HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) Budapest (54) budapest (1) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2013.08.27. 03:20 Szabad a taxi

Nem taxisnak való vidék

Mindennek van határa, Budapestnek is. Ezt a taxisok olykor átlépik, és e tényen az új fővárosi taxisrendelet sem változtat. Sajnos a fuvarközvetítők állandó, gyötrő éhségérzetén sem, amelytől ösztökélve a fix tarifa ellenére újra egymás alá vágnak a viteldíjakkal, bár már csak a vidéki fuvaroknál tehetik.

budapestvege_tabla.jpg

Várható volt persze, hogy valamit kitalálnak az utasüzérek, és ez volt a lehető legkézenfekvőbb támadási pont az egyenár ellen. A logikai és jogalkotási csúcsteljesítménynek nem nevezhető, taxizást regulázó új, budapesti jogszabályt megalkotók és azt jóváhagyó városatyák hatalma ugyanis korlátos, jelesül a főváros közigazgatási gyepűje vet áttörhetetlen gátat neki: a képviselő-testület, de maga Pista bácsi sem szabhatja meg, hogy egy, a budapesti engedélyét Pest megyére is kiterjesztetett személyszállító milyen árakon fuvaroz bárkit mondjuk a mogyoródi dombokon. Legalábbis így gondolják a címnepperek, de csak részben van igazuk. Mértékadó jogértők szerint ugyanis ha az utazás még a fővárosban veszi kezdetét, annak díjszabása tekintetében végig a fővárosi rendelet a támpont. Amely – egyébként rendkívül seggfej módon – a következőképp fogalmaz: "Budapest közigazgatási határán belül megkezdett, de a közigazgatási határon kívülre irányuló személytaxi szolgáltatás esetén a Budapest közigazgatási határáig teljesítendő visszaútra a vállalkozó az (1) bekezdés szerinti viteldíjat alkalmazhatja". Tehát nem kötelező alkalmaznia, van választása, de csak annyi, mint óceánjárón a fedélközben utazónak, ha megkérdezik, kér-e vacsorát: igen, vagy nem. Olyan nincs, hogy kóser, vegetáriánus, vagy májkímélő menüt kér: ez van, 280, vastagon rántva, eszi, vagy nem eszi. De ha eszi, hát az utolsó cupákig.

    A fuvarkufárok azonban ezt máshogy ítélik meg, kiderül az új tarifatábláikról. (Amelyek egyébként ideiglenesek, szeptember 1-jén éjfélkor le kell ezeket cserélni olyanra, amelyen már az egységes, 450/280/70-es fizetendő szerepel. Mivel megoldhatatlan lett volna, hogy az óraszervizek egy nap alatt állítsanak át 5-6 ezer taxamétert, ezért ez már nagyrészt korábban megtörtént: az 1-es tarifahelyen már az új hatósági ár szerepel, csak a hatályba lépés percéig nem szabad használni. Az alábbi összeállításban tehát a "Nem alkalmazható!" tételeket kell figyelni, mert a következő árjegyzéken már ezek – és csak ezek! – lehetne feltüntetve.) 

    Kezdjük a két naggyal, a Főtaxi és a City étlapjával. Az 1. és 2. pont mindkettőnél rendben van: az 1. a fix budapesti ár, a 2. a vidék, a visszaúttal (a drájver a határtáblánál egyesről átvált kettesre, és az óra máris retúr mér, így a fuvar végén a ténylegesen fizetendő összeg jelenik meg). Korrektnek tűnik.

city_2.jpg

fotaxi_2.jpg

    Na de mi a búbánatos bocibráner az a 7., 140-es pont a Citynél, illetve a 6. és a 7. a Főtaxinál? Valószínűleg a vidéki telephellyel vagy gyakorta vidéki úti céllal bíró szerződött cégek korábbi, gombokért teljesítendő transzferárai helyett életbe lépő új szotyitarifák, amelyek úgy lelassítják a taxiórát, mint teknősbékát a hajtűkanyar. Tehát a kötelező budapesti 280-at úgy kompenzálja a két piacvezető, hogy a határmezsgye után nemhogy visszautat, de az odaútra járó kilométerpénznek is csak a felét engedi a vekkerbe tekerni. (A példájuk amúgy annyira ragadós volt, hogy – biztos ami biztos –  az összes többi társaság is betette ezt a a díjszabást, vagy valami hasonlót, azok is, amelyeknek nincsenek szerződött cégei – valamire csak jó lesz.)

    A Budapest Taxit is bekebelező, egyúttal annak nevét is felvevő RT5 tarifatábláját nem sikerült grafikusan megszerezni, de a számsor így néz ki: 

1. 450-280-70            nem használható 
2. 450-300-70            vidék 
3. 300-200-50            telefonos 
4. 450-400-70            nem használható 
5. 300-184-46            szerződéses 
6. 300-140-34            nem használható 
7. 450-560-70            nem használható 
8.  0-1-0                    korrekciós

    Náluk szombaton éjfélkor a 2–5. tarifa megy a levesbe, marad az 1-es, mint a fővárosi kőbe vésett, a 7. mint vidéki, valamint egy, a citysre és a főtaxisra hajazó, szintén vidékre szánt, diszkontált valami, aminél már arra sem ügyeltek, hogy legalább az alapdíj hasonlítson a Tarlósék által megálmodottra. (Nem mintha különösebb jelentősége lenne.)

    A Taxiplusnál látszik leginkább szembetűnően, hogy ők a versenyelőnyt abban vélik megszerezni, ha a vidéki fuvarok árát drasztikusan csökkentik. Na nem annyira, mint a fenti konkurensek a jelentős visszapörgetésekkel magukhoz édesgetett multiknak, csak annyira, hogy a fizetendő visszaút kétharmaddal csökkenjen.

1377014547_taxi_tarifa_02_2.jpg

    Ami még nem is lenne annyira taxisellenes lépés (mint mondjuk a 150 Ft-os retrótarifára épített, vérlázítóan ostoba és értelmetlen egyhetes reklámkampány), ha ezt csak a telefonos megrendelésekre korlátoznák, és meghagynák a taxista szabad döntési jogát, hogy ennyiért megéri-e neki a nagy utazás. De a beülősöknek azért ott lenne az 560, a visszaúttal. Csakhogy nincs ott. Amiből egyébként nem feltétlenül lehet arra következtetni, hogy a matricáikat viselő független vállalkozók nem számolhatják fel utcán fogott kedves utasnak a komplett retúrt, hiszen a mostani tarifatáblából sem derül ki, hogy most is megtehetik, mert az etikai kódexükben le van írva, csak a plüssösök 90 százaléka ma sem tudja, hogy ha nem telefonon rendelték őket, jár nekik a visszaút költsége is:

kodex.jpg

    Csak hát ehhez zsebszámológép kell, esetleg papír plusz ceruza, meg jó érvelőkészség, ha az ürömi lakos pampogni kezd (joggal), hogy miért fizessen ő olyan többletköltséget, ami nincs feltüntetve az árlistán.

A Taxi2000 tarifatáblája nagyon hasonló a Pluséhoz: csak ők 10 forinttal magasabb vidéki tarifát szerepeltetnek a második helyen, az 560-at ők is kihagyták. A Mobil készült ugyan a teljes retúrral, de közben beolvadt a Taxi2000-be, így ez elúszott. A 6x6 árait nem tudtam megszerezni, de feltételezem, hogy a Zengő-csoporton belül nagy eltérések nem lehetnek.

    A leginkább letisztult, mondhatni minimalista tarifajegyzék kétségkívül a Taxi4-é. A "még nem tudjuk minek, de betetetjük" jellegű 140-en kívül náluk csak a 280-as tarifa él tovább e hét végétől. Ez három dolgot is jelenthet. Vagy nem fizettetnek egyáltalán visszautat vidéki út után, és a kollégára bízzák, hogy visszateleportálja magát, vagy ingyen visszagurul; vagy ezt csak telefonos rendelés esetén várják el; vagy, és ez a leghorrorabb forgatókönyv, a limesnél benyomatják a 140-et a telefonosoknak, és ezzel alaposan átrendezik a taxispiac erőviszonyait. 

taxi4_1.jpg

    Csakhogy a jó öreg obsitos rendőr, dr. Komáromi Endre, a BKK taxizásért (is) felelős divízóvezetője, aki ugyan gyakran változtatja a véleményét, de a mindenkorihoz a következő, sokszor ellentétes meggyőződéséig keményen ragaszkodik, jelenleg úgy értelmezi a jogszabályt (és valószínűleg igaza is van kivételesen), ahogy fentebb már írtam (hiszen a rendelet idióta szövegezéséből ez következik): Budapesten megkezdett vidéki fuvarnál vagy 280 Ft a visszaút kilométere is, vagy ingyenes. Szó sincs 360-ról, 140-ről, 160-ról, marék rizsről stb. Ebből következően az ősztől teljes munkaidőben és három műszakban taxizgató fedett ellenőrök is e szerint fognak bírságolni, és nem a fuvarkufárokat fogják százezrekre büntetni, hanem a birka taxist, aki megint nem tudta felismerni, hogy mi az érdeke, hol van egyáltalán, és még ma sem hiszi el, hogy a szeptember már a spájzban van. 

    Talán ideje lenne az öreget állásfoglalásra késztetni, nemcsak szóban, hanem papírra vetve is. Én annyit tudok tenni, hogy e helyről üzenem Bandi bátyámnak, szíveskedjék megnyilvánulni pró vagy kontra, ha van Blog.hu-regisztrációja, kommentben mondja el, hogy akkor most pontosan mi a retkes nagy stájsz a fenti kérdésben, mert tudom, hogy szóban már röfizett valamit erről, de sajnos a telszámtulajok magasról baszarintanak rá. (Szokott is egyébként kiadni ilyen bibliamagyarázatokat kedvenc ágazati igazgatónk, csak a legutóbbiból ez a problematika valahogy kimaradt.)

    Persze az is lehet, hogy nem törzsolvasóm az öreg – és talán mindkettőnknek jobb lenne így. Ezért nem lenne haszon nélkül való, ha egy kompetens és legitim érdekképviselet, nem feltétlenül a TGFSZ, de más most nem jut eszembe, meginterjúvolná fenti ügyben az ezer sebből vérző taxisrendelet ősz cerberusát. Valamit csak fog reagálni, ha mást nem, hát jól bejáratott, taxisberkekben már szállóigévé vált sablonválaszára bizton számíthatunk: Ki a faszt érdekel?*

(Érdekességként azért felhívnám a figyelmet a Taxi4 4. tarifájára, amely nem elírás: a Forma–1 három napjára találták ki. Egyrészt azért, hogy a hivatalos kilométerdíjuk alapján az órába nem tehető transzeferár mégis ki tudjon pörögni, másrészt hogy a Hungaroring drosztjáról esetleg csak pár száz métert tartó fuvar is kifizetődő legyen. Benne marad ez is az órában, a BKK nem bánja, annak ellenére, hogy a rendelet készítésekor azért vetették el az éjszakai tarifa lehetőségét, mert a magasabb összeg visszaélésre adhatna okot oly módon, hogy esetleg nappal is alkalmazzák. No comment.)

 

*Szálka kolléga fórumhozzászólása nem linkelhető jól: kicsit le kell görgetni a megjelenő oldalt, míg megjelenik a (7850)

(A tarifatáblákat a hallotaxi.hu fórumából kontrolvéztem ide.) 

2 komment

Címkék: énblog blog kampány jövő élet én közlekedés város éjszaka büntetés taxi tarifa jelen taxis taxisofőr fix tarifa Budapest BKK taxisrendelet taxisblog fuvarközvetítő Főtaxi Komáromi Endre Taxiplus City Taxi Taxi2000 Budapest Taxi RT5 Taxi4


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr25479761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redsea 2013.08.27. 06:57:21

Utasoldalról is van jó oldala az egységes tarifáknak a városon belül, azonban a reptéri transzfer eltörlése nagy hiba.
Eddig bepattantam a kocsiba és nem kellett sem az útvonallal törődnöm, hiszen biztos lehettem benne, hogy a sofőr a legjobb úton visz: az érdek közös volt, sem a taxiórás trükkökre figyelnem.
Nekem könnyű, mert sok 1-2-3 napos kiküldetésre megyek, nem gond áttérni a kocsi+reptéri parkoló kombóra (olcsóbb is, viszont kényelmetlenebb, mint az eddigi fix áras taxi), viszont a hozzánk érkező külföldieket nem irigylem: eddig -mind a Zóna, mind a Főtaxi alatt- hibátlanul működött, hogy keressék a hivatalos taxi bódét és azzal menjenek fix - előre megadható áron. Mostantól az egész random lesz: kifognak egy hiéna beállítottságu sofőrt és Szentendrén keresztül érkeznek a belvárosi szállásra horror áron?! Persze lesz ellenőrzés, de a rutinos öreg rókák már 2 perc beszélgetés után leszűrik, hogy egy magát külföldinek álcázó ellenőrrel van dolguk, vagy pedig egy naiv turistával. Magyarországon vagyunk, naivitás azt gondolni, hogy a megemelt tarifákkal minden taxis egyszeriben korrekt, becsületes, utasbarát fuvarozóvá válik.

A városon belül erőfeszítéseket kellene tenni a hiénák kiszűrésére, hiszen most is van maximált tarifa, a pályaudvari és belvárosi mezitlábas taxisok mégis megtalálják a módját, hogyan pörgessék az órát.

Sajnálom, hogy elrontották az évek alatt kialakult fix áras tarifa rendszert és ne legyek félreértve: nem azzal van a bajom, hogy 4000 Ft helyett drágább lesz a reptéri transzfer, hanem a kiszámíthatatlan voltával.

Szabad a taxi 2013.08.27. 10:11:18

@redsea: Elsősorban adózási oka van a transzferek betiltásának: a NAV már több taxist százerekre büntetett azért, mert – a szépen megfogalmazott hivatalos indoklás szerint – "viteldíj csak taxiórával képezhető". (És azt sem fogadja el az adóhatóság, ha elérve a fix összeget átkapcsoljuk az órát a korrekciós díjszabásra, amely csak kilométerenként 1 Ft-ot enged beleketyegni, és az út végén hivatalos nyugtát vagy számlát adunk.) És megértem a gondolatmenetüket, hiszen – némely arab és fekete-afrikai országokat leszámítva – ez a megegyezéses, alkudozós, óra nélküli viteldíj egyetlen civilizált országban sem működik, legalábbis taxaméterrel ellátott, dedikált taxiban nem.

A kerülő útvonalas bohóckodás legalább húsz éve nem divat, a reptérre vezető út amúgy is annyira egyértelmű Budapest legtöbb pontjáról, hogy még a külföldieket sem próbálná így átverni senki, akkor sem, ha megérné. (Arról nem is beszélve, hogy ha több lehetőség adódik, a taxis egyik első kötelező kérdése kell legyen, hogy milyen útvonalat választasz.) Egyébként is minden út végeztével nyugtát kell kapnod, amelyen szerepel az is, hogy km-t utaztál; ha ez valamiért nem stimmel, a taxis a megélhetésével játszik.

De sietek megnyugtatásodra, továbbra sem kell nélkülöznöd a reptéri transzfert: szinte minden taxistársaság kiszervezi ezt a tevékenységét, és fehér rendszámos autók folytatják, a jelenleginél is nevetségesebb árakon (már most is vannak ilyen vállalkozások, nagy választékban).

Nekem annak ellenére nem fog hiányozni ez a fuvartípus, hogy sokszor felvettem hajnali repteret, mert bár megalázóan olcsó volt a transzferár, nem üresen jöttem haza. De mindig magyarázkodási kényszert éreztem, hogy elmondjam az utasnak, nem hülye vagyok, csak azért éri meg nekem ez az út ennyiért, mert közel lakom Ferihegyhez.
süti beállítások módosítása