A kormányon ma átment új taxisrendelet örömére megint sikerült baromságot írnia az Indexnek Uber-tematikában. Erre az sem mentség, hogy a feldolgozott MTI-híranyag, a más portálokon megjelenő tudósítások, illetve maga Fónagy államtitkár bejelentése is félreérthető volt. Úgyhogy itt egy kis hírmagyarázat. (Arról, hogy a taxisokkal mennyire és hogyan bánik el a hülyébbje által még tüntetésen is követelt jogszabály, majd legközelebb, a Magyar Közlöny-beli megjelenés után.)
A kormány ma elfogadta az új taxisrendeletet, amelynek egyes, elsősorban az autókra vonatkozó műszaki követelményei halasztva, 2018. január elsejétől lépnek életbe. Tehát a tízéves korhatár, a minimum négy ajtó, négy kerék, klíma, meg ilyenek. Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy 2017 szilveszteréig szabadon uberezhet boldog és szomorú: a ma hatályos jogi szabályozás is tiltja az engedélyek és képesítés nélkül végzett kontárkodást (bővebben itt írtam erről, és korábban még vagy öt másik posztban). Ez az új kormányrendelet hatályba lépése után sem lesz másképp (várhatóan 30 nap), de ma sem legális tevékenység a fizetős okostelefonos autóstop, ahogy a múlt héten sem volt az, tegnap sem, és most hétvégén sem lesz.
Nincs két és fél éves uberezési moratórium, ez hatalmas tévedés.
Ellenben a rendelet kimondja, hogy az Uber és a hasonló, "infokommunikációs rendszerekkel" fuvart közvetítő onlájn diszpécserszolgálatok is szereplői lehetnek a taxispiacnak. Tehát a minden meghatározott jogosítvánnyal rendelkező, az előírásoknak megfelelő képzéseken átesett hivatalos személyszállítókkal kooperálva ezen vállalkozások is nepperkedhetnek a címekkel.
Vagyis az Uber vagy maga is besárgul (legalábbis Budapesten, ahol ez a szín előírás), igazodik a kormány-, a fővárosi, esetleg más, helyi rendeletekhez, vagy vigyázó szemét Párizsra veti eltirhul oda, ahonnan jött.
Én egyébként sajnálnám az utóbbi kifejletet: bár nem teljesen világos, hogy az uberezés lényegét adó gps-es-okostelefonos, készpénzmentes tarifaszámítás hogy lenne összeegyeztethető az eddig is kötelező – egyelőre csak offlájn – taxaméterhasználattal, de bízom benne, hogy megoldják valahogy. Még az is lehet, hogy egyike lennék az első szerződött hivatásos taxisaiknak, ha már tevékenységük legalább annyira kompatibilis lesz a hazai jogi környezettel, mint az enyém, egyszerű taxis egyéni vállalkozóé.
A lehetőség felkínáltatott.
Update: Azóta az Index is felfogta fentieket nagyjából, és korrigált: Kinyírja a kormány az Ubert.
Szívesen.
Utascsevej