Mindennek van határa, Budapestnek is. Ezt a taxisok olykor átlépik, és e tényen az új fővárosi taxisrendelet sem változtat. Sajnos a fuvarközvetítők állandó, gyötrő éhségérzetén sem, amelytől ösztökélve a fix tarifa ellenére újra egymás alá vágnak a viteldíjakkal, bár már csak a vidéki fuvaroknál tehetik.
Várható volt persze, hogy valamit kitalálnak az utasüzérek, és ez volt a lehető legkézenfekvőbb támadási pont az egyenár ellen. A logikai és jogalkotási csúcsteljesítménynek nem nevezhető, taxizást regulázó új, budapesti jogszabályt megalkotók és azt jóváhagyó városatyák hatalma ugyanis korlátos, jelesül a főváros közigazgatási gyepűje vet áttörhetetlen gátat neki: a képviselő-testület, de maga Pista bácsi sem szabhatja meg, hogy egy, a budapesti engedélyét Pest megyére is kiterjesztetett személyszállító milyen árakon fuvaroz bárkit mondjuk a mogyoródi dombokon. Legalábbis így gondolják a címnepperek, de csak részben van igazuk. Mértékadó jogértők szerint ugyanis ha az utazás még a fővárosban veszi kezdetét, annak díjszabása tekintetében végig a fővárosi rendelet a támpont. Amely – egyébként rendkívül seggfej módon – a következőképp fogalmaz: "Budapest közigazgatási határán belül megkezdett, de a közigazgatási határon kívülre irányuló személytaxi szolgáltatás esetén a Budapest közigazgatási határáig teljesítendő visszaútra a vállalkozó az (1) bekezdés szerinti viteldíjat alkalmazhatja". Tehát nem kötelező alkalmaznia, van választása, de csak annyi, mint óceánjárón a fedélközben utazónak, ha megkérdezik, kér-e vacsorát: igen, vagy nem. Olyan nincs, hogy kóser, vegetáriánus, vagy májkímélő menüt kér: ez van, 280, vastagon rántva, eszi, vagy nem eszi. De ha eszi, hát az utolsó cupákig.
A fuvarkufárok azonban ezt máshogy ítélik meg, kiderül az új tarifatábláikról. (Amelyek egyébként ideiglenesek, szeptember 1-jén éjfélkor le kell ezeket cserélni olyanra, amelyen már az egységes, 450/280/70-es fizetendő szerepel. Mivel megoldhatatlan lett volna, hogy az óraszervizek egy nap alatt állítsanak át 5-6 ezer taxamétert, ezért ez már nagyrészt korábban megtörtént: az 1-es tarifahelyen már az új hatósági ár szerepel, csak a hatályba lépés percéig nem szabad használni. Az alábbi összeállításban tehát a "Nem alkalmazható!" tételeket kell figyelni, mert a következő árjegyzéken már ezek – és csak ezek! – lehetne feltüntetve.)
Kezdjük a két naggyal, a Főtaxi és a City étlapjával. Az 1. és 2. pont mindkettőnél rendben van: az 1. a fix budapesti ár, a 2. a vidék, a visszaúttal (a drájver a határtáblánál egyesről átvált kettesre, és az óra máris retúr mér, így a fuvar végén a ténylegesen fizetendő összeg jelenik meg). Korrektnek tűnik.
Na de mi a búbánatos bocibráner az a 7., 140-es pont a Citynél, illetve a 6. és a 7. a Főtaxinál? Valószínűleg a vidéki telephellyel vagy gyakorta vidéki úti céllal bíró szerződött cégek korábbi, gombokért teljesítendő transzferárai helyett életbe lépő új szotyitarifák, amelyek úgy lelassítják a taxiórát, mint teknősbékát a hajtűkanyar. Tehát a kötelező budapesti 280-at úgy kompenzálja a két piacvezető, hogy a határmezsgye után nemhogy visszautat, de az odaútra járó kilométerpénznek is csak a felét engedi a vekkerbe tekerni. (A példájuk amúgy annyira ragadós volt, hogy – biztos ami biztos – az összes többi társaság is betette ezt a a díjszabást, vagy valami hasonlót, azok is, amelyeknek nincsenek szerződött cégei – valamire csak jó lesz.)
A Budapest Taxit is bekebelező, egyúttal annak nevét is felvevő RT5 tarifatábláját nem sikerült grafikusan megszerezni, de a számsor így néz ki:
1. 450-280-70 nem használható
2. 450-300-70 vidék
3. 300-200-50 telefonos
4. 450-400-70 nem használható
5. 300-184-46 szerződéses
6. 300-140-34 nem használható
7. 450-560-70 nem használható
8. 0-1-0 korrekciós
Náluk szombaton éjfélkor a 2–5. tarifa megy a levesbe, marad az 1-es, mint a fővárosi kőbe vésett, a 7. mint vidéki, valamint egy, a citysre és a főtaxisra hajazó, szintén vidékre szánt, diszkontált valami, aminél már arra sem ügyeltek, hogy legalább az alapdíj hasonlítson a Tarlósék által megálmodottra. (Nem mintha különösebb jelentősége lenne.)
A Taxiplusnál látszik leginkább szembetűnően, hogy ők a versenyelőnyt abban vélik megszerezni, ha a vidéki fuvarok árát drasztikusan csökkentik. Na nem annyira, mint a fenti konkurensek a jelentős visszapörgetésekkel magukhoz édesgetett multiknak, csak annyira, hogy a fizetendő visszaút kétharmaddal csökkenjen.
Ami még nem is lenne annyira taxisellenes lépés (mint mondjuk a 150 Ft-os retrótarifára épített, vérlázítóan ostoba és értelmetlen egyhetes reklámkampány), ha ezt csak a telefonos megrendelésekre korlátoznák, és meghagynák a taxista szabad döntési jogát, hogy ennyiért megéri-e neki a nagy utazás. De a beülősöknek azért ott lenne az 560, a visszaúttal. Csakhogy nincs ott. Amiből egyébként nem feltétlenül lehet arra következtetni, hogy a matricáikat viselő független vállalkozók nem számolhatják fel utcán fogott kedves utasnak a komplett retúrt, hiszen a mostani tarifatáblából sem derül ki, hogy most is megtehetik, mert az etikai kódexükben le van írva, csak a plüssösök 90 százaléka ma sem tudja, hogy ha nem telefonon rendelték őket, jár nekik a visszaút költsége is:
Csak hát ehhez zsebszámológép kell, esetleg papír plusz ceruza, meg jó érvelőkészség, ha az ürömi lakos pampogni kezd (joggal), hogy miért fizessen ő olyan többletköltséget, ami nincs feltüntetve az árlistán.
A Taxi2000 tarifatáblája nagyon hasonló a Pluséhoz: csak ők 10 forinttal magasabb vidéki tarifát szerepeltetnek a második helyen, az 560-at ők is kihagyták. A Mobil készült ugyan a teljes retúrral, de közben beolvadt a Taxi2000-be, így ez elúszott. A 6x6 árait nem tudtam megszerezni, de feltételezem, hogy a Zengő-csoporton belül nagy eltérések nem lehetnek.
A leginkább letisztult, mondhatni minimalista tarifajegyzék kétségkívül a Taxi4-é. A "még nem tudjuk minek, de betetetjük" jellegű 140-en kívül náluk csak a 280-as tarifa él tovább e hét végétől. Ez három dolgot is jelenthet. Vagy nem fizettetnek egyáltalán visszautat vidéki út után, és a kollégára bízzák, hogy visszateleportálja magát, vagy ingyen visszagurul; vagy ezt csak telefonos rendelés esetén várják el; vagy, és ez a leghorrorabb forgatókönyv, a limesnél benyomatják a 140-et a telefonosoknak, és ezzel alaposan átrendezik a taxispiac erőviszonyait.
Csakhogy a jó öreg obsitos rendőr, dr. Komáromi Endre, a BKK taxizásért (is) felelős divízóvezetője, aki ugyan gyakran változtatja a véleményét, de a mindenkorihoz a következő, sokszor ellentétes meggyőződéséig keményen ragaszkodik, jelenleg úgy értelmezi a jogszabályt (és valószínűleg igaza is van kivételesen), ahogy fentebb már írtam (hiszen a rendelet idióta szövegezéséből ez következik): Budapesten megkezdett vidéki fuvarnál vagy 280 Ft a visszaút kilométere is, vagy ingyenes. Szó sincs 360-ról, 140-ről, 160-ról, marék rizsről stb. Ebből következően az ősztől teljes munkaidőben és három műszakban taxizgató fedett ellenőrök is e szerint fognak bírságolni, és nem a fuvarkufárokat fogják százezrekre büntetni, hanem a birka taxist, aki megint nem tudta felismerni, hogy mi az érdeke, hol van egyáltalán, és még ma sem hiszi el, hogy a szeptember már a spájzban van.
Talán ideje lenne az öreget állásfoglalásra késztetni, nemcsak szóban, hanem papírra vetve is. Én annyit tudok tenni, hogy e helyről üzenem Bandi bátyámnak, szíveskedjék megnyilvánulni pró vagy kontra, ha van Blog.hu-regisztrációja, kommentben mondja el, hogy akkor most pontosan mi a retkes nagy stájsz a fenti kérdésben, mert tudom, hogy szóban már röfizett valamit erről, de sajnos a telszámtulajok magasról baszarintanak rá. (Szokott is egyébként kiadni ilyen bibliamagyarázatokat kedvenc ágazati igazgatónk, csak a legutóbbiból ez a problematika valahogy kimaradt.)
Persze az is lehet, hogy nem törzsolvasóm az öreg – és talán mindkettőnknek jobb lenne így. Ezért nem lenne haszon nélkül való, ha egy kompetens és legitim érdekképviselet, nem feltétlenül a TGFSZ, de más most nem jut eszembe, meginterjúvolná fenti ügyben az ezer sebből vérző taxisrendelet ősz cerberusát. Valamit csak fog reagálni, ha mást nem, hát jól bejáratott, taxisberkekben már szállóigévé vált sablonválaszára bizton számíthatunk: Ki a faszt érdekel?*
(Érdekességként azért felhívnám a figyelmet a Taxi4 4. tarifájára, amely nem elírás: a Forma–1 három napjára találták ki. Egyrészt azért, hogy a hivatalos kilométerdíjuk alapján az órába nem tehető transzeferár mégis ki tudjon pörögni, másrészt hogy a Hungaroring drosztjáról esetleg csak pár száz métert tartó fuvar is kifizetődő legyen. Benne marad ez is az órában, a BKK nem bánja, annak ellenére, hogy a rendelet készítésekor azért vetették el az éjszakai tarifa lehetőségét, mert a magasabb összeg visszaélésre adhatna okot oly módon, hogy esetleg nappal is alkalmazzák. No comment.)
*Szálka kolléga fórumhozzászólása nem linkelhető jól: kicsit le kell görgetni a megjelenő oldalt, míg megjelenik a (7850)
(A tarifatáblákat a hallotaxi.hu fórumából kontrolvéztem ide.)
Utascsevej