

Most nagyon röhögök. Ebben a konstrukcióban simán előfordulhat, hogy a buszsávot használó taxis ugyanazon az útvonalon OLCSÓBB lesz, mint az Uber huszár.:D Csak egy sima reggeli-délutáni dugó kell hozzá.:D
De mivel a birka nem ül be taxiba, mer' az fúj, meg lesz róla győződve, hogy mennyire jól járt.
Be kell a seggnek szarni!:D

Szabad a taxi 2015.01.22. 13:21:18

@redsea: Életszerűtlen: ha egy taxis egy 2 200-as távolságon 7 000-ért visz haza, és számlát kérsz tőle, akkor nem boltolni fog, hanem fizetés nélkül elengedni, és elmenekülni. Egyébként sem jellemző az ilyen alkudozás, utoljára az állami Főtaxi és Volán idejében működött, 1978 és félben.

Senki nem állította, hogy az uberesek húzzák le az utasokat, ellenkezőleg: a sofőreit húzza le az Uber.

Számlát adni meg tényleg nem tudnak, ismert okokból, ez tény.

whale 2015.01.22. 13:25:34

@redsea: Az azért nem semmi, hogy szemrebbenés nélkül hazudsz...
15 éve járok taxival hozzád hasonló körülmények között. A jelenlegi taxitársaságok felével volt szerződése már a munkahelyemnek. Százas nagyságrendben találkoztam rendszeresen ugyanazokkal a taxisokkal. Tízes nagyságrendű azok száma, akik hónapokig -esetleg évekig!- fixen fuvaroztak.
Egyetlen egy ilyen eset történt a 15 év alatt, amiről beszélsz. Mind a két embert -a taxist és a kollégámat is- kirúgták...

Csaba Hornyák 2015.03.20. 06:01:17

Végre valami normális hozzá szólás..

1dave1 2015.03.20. 09:11:38

Nyilván baromi elfogult vagy, amit meg is értek, de nézd egy kicsit kívülről! A jövő valami hasonló lesz, minek a csomó fuvar szervező cég? Az árakban pedig legyen szabad verseny, mert a fix tarifa nem jó az utasnak.

Szabad a taxi 2015.03.20. 15:38:00

@1dave1: Az nem szabadverseny, hogy az Uber rákényszerít az alvállalkozóra egy lehetetlen, 130 Ft/km-es tarifát, majd abból lehúz 20 százalékot, aztán mossa kezeit, és minden kockázat, közigazgatási bírság a szerencsétlen balfaszé, aki taxist próbál játszani a családi autóval – ez szabadrablás.

A hagyományos címkufároknak pedig nincs nálam nagyobb bírálójuk és keményebb ellendrukkerük, ez az egész blog fő csapásiránya.

Nyilván nem olvastad el a korábbi uberes posztjaimat, kérlek, tedd meg utólag, ha időd engedi:

szabadataxi.blog.hu/2014/10/20/huberbol_uberbe

szabadataxi.blog.hu/2015/01/07/meg_egyszer_az_uberrol

Ha nincs rá késztetésed, akkor szabadjon magam idézni:

"Azt is megírtam már korábban többször..., hogy a betelefonálós-humán diszpécseres címkiadó rendszer ugyanúgy a virtuális taximúzeum (ez valamiért most bezárt, remélem, csak ideiglenesen, vagy költözik) része lesz, mint a telefonnal felszerelt drosztoszlopok, a műszerfalra befőttesgumizott Szokol rádió vagy a nagypapaszandálhoz húzott barna, műszálas zokni . És hamarabb, mint gondolnánk. Vannak is már úttörő hazai kezdeményezések, GPS-alapú okostelefonos direkt alkalmazások, a legelsőnek nemcsak lelkes tesztelője voltam, de címeket is nyertem általa; kár, hogy mára halottnak tűnik tőkehiány és marketingimpotencia miatti érdektelenség miatt. (De kipróbáltam későbbi epigonokat is...)"

"...Az idők szavát megérteni vélő startupok pedig korábban itthon is kinőttek a földből; csak egy idő után mindet lenyírta az érdektelenség és a tőkehiány, vagy az utolsókat most az Uber fűnyírója.(Egyébként integetni, beülni is lehet: sosem fogom megérteni azt, aki szombat éjszaka kocsit rendel a Király utca közepére, ahol tuti, hogy elkerülik egymást, mert a taxi ott nem tud várakozni, az utasnak meg derogál kint állva várni, miközben az egész bulinegyed szabadjelzőkkel van kivilágítva. És ha valaki fél a mezítlábasoktól – egyre kevésbé kéne –, cégesek közül is válogathat, kedvére.)

De a jövő a térinformatikai alapon, közbeiktatott humán diszpécser nélküli fuvarközvetítésé, ebben alighanem egyetértünk, az Uber-júzerek és én."

A szabad árnak pedig nem lennék ellene akkor, ha lenne helyette egy valós gazdasági számításokon alapuló, piacvédő minimálár: ez itt szükséges, hiszen a mindenkori utasnepperek hajlamosak perverz mértékben egymás alá licitálni a taxis vállalkozók zsebére, erről szólt az elmúlt húsz év. És erről szól most az Uber is.

redsea 2015.03.21. 10:40:10

@Szabad a taxi: taxisként nehéz lehet megérteni, hogy Magyarországon nem keres mindenki milliókat. Szükség van az alternatívára, ha már a hatósági árak ilyen baromira elszálltak. A taxit az átlagember max. ünnepekkor tudja megfizetni.

redsea 2015.03.21. 10:49:13

@Szabad a taxi: az Uber nyilván addig működik, amíg van elég sofőr aki ennyiért bevállalja. A rendelet előtt a vállalati taxis tarifa is ezen a szinten mozgott, sőt ott ugye nem km és perc hanem vagy van. Tehát akkor a taxisoknak még kevesebbért is megérte.

Szabad a taxi 2015.03.21. 20:21:20

@redsea: Csak azért válaszolok egy ilyen "keményen dolgozó kisember" stílusú, demagóg kommentre, hogy ne ez díszelegjen a főoldalon, az Utolsó hozzászólások dobozában.

A taxi sosem volt része a mindennapi tömegközlekedésnek, hanem annak a minőségi, tehát drágább alternatívája.

Három betűt üzenek, vésd jól kebeledbe: BKV. Én is azt használom, ha rossz a kocsim, vagy ha (nagyon ritkán) inni megyek.

Szabad a taxi 2015.03.21. 20:45:40

@redsea: A rendelet előtt (1998-tól 2013-ig) a hivatalos (maximált) tarifa nappal 240, éjszaka 336 Ft volt.

"Vállalati" taxik nincsenek Magyarországon a kilencvenes évek legeleje óta, csak fuvarközvetítő cégek, amelyek több-kevesebb sikerrel megpróbálnak függőségben tartani fuvarozó egyéni és kisvállalkozókat, oly módon, hogy lenyúlják az utasokat, majd szerződött partnereiknek, busás havi átalánydíjért, újraértékesítik őket. Ezen piócavállalkozások (nem mindegyik, csak a szotyitársaságok) a rendelet megszületése előtti legutolsó időkben valóban annyira egymás alá vagdostak már (a taxisok zsebére) a telefonos és törzsutas tarifáikkal, hogy azokkal is csak veszteséget lehetett termelni. De ennek a mélyrepülésnek is 150 Ft volt az alja (nagyon nagy különbség a kilométerenkénti 20 Ft), de az is csak rövid ideig: 2013. augusztusában a szégyenletes reklám-viteldíjak 167 és talán 204 Ft között mozogtak. De aki nem akart, nem csatlakozott a diszkonttársaságokhoz, aki meg igen, azt némileg kárpótolta a fuvarbőség és/vagy az ésszerűséghez közelebb álló utcai díjszabás a beülős utasokkal.

Én akkor is, ma is a beülős-leintős fuvarokat preferáltam, így nekem például a rendelet – mivel éjszaka dolgozom – kifejezetten tarifacsökkentést hozott, 336-ról 280-ra mérsékelve a kilométerdíjat.

130 Ft/km-ral nem lehet rentábilisan utast szállítani, még üres kilométerek nélkül sem lehetne; ez a gyakorlat még nulla adózás+közteherfizetés mellett is veszteséges, már egész rövid távon is. De ezt már levezettem egy másik posztban, a tények azóta sem változtak.

redsea 2015.03.22. 12:42:10

@Szabad a taxi: köszönöm, hogy válaszra méltattál és taxisként szóbaállsz a plebsszel :P

Miért fáj az, ha a BKV és a TAXI között van egy, kevésbé minőséginek titulált, de az átlagember számára elérhető alternatíva?

Ha az átlag taxis valóban minőségi szolgáltatást nyújt, akkor nincs félnivalója. Pl. Londonban rengeteg taxivállalat van, mégis megél a többszörös áron dolgozó fekete színü taxi. Mert valóban adnak a minőségre.

Azonban ha az a közvélekedés, hogy drágák, lehúzósak, stiklisek, problémásak a pesti sárga taxisok, akkor első körben a szakmában kellene rendet teremteni.

Érdemes megnézni az érem másik oldalát. 2 uberes blogot is találtam:

ubersofor.blogspot.hu/
uber-driver.blog.hu

Szabad a taxi 2015.03.22. 12:53:00

Három posztot írtam erről a szar Uberről, amelyekben sok ezer karaktert elfecsérelve fejtem ki, hogy mi a baj vele. Nincs kedvem itt a kommentekben is keringőzni még veled, ugyanazokat az érveket ismételgetve a kályhától elindulva újra és újra. Ennél kevesebb késztetést már csak uberes blogok olvasgatásához érzek.

redsea 2015.03.22. 12:56:34

@Szabad a taxi: sajna nem ismerem a szakkifejezéseket, ezért félreérthettél. A másik posztodat is olvastam.

Vállalati tarifa alatt azt értem, amit a multi/intézmény kialkuldott a taxi társasággal. 140 Ft/km-re emlékszem, egészen a 13-as taxisrendelet bevezetéséig. Nyilván így is megérte a sofőröknek a dolog, mert mindig volt kocsi ennyiért is, mondjuk a benzin is picit olcsóbb volt akkor.

Ugyanakkor egy kis vagy közepes, pár évesen megvett magánautó km költsége biztosítással, amortizációval, benzinnel, szevízzel valahol 40-70/km szóródhat, amihez képest nem rossz a 100 Ft feletti nettó Uber km díj + a vaskos percdíj. Az adózás könyvelési kérdés, de főszabályként a nettó nyereség (költségekkel csökkentett bevétel) után kell adózni, azaz elég nehezen vihet át a NAV bukóba egy alapból nyereséges vállalkozást. Az adózási szabályokat/ajánlásokat valóban ki kellene dolgoznia a NAV-nak az Uberrel kapcsolatban.

redsea 2015.03.22. 12:58:01

@Szabad a taxi: nagyapám meggyőződéses kommunistaként járatta a Magyar Nemzetet. Csak azért, hogy tudjon vitatkozni a jobboldaliakkal is :)

Szabad a taxi 2015.03.22. 13:03:20

@redsea: Nem volt 140 ft, a mélypont a 150 volt, de az sem közvetlenül a rendelet előtt, akkor a Taxiplus, amely ezzel a szóban forgó 150 Ft-tal letarolta a piacot, már felment 184-re.

A számaid egyébként sem állják meg a helyüket, olvasd el ezt még egyszer: szabadataxi.blog.hu/2015/01/07/meg_egyszer_az_uberrol

Megyek aludni.

Szabad a taxi 2015.03.22. 13:15:01

@redsea: De kivonatolom neked, ha nehéz olvasmány. A legügyesebb, belvárosban lakó uberes sem tud 60 százaléknál nagyobb arányú hasznos kilométert gurulni, hiszen, a külvárosokból vissza kell jönni üresen. A 130 Ft 20 százalékát elviszi az Uber, marad 104. Annak mennyi a 60 százaléka? Nincs 70 Ft. Akkor hol is a haszon, az általad említett rezsi-kilométerköltség mellett (egyébként több, főleg, ha hitel is van az autón)? És akkor nagyvonalúan eltekintettünk az adózás és a közterhek teljes mellőzésétől.

Na, tényleg lefeküdtem.

redsea 2015.03.22. 23:45:43

Bukarestben 95 Ft egy uber km. Na azt hogy hozzák ki?

Szabad a taxi 2015.03.23. 14:42:31

@redsea: Elképesztő mértékben nem érdekel.

De mindent az olvasóért, beleolvastam ennek a szerencsétlen hülyének a blogjába. Itt az összegzése, hogy mit tudott kihozni abból a HÉTVÉGÉBŐL, amikor INGYEN uberezhetett boldog és szomorú:

uber-driver.blog.hu/2015/03/22/ingyenes_hetvege_osszegzes

Az általa nettóként feltüntetett bevételekből még nem vonta le a napi üzemanyagköltséget (ami nem lehetett kis summa: Uber-tarifával ezekhez a számokhoz nem kis távolságokat kellett mennie), az amortizációt (szervizköltség + új autóra gyűjtés), kötelező és Casco biztosításokat. És utána az egészet nyugodtan osszuk el kettővel, mert nem lesz mindig ingyenes a kontárbérkocsi, nem csinál neki folyamatos hírverést a komplett média (és ingyen reklámot néhány balfasz taxis egy kínosan spontán tüntetéssel), és nincs mindig hétvége, sőt, az álmos hétköznapok gyakoribbak. Máris kijönnek az én számaim, sőt... (És ugye még, legalább gondolatban, mindig levonandók az adók és járulékok, ezek hiányában az adóbírságok és pótlékok, illetve az engedély nélkül végzett tevékenység szankciója, a közigazgatási bírság.)

Egyébként el kell áruljam, hogy ezen a hétvégén a taxisok is rekordbevételeket csináltak, legtöbbünknek az idei legjobb hétvégét zárta, ingyen bohóckodás ide vagy oda.

cb600f 2015.03.24. 15:04:27

@Szabad a taxi:

Íme a részletesebb hétvégi UBER statisztikám, amiből kiderül, hogy 120Ft felett van a valóságban a bevétel kilóméterenként, ami jóval magasabb, mint az általad kihozott 70Ft-os tipp:

uber-driver.blog.hu/2015/03/23/ingyenes_hetvege_statisztika_vol

JunkieeeBoy · http://junkieeeboy.blog.hu 2015.03.24. 16:49:22

Én értem mind2 fél álláspontját... (uber olcsó, de kiskapuzik.... taxi drágább, de van diszpécserszolgálat, törvényes sárga taxi, stb. törvények betartás) de ez a poszt elfogultan a taxisokról ír... mondjuk egy taxis blogon mit vár az ember!?
(csak pl. míg egy UBER sofőr nem tud annyit trükközni - egyedül a lassabb menettempó-dugóval, de az szinte semmi - az app & GPS számítja ki az árat.... nincs kp (így pl. visszaadási trükközés) szemben a taxissal, akiknek jó pár része tényleg a lehúzásra megy.... vagy hogy ugyanaz a távolság miért kerül 2x annyiba... (azonos időbe...éjjel... dugó nuku) ismerősi tapasztalat! - Mert buherált taxi órák léteznek! Ismerős is taxizott... mesélt pár dolgot... és azért annyira nem kell sajnálni a taxisokat... keresnek rendesen, DE TÉNY, hogy ezért sokat kell dolgozni folyamatosan.... egy taxis élete nem a napi 8óra munka, mint egy átlagpolgáré, de cserébe egy huzamba sokkal jobb bért is szed össze 1 hó alatt! ÉS? Ha én is túlórázok én is sokat/többet keresek!)

Múltkor is volt poszt homáron, hogy kötelező a banki terminál a taxikba... de sok taxis "megtagadja" az azzal való fizetést, mert ugye bár tranzakciós költség... nem lehet vele trükközni - tisztán látszik a bevétel, míg kp esetén több trükkre van lehetőség

Meg eddig a taxisok a szabályozás miatt sírtak! Most végre megkapták! Fix tarifák! Most meg a szabad piac a bajuk, hogy azt korlátozzák! Most akkor mit akartok!? De komolyan!

Meg basszus... a világ változik - fejlődik!
Lépést kéne tartani vele!
(mondom ezt úgy, hogy életembe nem taxiztam, mert az én pénztárcámnak drága, de a uber "megfogott"... egy-egy átbulizott éjszaka után... ugyebár úgy saját kocsit nem vezet az ember, ha meg nagyon lusta - fáradt - részeg, késő van, akkor nem BKV-zik, mert esetleg már nem jár arrafelé amerre lakik, részegen meg már csak nem kóricál az ember... elájul - könnyebben kirabolják stb. - Ja és mondom mindezt, hogy ha évi 1x bebaszok, már sokat mondok! Szal tény nem én vagyok a taxis célcsoport... az eléggé luxus... átlagpolgárnak ott a BKV!)

Akkor az oszkár is taxi mumus!?
(ugyebár ez is közösségi autózás, csak hosszabb távra - városok között - előre megírt időpontokkor... vagy akár külföld felé... ott is a "benzinpénz" a beugró... akkor ennyi erővel az is fuvarozó, nem!?)
Az meg akkor a Volánbusz / MÁV alternatívája (ha taxisként gondolkodnék, mondanám, hogy károsít meg), amikor ez egy alternatíva...

Közösségi autózás! Ha haverral ketten megyünk buliba és megfelezzük a benzinpénz, akkor én is törvénytelen voltam!?

Persze taxisrendelet meg törvényesen csinálja az ember!
De az UBER, mint cég, annak már megbocsáss, de mi köze, hogy a sőför az fizeti-e a bevételei után a 16% SZJA és 27%EHO-t!? (nem alkalmazottja tudtommal) Abban a sofőr a hibás... ha valaki tegyük fel egyéni vállalkozó és azt nem jelenti be a NAV felé... ahogy a taxisok esetén is ez volt régebben... szabályozás előtt, amikor még nem voltak "taxis cégek", akik lehúzzák a taxisokat a kötelező díjakkal... diszpécser szolgálat - droszt díj! De eddig ezért sírtak a taxisok, hogy szabályozni kéne az árakat! Most megkaptátok! Jött egy másik alternatíva és máris nem jó!

Ennyi erővel a BUBI (bp-i bérbicikli) rendszert is pereljétek, hogy elveszik a vásárlóitokat taxisoknak! (mert pl. azt én használom - előfizettem rá... és kis távokra a belvárosban jó alternatíva BKV mellé)

A törvény elavult, nem ismeri még az "okostelefon" meg "applikáció", mivel 10évvel ezelőtt nem voltak ilyenek... ez is bekerül majd idővel a törvénykezelésbe! De attól még nem feltétlenül fog megszűnni az UBER, vagy ha azt betiltják, lesz másik alternatíva... ezen kár höbörögni! Most is a taxissztrájk csak reklámot csinált az UBER-nek... mert amúgy sokan nem is hallottak volna a 3.000 Ft-os hétvégi ingyen fuvar akciójukról az UBER-nek (mint pl. én sem, csak ennek hatására)

Szabad a taxi 2015.03.24. 17:34:12

@JunkieeeBoy: Kérlek, olvasd el a másik két uberes posztomat is, a hozzájuk tartozó kommentekkel együtt, mert hozzászólásod tartalmazza a témával kapcsolatos összes gyakran ismételt közhelyet, amelyekre már mind válaszoltam, többször is. Kösz a megértést.

szabadataxi.blog.hu/2014/10/20/huberbol_uberbe

szabadataxi.blog.hu/2015/01/07/meg_egyszer_az_uberrol

Új dolog a Bubi és BKV mint konkurencia, ezeken elmosolyodtam, gondolom, ez volt a célod, más nem nagyon lehetett.

Szabad a taxi 2015.03.24. 18:01:47

@cb600f: Nocsak, mégis dialogizálunk? Legyen, bár amióta elolvastam az egész blogodat, és rájöttem, hogy az Uber pr-osai is ugyanolyan csapnivaló amatőrök, mint a sofőrei, sok kedvem nincs hozzá, ebben sem vagyunk egy kategória.

Az még tovább lohasztja a hajlandóságom, hogy csúsztatsz. Mire is írtam én a 70 Ft-ot?

A te blogodról a kommentem részlete:

"...Arra is felhívom a figyelmed, bár nyilván tudod nélkülem is: nem lesz mindennap ingyenes az Uber, a média sem csinál nektek minden hétvégére ekkora propagandát, szomorúan nevetségesen sikerült taxistüntetés sem ingyenreklámot. És a naptárban a hétvégéknél gyakrabb a hétköznap, úgyhogy a bevételeidet nyugodtan oszd el kettővel..."

Innen, fentebbről:

"...És utána az egészet nyugodtan osszuk el kettővel, mert nem lesz mindig ingyenes a kontárbérkocsi, nem csinál neki folyamatos hírverést a komplett média (és ingyen reklámot néhány balfasz taxis egy kínosan spontán tüntetéssel), és nincs mindig hétvége, sőt, az álmos hétköznapok gyakoribbak. Máris kijönnek az én számaim, sőt..."

Szerinted én milyen gurulót (összbevétel/km) értem volna el, vagy a legbalfaszabb taxis, ha (az utasoknak) ingyenes lenne a taxizás egy hétvégén (de nekünk valaki kifizeti)? Ne felejtsd el, engem le is inthatnek, be is ülhetnek hozzám droszton, vagy ahol éppen rám találnak.

A kiegyensúlyozottság jegyében most tőled idézek:

uber-driver.blog.hu/2015/03/21/ingyenes_hetvege_1_nap

"A kedvencem egy család volt, akik úgy dötöttek, hogy most hétvégén utazgatnak egyet: mindhármuknak fel volt telepítve az app, és így összesen 30 ingyen útjuk van :) Vajon az Uber számolt a magyar találékonysággal, amikor kitalálta ezt az akciót?"

Eddig is tudtam, hogy szerencsére nem ugyanaz a célközönségünk, de most megerősítettél ebben.

Egyébként még nem döntöttem el, elhiszem-e, hogy pénteken 167 km-en csináltál 25 700 Ft bruttót a ti tarifátokkal: ez 153,89 Ft-os guruló. Csak úgy jöhet ki, ha tényleg melegsegg-váltás volt az üléseiden: Káposztásmegyer Homoktövis utcában egyik potyaleső kiszáll, másik fillérbaszó be. Vagy várakoztattak a kocsmák előtt, míg ők ittak, kerül, amibe kerül?

cb600f 2015.03.24. 19:45:35

@Szabad a taxi: azért dialógizálunk, mivel te írtad, hogy "Előre is hálás vagyok, ha közzéteszed a kilométer-nyilvántartásodat", itt: uber-driver.blog.hu/2015/03/22/ingyenes_hetvege_osszegzes/full_commentlist/1#c26553973

A 70Ft-ot itt írtad a kommentek között:
"A legügyesebb, belvárosban lakó uberes sem tud 60 százaléknál nagyobb arányú hasznos kilométert gurulni, hiszen, a külvárosokból vissza kell jönni üresen. A 130 Ft 20 százalékát elviszi az Uber, marad 104. Annak mennyi a 60 százaléka? Nincs 70 Ft. "
szabadataxi.blog.hu/2015/01/20/az_uber_es_az_elfolyo_ido/full_commentlist/1#c26542505
Ehhez képest jött ki nekem 120-130Ft.

Az általad említett összebevétel/km átlag nem függ annyira a most hétvégi akciótól. Az UBER rendszerében mindig a legközelebbi sofőr kapja a fuvart, nem pedig a leggyorsabb. Tehát ha kevesebb a megrendelés és több a várakozó sofőr, akkor kisebb az a terület, ahonnan kaphat a sofőr fuvart, ugyanakkor kevesebbet is kell üresben menni. Ezzel párhuzamosan többet is kell várni persze. Erre írtam a post-omban, hogy az uberes statisztikák alapján most hétvégén 50-60%-kal jött ki óránként több bevétel, mint egyéb időszakokban. Valóban melegváltások voltak, 1 percnél többet nem kellett új fuvarra várni.

Ha már rákérdeztél, szerintem biztos jó pénz jönne össze neked is, ha a BKK szervezne egy ilyen akciót, csak ők nem fognak :)

Szabad a taxi 2015.03.24. 20:39:47

@cb600f: "...azért dialógizálunk, mivel te írtad, hogy "Előre is hálás vagyok, ha közzéteszed a kilométer-nyilvántartásodat", itt: uber-driver.blog.hu/2015/03/22/ingyenes_hetvege_osszegzes/full_commentlist/1#c26553973 "

De utána te bedurcultál, és ezt bírtad bepötyögni:

– Erre mondják, hogy így jártál :)
Szerintem hagyjuk ezt a "beszélgetést". Részedről valahogy mindig az jön ki, hogy egy szánalmas hülye vagyok...
Itt: uberdriver.blog.hu/2015/03/22/ingyenes_hetvege_osszegzes/full_commentlist/1#c26555481

Hát, ebben van igazság, elismerem.

Én úgy tudtam egyébként, hogy az Uber rendszerében mindig az kapja a fuvart, akit az utas választ, és neki nem feltétlenül a távolság a preferenciája.

Ha pedig ez a bevételed 50/60 százalékkal több volt, mint más hétvégéken (jelzem: egy hétfő vagy szerda esti uberes hozadék nagyságrendjét továbbra is jótékony homály fedi), és magad is írod, hogy óránként kb. 1500 Ft-os bevételre lehet számítani (az Uber-lenyúlás levonása után; de ebből ugye még tankolnod kell, spórolni az adó- és közigazgatási bírságokra, autót szereltetni, újra gyűjteni), megint csak az én számításaimat támasztod alá: visszafogott adózás és járulékfizetés mellett is durván veszteséges lenne a kontárkodásod, de így feketén is az, csak lehet, hogy nagyobb kifutással.

A BKK pedig, bár majdnem ugyanolyan nagy rabló, mint az UBER, és a taxisok kizsigerelésében és permanens szívatásában vezetői zsigeri ostabasága ellenére is rendkívül kreatív, annyira nem hülye, hogy ilyen baromságot bevállaljon: hiába írod ugyanis ezt a hurráoptimista kamublogot, az ingyenes akciótok tökéletesen visszafelé sült el, a sok, általad is megénekelt szarevő, aki arra számított, hogy családjával most majd harminc alkalommal utazik ingyen, a sokadik próbálkozás után vörös fejjel, szitkozódva tette el karcos Samsung Galaxy Minijét, és dühös, de határozott léptekkel tendált az éjszakai BKV-járat megállója felé, miközben fájó, sípoló sóhajjal tudatosult benne, hogy a kék busz sincs ingyen: három személynek több mint egy ezres. Átszállásonként.

cb600f 2015.03.24. 22:31:56

Ezt rosszul tudtad: az ubernél mindig a legközelebbi sofőr kapja a fuvart, akinek 15 másodperce van arra, hogy elfogadja a kérést, utána jön a második legközelebbi. Az utas látja, hogy kit kapott, és lemondhatja a sofőrt, ha nem szimpatikus. Egyszer próbáld ki utasként, utána te sem akarsz majd taxizni :D

Tény, hogy a normál napokról nincs statisztikám, de hamarosan készítek, mivel engem is érdekel.

Egyébként én sem vagyok biztos az akció sikerességében: az Uber közlése alapján 18-szor több fuvartra érkezett megrendelés, mint amit ki tudtunk elégíteni. Mindenesetre akkora tőke áll a cég mögött, hogy röhögve kifizetnek ilyeneket, és egyáltalán nem biztos, hogy ez az egész (pár tízmillió forintértért) többe került egyáltalán, mint egy TV-s reklám akció.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.03.25. 11:31:16

kontártaxik
potyautas fuserfuvar-közvetítők
szénbányaszínű svarcolásból élő hobbi- és kényszer-személyszállítók
uberező szerencsétlenek
okostelefonos hülyére
dilettáns bérkocsisokért tülekedő nördök

Komolyan sokat segít a taxisok iránti szimpátia és problémáikkal való együttérzés kialakításában ez a bicskanyitogató stílus. :)

Félreértés ne essék: vállalkozóként én is nagyon jól tudom, milyen lélekölő tud lenni a harc a konkurenssel, akire nem vonatkoznak a szabályok. Azt is tudom viszont, hogy a vevőket (ügyfeleket, utasokat, stb) is lehet a helyes irányba terelgetni jó kommunikációval és olyan marketinggel, ami azt hangsúlyozza ki, miért jó NEKI, hogy téged választ az olcsóbb alternatíva helyett. Tipp: ez a "szánalmas lúzer vagy, ha taxi helyett a béna ubert használod" nem túl meggyőző érv :)

annmbp 2015.03.25. 14:23:11

@Szabad a taxi: azt hittem, te az intelligensebb, kulturáltabb fajta taxis vagy. De sajnos rólam, mint utasról azt mondtad, hogy szarevő vagyok.
Ezt mégis mire véljem? A klasszikus taxis szakma végét Budapesten nem egy telefonos alkalmazás, az Uber fogja jelenteni (mellyel modern(!) nagyvárosokban hivatalos taxit is lehet hívni), hanem az ügyfelekhez való ilyesfajta viszonyulás.

Szabad a taxi 2015.03.25. 18:04:09

@annmbp: Önvizsgálatot tartottam, és átgondoltam: a szövegkörnyezet és előzmények alapján veheted-e magadra az általam használt szót, meg kell-e kövesselek érte. De egyértelmű, hogy nem: a keresetlen főnevesített jelzőt (és szinonimáit) az ingyenes hétvégét családostul habzsolni akaró, az Uber-promó kamublogban cinkos kacsintással bemutatott, az appot a potyautazás miatt letöltő embertípus ábrázolásának plasztikussá tételére használtam, nem általában az Uber-használók minúsítésére. (Lásd: "...a sok, általad is megénekelt szarevő, aki arra számított, hogy családjával most majd harminc alkalommal utazik ingyen...")

Azt hittem, te a figyelmesebben, értőbben olvasó Blog.hu-kommentelők közé tartozol.

Ez persze fentiek ellenére is így van.

annmbp 2015.03.27. 14:09:03

@Szabad a taxi: ok, no problem :)

és most mi a terv, hogy állítólag a taxis szervezetek vezetői az uber alkalmazás használatának betiltásáért cserébe felajánlották az online kasszát a törvényalkotóknak? Tudtommal ez elég nagy visszakozást váltott ki a taxisofőrökben, akik szerint, ha ez az ára a betiltásnak, akkor inkább maradjon minden a régiben.
Illetve szerinted mi lehet az oka annak, hogy senkinek nem jut eszébe az a szerintem meglehetősen jó lehetőség, hogy az uber alkalmazásban megjelenjen az UberX gomb mellett a BKK taxi gomb is?
Persze valószinűleg az, hogy a taxisszövetségek vezetőinek illetve a fuvarszervezőknek ez elég nagy anyagi hátrányára válna, azonban azok a sofőrök, akik az ő pénzüket is keresik hirtelen rengeteg extra uthoz juthanának - és előre mondom, nehogy félreértsd, nem UberX, hanem hivatalos BKK fuvardíjon.

Szabad a taxi 2015.03.27. 14:12:08

@annmbp: Írok majd erről, ha lesz időm, posztban, nem kommentben. Addig csak annyit, hogy én nem tüntetek, és nem csak azért, mert most ébredtem fel, de még visszafekszem.

whale 2015.04.02. 05:40:49

@annmbp: Nem hiszem, hogy ilyen összefüggés lenne. Orbánisztánban sem szükség, sem lehetőség nincs ilyenfajta alkukra. Az on-line kassza bevezetése a kezdetektől téma volt, a kisgömböcnek minden kell, de semmi sem elég.

Valszeg az Uber nem engedné be a taxikat. Nem kooperálni akar, hanem monopóliumot. És ehhez sajnos meg is találja a szerencsétleneket, akiknek a vérén-verítékén ezt meg tudja tenni. Egyébként, ha az okostelefonos taxihívás hiányzik, ÉVEK óta van több független app és a legtöbb társaságnak van sajátja is.
Ez rendszeresen elő szokott kerülni érvként, pedig mindannyian tudjuk, hogy nem erről van szó. Erős az ingyenélési vágy az emberekben, ezt érzi nagyon jól az Uber.:)

annmbp 2015.04.02. 17:44:36

@whale: nem az appról van szó, hanem az app használhatóságáról. Lusta vagyok, ne haragudj, ezért kérdezek: bármelyik fuvarszervező appjában van-e azonnali kártyás fizetési lehetőség és sofőr értékelés? Az Uber szerintem a taxigombra is hajt. Nagyon sok városban lehet városi hivatalos taxit hívni az Uber appból.

whale 2015.04.02. 18:59:46

@annmbp: Jó, ez már tényleg bohóctréfa.:) Miért is ÉLETBEVÁGÓ, hogy appon belül tudj fizetni? Ha POS terminálon fizetsz, az miért nem jó?:D
Sofőr értékelés pedig régóta van a kufároknál, úgy hívják, hogy TILTÁS. Ha nem akarod, hogy egy bizonyos taxista fuvarozzon, betelefonálsz és letiltatod a számodról. Ennyi. Nincs bohóckodás csillagokkal, átlagokkal, meg egyéb bullshit.

Szabad a taxi 2015.04.02. 19:03:56

@annmbp: Egyik fuvarszervező appjában sincs azonnali kártyás fizetési lehetőség, viszont minden taxiban van kártyalehúzó, akár pay-passos is. Nem is lesz ilyen, ugyanis a jelenlegi és a jövőbeni jogi szabályozás is előírja, hogy a fuvardíj csakis hitelesített, azonnali bizonylatot adó taxaméterrel számítható, Google Mapsszel nem, így a telefon csak bonyolítaná a helyzetet.

Az Uber itthon CSAK a taxigombra hajthat, arra is kizárólag akkor, ha teljesíti a fuvarszervezőkre vonatkozó feltételeket, elfogadja Budapesten a sárga taxit, hogy azokat csak hivatásos taxigépkocsi-vezetők vezethetik, a fix tarifát – szóval csupa olyan dolgot, amit nem fog lenyelni, mert a lényegével ellenkezik.

Már most törvényellenes, amit csinál – illetve az, amit a megtévesztett sofőrei csinálnak, hiszen a cég mossa kezeit, ő csak közvetít – jelenleg többek között a többször módosított 1988. évi I. törvénnyel megy szembe – net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=98800001.TV –, de a jövő hónapban várhatóan most már tényleg megszülető, a személyszállítást szabályozó kormányrendelettel sem lesz kompatibilis a léte és a gyakorlata (hogy a 2013-as fővárosi rendeletről most ne is ejtsünk szót).

Ezeket a taxiappokat egyébként többször emlegettem pozitív példaként én is korábban már, linkelgettem is őket, posztban és kommentben egyaránt. Csak ezek is elvéreztek, egyrészt az érdektelenség miatt, másrészt azért, mert a jogi szabályozás szerint üzemeltetőik is fuvarszervezőnek minősülnek (a következő kormányrendeletben is így lesz, ez ellen lázad az Uber, de hiába), és nem tudják például a szerződött taxisok számától függő, brutálisan magas kauciót letenni. Sajnos, teszem hozzá, mert – mint sokszor kifejtettem már – szerintem is ők jelentik a jövőt; egyrészt technikájukban, másrészt a fix és gusztustalan mértékű tagdíj helyetti fuvararányos elszámolásban.

A március nekem már nem az első olyan hónap volt, amelyben nem érte meg kifizetnem a horror tagdíjat a fuvarközvetítőnek, egyre erősebb bennem az elszánás, hogy hagyom a fenébe ezt a bandát (pedig talán még az egyik legkevésbé visszataszító társaság, de hát rablók közt a tolvaj is rendes ember). Nem azért, mert nem ajánlottak fel elég fuvart, hanem mert nem nagyon vettem fel ezeket: egyre többen intenek le, illetve ülnek be hozzám, és a törzsutasaim száma is örvendetesen megnövekedett, sőt, olyan is van, hogy külföldiek egymásnak adják a telefonszámom. De ha csak a ténylegesen közvetített fuvarok után kell fizetni, minden bizonnyal csatlakozni fogok ahhoz a társasághoz, amely meglépi ezt a forradalmi újítást, és nem leszek egyedül. (Na persze csak akkor, ha nem lesz olyan velőtrázóan mohó, mint az Uber a 20 százalékával.)

Ja, ezt olvastad?

hvg.hu/tudomany/20150331_uber_adatlopas

Nekem a telefonomban is csak keresztnéven szerepelnek az utasaim, rendszerint már aznap elfelejtem, hogy honnan hová vittem őket, és általában fogalmam sincs, milyen bankkártyájuk van, mert készpénzben fizetnek, de ha mégis használják néha a plasztikot, akkor sem marad nálam nyoma sem a PIN, sem a biztonsági kóduknak.

whale 2015.04.02. 19:04:06

@annmbp: Ja, és még az autók között is válogathatsz. Minden igényedet feljegyzik a számod mellé és leheteőség szerint olyan autót kapsz. Én pl háklis voltam a cigire, ezért nemdohányzó autót kértem és azt is kaptam mindig. Ha A kategóriás autó kell, azt kapsz. Semmit nem talált fel az Uber, ami korábban ne lett volna, csak integrálta a szolgáltatást.

Szabad a taxi 2015.04.02. 19:05:06

@whale: Fenének írok én regényeket, amikor ilyen tömören és lényegre törően is lehet válaszolni...

whale 2015.04.05. 21:54:08

@Szabad a taxi: Nem is nagyon reagál a címzett.:) Mondjuk nem csoda, mivel az összes handabanda lényege az ingyenélés vágya, az, hogy valaki jöjjön és transzportálja a hátsóját "ingyen, vagy annál olcsóbban".:)
A többi a mellébeszéd, meg a kamutyi duma.

annmbp 2015.04.13. 11:31:14

@whale: Életbevágó. Mert igaz, eddig nem sokszor, három alkalommal igyekeztem kártyával fizetni bkk taxiban. Ebből egy jött össze kb 1 perc alatt, szabálytalanul megállva egy kerékpársávon, egy kb 5-6 percig tartott, a Petőfi híd alatt megállva, többször újraindítva a terminált, a harmadikkal meg el kellett menni automatához készpénzért, mert "rossz a leolvasó". Mindez UberX-ben most már nagyon sok úton túl másodpercek alatt nélkülem lezajlott.

"Nincs bohóckodás csillagokkal, átlagokkal, meg egyéb bullshit."
Mikor még régebben a fix tarifa előtt a Taxi4 csinált egy fix tarifás akciót Zöld Pardonból régiókra osztva a várost, pl ZP-VI. ker 1700, akkor ez az út 2500 körüli lett, rákérdeztem a sofőrnél, azt mondta, hogy ennyit ír az óra, ennyi a díj, felhívtam a diszpécsert, azt mondta, hogy előre kellett volna jeleznem, hogy igényt tartok az akcióra.
Namost így lehet, hogy egyesével magamról le tudok tiltani sofőrt, de ez a sofőr utána ugyanúgy lehúzhatja azt, akivel még nem találkozott. De, hogy tiltsak le sofőrt, amikor a diszpécser nem velem hanem a sofőrrel lojális?
Ez az igazi macera és bullshit, nem az egyértelmű, kéttized másodpercig tartó értékelési rendszer, ahonnan a béna sofőr azonnal kibukik.

Illetve megint minősítesz. Sajnos. Ingyenélő lettem. Nos, nem az applikáció a lényeg, hanem az utasélmény, ami egy összetett dolog. Kezdődik természetesen az applikációval, annak használhatóságával, folyatódik a sofőrök által nyújtott élménnyel és befejeződik a fizetéssel. Egyelőre egyik taxis applikáció és társaság sem tudja azt a magabiztos és stabilan magas színvonalat biztosítani mint az UberX. De hajrá, biztos meglesz majd ez is!

@Szabad a taxi: ezt már szerintem írtam neked, de a hitelesített taxaméter még mindig nagyon nagy szórásban adja ki a végösszeget az általam nagyon sokszor járt úton. +/- 10% ot elfogadnék, de sajnos inkább +30-40% ról van szó.
A hitelesítetlen uber app pont az elfogadható szóráson belül kalkulál, minden esetben.

Természetesen sok sok jó tapasztalatom is volt/van bkk taxiban. De a minőség nagyon hullámzó. Én abban bíztam, hogy az egységesítés a színvonalat is egységesíteni fogja, de sajnos nem ezt tapasztaltam. Tök mindegy, hogy főtaxit, cityt vagy maxtaxit hívok, ugyanolyan gyakorisággal futok bele negatív tapasztalatokba, mint az egységesítés előtt. Sőt, sajnos mind a city mind a fő színvonala is romlott... :(

whale 2015.04.13. 12:43:09

@annmbp: Az Uber fejlett technológiája nem legitimálja és legalizálja az illegális tevékenységet. Tehát azért, mert a te "utasélményed" jobb az Ubert használva, attól még tilosban jár, az összes felhasználójával együtt...
Azt meg változatlanul fenntartom, hogy ha varázsütésre akár csak 10 Ft-tal drágább lenne a kontárfuvar, mint a sárga taxi, a tisztelt közönség 90%-a olyan magasról szarná le az "utasélményt", amilyen magasról tudná...

A letiltáshoz nem kell senkinek senkivel lojálisnak lennie. Egyszerűen szólsz, hogy ez a taxis ne jöjjön érted többet. Az meg, hogy esetleg neked kifogásod volt a taxista szolgáltatásával, nem kell hogy azt jelentse, hogy a fuvaros kipontozódjon a rendszerből, mint az Ubernél. Az egy sokkal igazságtalanabb rendszer. Mert ha 10-ből 3-nak baja volt veled, de 7-nek nem, akkor az Ubernél azt a hetet sem viheted, míg a taxinál csak az a három kuncsaft tilt le.
Utasként egyébként ugyanez lilában. Ha az Uber driver lepontoz, egy idő után nem kapsz autót, pedig egyébként lehet, hogy 10-ből 7-nek semmi baja nem volt veled...

annmbp 2015.04.14. 11:02:29

@whale: Nem érted:)
Ha 10ből 3nak baja van, akkor a szolgáltató vagy az utas nem illik bele a rendszerbe. Nem, hogy azt a hetet nem viszed, hanem soha többé nem viszel vagy nem utazol.
Ezek a rendszerek a kölcsönös bizalmon alapulnak, ami egyébként alapvető emberi tulajdonság.
Ugyanez, vagy még komolyabb az airbnb, ahol nem az autódat hanem a lakásodat adod ki vagy veszel bérbe akár hetekre egy tök idegen embertől vagy embernek.
Ő megbízik benned, hogy nem fogod tönkretenni, te megbízol benne, hogy a megbeszélt időre tisztán és rendben a rendelkezésedre bocsájtja.

Tudod, azért nem teszek panaszt a diszpécsernél, mert macerás és kényelmetlen. Két eshetőség van, vagy azonnal felhívom és "agyilag felbaszott" állapotban eltúlozva adom el ő a sztorit, vagy felhívom másnap, amikor az egész már nem is érdekel, nem ér annyit ezer Forint, hogy telefonálgassak és feljelentőset játsszak miatta.

Van egy rendszer, ami automatikusan kiveti magából mind szolgáltató, mind felhasználói oldalról azokat, akik nem oda valók. Ennél jobb nincs véleményem szerint, azzal szemben, ahol egy rossz szolgáltató vagy felhasználó korlátlan mértékben használhatja újra- és újra a rendszert.

Ezért nem egyenletes és stabil a minőség, mivel a visszajelzés szinte felesleges, hiszen ugyanúgy tud tovább szolgáltatni az, aki erre nem érdemes.

Teljes mértékben biztos vagyok benne, ha az utasoknak kötelező lenne a mai világban, a III. évezredben elterjedt és rutinszerűen (sőt a fiatal generációnál készségszerűen) használt csillagos értékelést használni, akkor fél év, vagy még kevesebb idő leforgása alatt az egész taxisszakma megtisztulna, megújulna és Budapest lenne az a város, ahol egy külföldi turista a Keleti pályaudvartól bármely napszakban bármely állapotban ugyanolyan áron és ugyanolyan minőségben utazhatna el a szállodájához.

Képzeld el ezt az állapotot, amikor végre megszabadulnál a szakmádat tönkretevő rétegtől, és minden utasod megbízna benned, nem lesné az órát tíz másodpercenként, nem félne beülni hozzád csak úgy véletlenszerűen az utcán, nem hívna telefonon taxit még akkor is ha az orra előtt öten állnak üresen.

Mert most ez van... :(

annmbp 2015.04.14. 11:07:17

Még az előzőhöz, egy előny eszembe jutott.

- nem lennél elzavarva a taxidrosztról, mert azt egy bizonyos cég vagy a "maffia" kisajátítja, mert az az "övé"
- tele lennél fuvarral, mert a fuvarozók száma 20-30%-kal csökkenne hónapokon belül.

Szóval én lobbiznék a kötelező értékelésért , hosszú távon neked is és nekem is csak előnyöm származhat belőle.

Szabad a taxi 2015.04.14. 11:42:28

@annmbp: Lepontoztalak-letiltottalak, mert rendkívül idegesítesz, és mert rossz napom van/lesz:megint nem tudtam aludni/menstruálok/felkúrtak az utasaim/nem voltak utasaim/berúgtam/kettes lett a gyerek témazárója/mert csak. Sajnos így most arra sincs meg a lehetőséged, hogy reagálj.

További kellemetlen mellékhatás, hogy senki mással sem tudsz a jövőben (a blogomon) társalogni. Whale-lel sem, aki egyébként nyomokban sem taxis, és aki nyilván nem ért egyet ezzel a lépésemmel. Amely valóban indokolatlan és tahó megnyilvánulás volt, ugyanakkor – szerintem te is elismered – frappánsan kompakt. Mint egy hátbatámadásra is kiválóan alkalmas okostelefon-applikáció.

whale 2015.04.15. 11:06:38

@Szabad a taxi: Tényleg sajnálom, de ebben a kocsmában te vagy a csapos...

Szabad a taxi 2015.04.15. 11:56:50

@whale: Természetesen nincs már letiltva. Csak érzékletesebb volt ekképp demonstrálni, mi a bajom az általa olyan csodálatosnak ítélt értékelési rendszerrel, mint ha a számat tépem, a billentyűzetem szaggatom vagy borsót hányok falakra.

annmbp 2015.04.17. 11:11:09

nagyon jól demonstráltad, "tökéletesen" lemásoltad a közösség értékelési rendszerét egyedül

peace and love :)

whale 2015.04.18. 05:47:56

@annmbp: Pedig pont így működik. Mivel gyakorlatilag zérus energiabefektetést és időráfordítást igényel a dolog, sokkal könnyebben ítélsz megalapozatlanul és elég pár százaléknyi közepes hogy kipontozódj, ráadásul anélkül hogy tudnád, miért...

whale 2015.04.18. 05:52:41

@annmbp:
-Én így sem vagyok elzavarva, mivel nem taxizom -még.:)
-Nem lesz kevesebb taxis, a varázsszó a fluktuáció. Kevesebb taxist kizárólag adminisztratív eszközökkel, a taxissá válás lehetőségének mesterséges korlátozásával lehet "csinálni".

ctvi 2015.05.11. 10:43:22

Én a 2000-es évek legelején egy induló sofőrszolgálatnál dolgoztam kb. 6 hónapot, akik a bulizó embereket a saját kocsijukkal vitték haza. A cég lepriorált emberekkel dolgozott, elvárás volt a minimum PÁV II, kultúrált megjelenés (a farmer nem "játszott" náluk). A számlaképesség alapvető feltétel volt, és rendelkeztek felelősségbiztosítással. A taxisok sem voltak ellenségesek a céggel, mert más volt a célközönség. A kapott esetleges borravalót le kellett adni, és ezt elosztották a dolgozók egyenlően között!!! (Számla ellenében!!!!) Miután megjelentek más cégek, a cég befejezte a működését, mert az újak alámentek az áraknak, és a feltételek is jóval lazábbak voltak. A tulajdonosok úgy gondolták, hogy nem mennek bele a "szürke" bulikba, ezért döntöttek a befejezés mellett. A cégnél nem volt egy utas panasz sem a közel 1 év alatt, és sok szórakozó hely kifejezetten ajánlotta (ellenszolgáltatás nélkül), hogy a céget válasszák! Az utasokért érkező, de várakozni kényszerülő sofőröket mindig megkínálták egy üdítővel, vagy kávéval ingyen!!!
Még egy adalék, indulás előtt meg kellett győződni arról, hogy az ügyfél autója megfelelő-e. (világítás, index, fék) Műszaki hibás autóval nem lehetett elindulni (ilyen eset nem fordult elő, de az autón meglévő sérüléseket előre be kellett írni!!)
Az Uberrel kacérkodó utasoknak, sofőröknek azt tudnám javasolni, hogy gondolják végig, hogy a személyszállítás milyen felelősséggel jár! Egy súlyosabb balesetnél mi a garancia, hogy egy magánszemély (sofőr) ki tudja fizetni a megítélt kártérítési összeget, illetve a sofőröknek sem árt tisztába lennie azzal, hogy a teljes vagyonukkal felelnek. Pl. Ha egy külföldi utas lába a biztonsági övbe beakad kiszálláskor, és összetöri magát, a megítélt kártérítési összeg (külföldi bíróság az illetékes) akár jó pár milliós nagyságrendű is lehet.
Én nem kívánok egyik oldalra sem állni, de azért nem véletlen, hogy személyszállítóknak sokkal szigorúbb műszaki és egyéb feltételeknek kell megfelelnie. (megbontásos kb. kétszeres árú műszaki vizsga, PÁV, biztosítások stb....)
Az egyéb telekocsi szolgáltatásokra is érvényesek ezek a dolgok.
Érdemes meggondolni, és utánaszámolni, hogy ha mindent egybeveszünk, tényleg megéri-e az így megszerzett nem túl nagy jövedelemért kockáztatni. Nekem nem éri meg, ezért azóta sem, és ezután sem kívánok ilyennel foglalkozni.
süti beállítások módosítása