HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) budapest (1) Budapest (54) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2013.10.01. 02:04 Szabad a taxi

Annál súlyosabb a bukásuk

Kétszáznyolcvan fixszel


thumbs-down-smiley-hi2.jpgEgy hónapja már, hogy egyentarifával járunk, és egyre több a sárgába csavarodott bérjármű a pesti utcán. Még két hét, és téli gumit húzhatunk kötelezően a kerekekre. Én másfél hónap múlva vihetem az autót szemlére, hogy a spektrométer által jóváhagyott színváltásom után befizethessem a megemelt drosztdíjat a nem létező vagy rég leosztott taxiállomások után, majd a műszaki vizsgáztatás pogány oltárán is feláldozhassam jó néhány éjszakám bruttó bevételét. 

Az éjek pedig csendesek. A címkiadás még nem, hiába írná elő a fővárosi jogszabály: megvetettek ugyan velünk egy (kötelezően a fuvarkufártól beszerzendő, közel háromszorosan túlárazott, gagyi, kínai) tabletet (számla és garancia nélkül, háromhavi részletnél a kamat 12,5 százalék, éves szinten ez Provident-mértékű uzsora – arra is kíváncsi lennék, van-e a címneppernek elektromoskütyü-kiskereskedelmi tevékenységi köre), amelyen már a GPS-alapú program kéne hogy szórja a fuvarokat, de egyelőre csak tesztüzem van. A mi pénzünkön, a havonta ha fú, ha esik befizetett hetvenezrünkből pöcsölődnek az alfa állapotúnak sem nevezhető alkalmazással. Illetve vagy két hete már azt sem nagyon teszik. Ennek a rendszernek ugye az lenne a lényege, hogy a beérkező rendelést arra az autóra írja, amely a legközelebb van a reménybeli utashoz. Csakhogy mind ez idáig ez nem sikerült: olyan is volt, hogy a kolléga megunta, hogy már hatvan kilométert kolbászolt fel-alá a legteljesebb kussban, ezért hazafelé tekerte a volánt, majd otthonában bekapcsolva hagyta a szerkezetet, szabad üzemmódban, és búkolt magának egy kocsit, gondolván, senki közelebb nem lehet a kapujához, amelyet a saját munkaeszközével torlaszolt el éppen, mint ő. Ennek ellenére valaki más nyerte a tendert, sok utcányiról. A diszpécser utána csúnya szavakat volt hallgatni kénytelen.

sipolo_cumi_1.jpg    Az eset óta (bár nem biztos, hogy emiatt, lehet, hogy csak időbeli, véletlen egybeesés) szünetel a táblagépezés, a kesztyűtartóban pihen az eszköz. Amelyet elvileg nem is lehet másra használni (a gusztustalanul drágán megvásároltatott, saját tulajdonú játékszert!), ugyanis minden beállítási lehetőséget, meglévő programokat, a wifi-hozzáférést is letiltottak róla előre. Ez mondjuk csak a félelmetesen pofátlan eljárás miatt zavar, a rendkívül primitív korlátozást, a Google Parental Controlját minden segítség nélkül, két perc alatt hatástalanítottam, és csak azért nem rootoltam egyelőre az egész szart, mert félek, azt észrevennék távolról is, meg így már minek. Szóval most nincs tablettázás, újra az URH vartyog – már ha egyáltalán.

    Mert hogy a megrendelések száma visszaesett. Én ezt mondjuk csak annyiban észlelem, hogy nagyobb lélegzetnyi szünetet tart a beolvasó két cím beolvasása között, de olyan is van, hogy akár egy komplett Sitali légzőgyakorlat is beleférne. Mivel én eddig csak nagyon ritkán nyúltam a rádióhoz – a vállalhatalanul megalázó és ráfizetéses telefonos tarifa miatt –, csak akkor nyomtam gombot, ha unatkoztam, gyakorolni akartam a várost és/vagy nagyon nem ment a belvárosi utca, illetve ha az üres hazagurulás helyett jól jött egy reptéri előrendelés, nekem hatalmas növekmény állt be a felvett címeim számában: kettőnyolcvanért már beszálltam én is a játékba. A többiek, akik eddig is a rádióból éltek, viszont sírnak, és joggal.

    Ez, amelynél most vagyok, ugyanis egy szotyitaxicég, vagyis annak köszönheti gyors felívelését, hogy pár éve, amikor előbukkant a nagy büdös semmiből (ahová lassan visszamegy, mint mindannyian), úgy verbuvált utazóközönséget magának, hogy mocskos módon aláígért a konkurenciának, verhetetlen (és csak adócsalással, illetve a munkaeszköz, a kocsi felélésével tartható) árat kínálva, a tömegközlekedés konkurenciájává züllesztve a taxit. Az az ábrándos tekintetű, ápolatlan, szarrágó tarisznyarák árérzékeny réteg, homeless.jpgamely vevő volt erre, eltűnt a piacról. Szerintem nem kár érte: olyan is volt, hogy (még az előző cég színeiben, ahol fuvarkényszer volt) én adtam nekik egy ezrest, hogy hívjanak inkább kocsit a konkurenciától, és felejtsük el egymást. De meglepve hallom és olvasom, hogy vannak, akik visszasírják őket.

    Bár valahol igazuk van, hiszen minőségiutasszám-növekedés nem várható úgy, hogy igénytelen, végstádiumú, hajléktalan alkoholisták kinézetét hozó sofőrök és szakadt, véres torkú, a közlekedés többi résztvevőjét is súlyosan veszélyeztető autók nagy számban fordulnak elő nálunk (talán csak az előző cégem nappalosai és droidautói tudják a mostani flottát és legénységet überelni). Arra meg valóban nem számíthatnak, hogy utcáról, szabad akaratából, önkéntes választása alapján beül melléjük bárki is, amíg úgy néznek ki, mint akinek felrobbant a fogkefe a szájában. Amikor még fele annyiba került a Multicar-hangú, kilométer-milliomos, buszillatú dízelroncs kilométere a tegnapi kannásbort épp patakokban kiizzadó autóbérlő keze alatt, volt, aki várt rá húsz percet is a Király utcában szombaton éjjel; ma, amikor a zombi vezette betegágy pont annyit kóstál egységenként, mint a mindennap mosakodó pilóta karbantartott kocsija, már nincs ilyen, vagy nagyon kevés: aki még nem hallott a változásokról, és mindig kezében szorongatja a törzsutaskártyáját. Megjósolható volt ez, csak a cégvezetés nem látta előre, amely inkább bevetette a "varázsfegyvert": augusztus utolsó hetében a retrótarifát.

    Ugyanakkor én nem vagyok borúlátó: hiszen bizonyos szempontból most kezdtem újra taxizni. Eddig csütörtöktől vasárnapig kikapcsoltam az URH-t, csak zavart, most viszont élvezettel csapkodom a mikrofon gombját, és bár a nagypályások* és a batyusok** miatt sok címre esélyem sincs a szabályos teljesítményű rádiómmal, így is az eddigi címmennyiség sokszorosát veszem fel (ami nem nehéz: eddig épp hogy behozták a tagdíjam összegét a közvetített fuvarok). Kifejezett megkönnyebbülés, hogy nem kell éjszakai vagy másnapi városnézést tukmálnom a kocsimba eső külföldire, a fejpénz reményében erőltetett kuplerájokról és sztripklubokról nem is beszélve. Már két olyan szombat estém is volt, amikor csak magyarul szólaltam meg egész végig, furcsa volt, de jó. Nem győzöm itthon írni a Stan Getz-cédéket, mert szétosztogatom a jóra fogékony ízlésű utasoknak, akik teljesen megdöbbennek, hogy nem a Music FM szól nálam.

    Persze bizonyára csak szerencsés voltam eddig, egyetlen durva mellényomásom sem volt az elmúlt négy hétben, semmi nem fizetés, behányás, agresszivitás, sőt, a reggeli, hazarepítő Ferihegy is többször jön össze, mint nem, csak immár nem fapados díjszabással, hanem végig órával, nem megalázó mértékű borravalóval. Aztán ha egyszer tényleg elindul a táblagépes címkiadás, a belvárosi tutimban ácsorogva nyilván ugyanúgy megkapom a közeli címeket, mint ahogy eddig is jó voltam rájuk akár egy perccel is sokszor, és ha valahol a külvárosban is megtalál egyszer-kétszer a műhold jártamban-keltemben, az lesz a bónusz: tényleg a létező taxisvilágok legjobbika lenne számomra az a működőképes csendes címkiadás, amely magától dobálja utánam a munkát, miközben én Lou Reed-muzsika mellett olvasgatok.

    Viszont minden bizonnyal megint cégváltás előtt állok. Nem holnap, talán nem is a jövő hónapban, de nem sok keresnivalóm van itt már. Igazából azt sem tudom, miért pont ide vetődtem akkor, amikor a gengsztertaxitól jönnöm kellett; azt hiszem, csak az szólt a mostani utasüzér vállalkozás mellett, hogy kis összegű volt a kaució, részletekben is lehetett fizetni, a matricájuk mégiscsak gerjeszt valami bizalmat, ha meg épp rongálni akartamcredit-card.jpg volna a gurulómat***, megrendelőjük is akad(t), tengernyi. Kevés céges tapasztalatom alapján egyébként mind ez idáig meglepően taxiscentrikusnak tűnt a vezetés (vakok között félszemű), de a rám kényszerített bóvli vágódeszkával, a rajtunk kikísérletezni szándékozott, használhatatlan címközvetítő programmal a sárga földig lejáratták magukat. A hitelüket mégis ott vesztették el teljesen nálam, amikor a céges POS-terminálhoz ingyen járó, az elfogadott hitelkártyák típusát feltüntető, a rendeletben kötelezően előírtan a jobb hátsó ablakra ragasztandó matricát ötszáz forintért adták, természetesen számla nélkül, zsebre. Szorozzuk ezt be hétszázzal, mert akkor még annyi autó dolgozott nekik, csukjuk be a szemünket, és kívánjunk valamit.

    Tegnaptól sokkal kevesebben vagyunk: ezentúl külön napja van a kilépőknek is, amikor a pénztár zárva, és csak a leszerelőkkel foglalkozik a központ. Megbízható források szerint több mint százan mentek most dalolva, amit az sem ellensúlyoz, hogy egyhavi tagdíjmentességgel ugyanakkor hozzánk édesgetődtek egy még elbaszottabb brigád disszidensei.

    Amúgy is: fogalmam sincs, hová léphetnék innen. Kis nyugalom kéne: két-három olyan hónap, amikor mindenki hagy dolgozni, nem kell váratlanul kauciókat fizetnem, uzsoraáron felesleges biszbaszokat vennem, saját pénzen lekampányplakátolnom a kocsimat százezrekért, amikor nincsenek váratlan kiadások, de van viszont egészség. Talán úgy járok a legjobban, ha egyelőre kivárok itt, aztán esetleg, cérna szakadtán megveszem a taxismutyis, aranyárú szabadjelzőt, és megállok a magam lábán addig, míg megjelenik az a társaság, amely – kellő címállomány birtokában persze – bevezeti a felvettcím-arányos takdíjat, és akkor az összes kanyhalló telefonszám-tulajdonos vagy követi a példát, vagy meglátogathatja az anyját. Erre egyébként van is remény: a korábban itt már dicsért, később barátilag bitumenig lebaszott Taxilike állítólag végül beruházott annyit, hogy mégsem kell temetni őket, úgy hírlik, a természetes konkurenciájáról is le tudott szakadni, így prototípusa lehet talán annak a fuvarközvetítőnek, amely nevét kimondva nem gyűlik azonnal turha a taxisgaratra. Szurkolok nekik, már csak azért is, mert az egyik tulajdonos (aki most már törzsutasom) zenei ízlése nagy mértékben fedi az enyémet.

    Főleg amióta neki is adtam cédét.

 

 * Akik olyan idővel vesznek fel címet, amely alatt fizikailag lehetetlen a vállalt időben odaérni (pl. három perccel a Nyugatitól Káposztásmegyer)

** Az URH megengedett teljesítményét megsokszorozó beépített eszközt vagy saját átjátszóállomást használó taxis

*** Ft/összes kilométer

 

    

komment

Címkék: énblog blog kampány jövő zene élet én közlekedés város éjszaka pénz taxi droid múlt helyismeret tarifa jelen diszpécser tagdíj taxis taxisofőr Tarlós István fix tarifa Budapest GPS taxisrendelet taxisblog taxilike fuvarközvetítő Stan Getz


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr845494262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2013.10.01. 16:26:51

Vidéki taxisként én örömmel üdvözölném, ha a fővárosból hozzánk is lecsorogna a fix tarifa és az egyenszín. (Persze a költségét -pláne az autócserét- nehezen, vagy egyáltalán nem tudnám kiköhögni.) Hosszab távon mindenképpen pozitív lenne a taxispiacra; kihullanának a trógerek, a droidok stb. A szolgáltatás színvonalával versenyezhetnénk az utasok kegyeiért, nem a negatív árversennyel. Viszont ehhez mindenképpen a folyamatos ellenőrzés, a hatósági ár be nem tartásának retorziója szükségeltetne.

A cégválasztásodnál a City nem jött szóba? Vagy oda sorbanállás van?
Nálunk ilyen kötelező kütyüvásárlás szóba sem jönne. Mindenki azt vesz (vett), amilyen típusút akart és onnan, ahonnan a legkedvezőbb. A matricák is ingyenesek; ennek bele kellene férnie a központdíjba.

A taxilike-ot én már eltemettem, itt "lenn" még annyira sem ismert, mint Nálatok. De azért nem lenne rossz, ha feltámadna.

Üdv!

Szabad a taxi 2013.10.01. 17:01:36

A Cityhez esélyem sincs bekerülni. Szövetkezeti tagként egy vagyon kéne hozzá, egyszerű alvállalkozóként is súlyos százezrek, de a várólistájuk is kihalási alapon működik. Meg aztán a kocsimra is húznák a szájukat, hiába felel meg mindenben a rendeletnek. De jól látod, jelenleg még mindig a City a legvállalhatóbb társaság, persze ők sem tökéletesek: a Metál Zoltán és árnyékszervezete (OTSZ) tevékenysége megérne néhány válogatott kifejezést.

A készülő országos minisztériumi jogszabály titeket is érinteni fog, sokakat érzékenyen. Nagyban hasonlít majd a budapesti szabályozásra, kiegészítve például olyasmivel, mint az időszakos kötelező képzés és vizsgák (gyakorlati is!) kérdésköre.

Ha esetleg nem ismernéd a két éve készülő kormányrendelet-tervezetet legutolsó állapotában, innen tudod letölteni, wordben: www.hallotaxi.hu/index.php?pg=forum&theme=2&topic=2531&action=read (remélem, jó a link)

A mostani cégemről egyébként egyre rosszabb a véleményem: ma hallottam általánosban a fenyegetőzésüket, hogy aki bármilyen internetes fórumokon rossz hírüket kelti, azonnali szerződésbontásnak néz elébe (érdekes lesz, ha "magukra ismernek" és magukra veszik a fent leírtakat, de abból bíróság lesz és komoly sajtóvisszhang, nem blogbejegyzés), bár elsősorban a Hallotaxi.hu rájuk vonatkozó topikjában megnyilvánuló kritikákon húzták fel magukat, én egyelőre nem kerültem szerintem a látókörükbe.

Nevetségesek, pánikolnak, kapkodnak, vagdalkoznak – így nem lehet. Bár ma műr hallottam rádióreklámukat is, nem túl kreatív, bár a korábbi kampányokhoz képest nem is olyan rossz. Ezzel kéne foglalkozni, meg a leglepusztultabb droidok, a nagypályások, a batyusok kiszűrésével, és a helyi hangadók körültekintőbb megválogatásával – nem szabályba önteni, hogy kötelező a szövetnadrág és a nyakkendő mindenkinek: az amorfra deformálódott testű átlagkollégán úgy fog állni az érettségi öltöny nadrágja és a kívül hordott, mellig kigombolt ingre kötött spárganyakkendő (ugyanakkor a zakó csak a legfelső kategóriában írták elő kötelezően a divatdiktátotok, úgyhogy jöhet hozzá a pufimellény), mint tehénen a pisztolytartó.

Szabad a taxi 2013.10.01. 17:51:14

Na, próbáljuk még egyszer a rendelettervezet letöltési linkjét: hallotaxi.hu/_user/downloads/dokument/taxi%20Sz%E9kely%20ut%E1n%20Cs%C9febr13.doc

(Az előbbi a topikja volt a Hallotaxin.)

Első mohikán 2013.10.02. 04:04:14

Kösz a linket, de nem akarok róla tudni míg nem biztos. Így is altatóval/nyugtatóval és sörrel alszom.

(Hallottam már az (kb) ötévenkénti újraképzésről, vizsgákról. Agyrém. Az orvosok és az ügyvédek illetve pl. a cukrászok is újratanulják majd a szakmájukat ötévenként? Ez egy vicc.)

Orica Középföldi 2013.10.02. 07:47:05

Nagyon sárga lettél:))

Nem állítom, hogy mindent értettem az írásból, amit igen, az viszont szórakoztató volt.

Noha nem annak szántad - gondolom.

2013.10.13. 20:40:22

Megmondom őszintén, eddig is csak ritkán vettem taxit igénybe, amikor (maximum havonta egyszer) nem tudtam kikerülni ezt a hugyszagú trágyadombot (i.e.: Budapest), és akkor is természetesen azt, aki a legkedvezőbb (150-174HUF) tarifát adta. Mondanom sem kell, hogy ha 10 percre megfeledkeztem magamról, és nem az órát bámultam, azonnal elkezdett mindegyik valahol matatni, az óra meg veszettül pörögni (ugyanazon a távon 1000-1500 forintos difik is adódtak néha, ugyanazon társaság autóiban, ugyanaznap!), de ezzel együtt is belefért. Persze nem gondoltam, hogy szarrágó tarisznyaráknak minősülök a t. fuvarozók szemében - pláne most, hogy fixálva vagyon a dupla tarifa, már eszembe sem jut taxiba ülni. Nem olyan nagy ügy elfelejteni ezt az üszkösödő várost, ajánlom mindenkinek (kocsival pedig már elvből sem megyek be, nem mindig tudom megoldani, hogy folyamatosan rajta legyen a szemem a verdán, és nem szeretnék kibelezett vázat, téglákra/féktárcsákra támasztott roncsot találni az autóm helyén). Nem szakítottam teljesen a taxisokkal persze, épp elég alkalommal törnek az életemre barangolásaim során a füstokádó, "csippelt" pédétédéík, egy-egy életveszélyes előzés, megengedett tempóval haladás esetén villogás/dudálás/letolás, és egyéb, a magyar közutakon mindennapos, életemért való küzdelem során.

Ami pedig azt illeti, egyetlen módszer volna a magyarországi személyfuvarozás gatyábarázására: állami monopóliummá tenni. Egyetlen taxistársaság, saját flottával, alkalmazott taxisofőrökkel, kőkemény flottakövető és biztonsági rendszerrell, szigorú szankciókkal az obligát okoskodás (lopás, sikkasztás, átb@szás, nem kívánt törlendő) ellen. Tudom, hogy az állam a legrosszabb tulajdonos - ettől, ami jelen pillanatban van (nem találok rá szavakat, a balkáni mocsár sajnos nem elég kifejező) sokkal kevésbé lenne rossz.

Szabad a taxi 2013.10.13. 22:28:34

@Pensive: Teljesen rendben van, ha valaki nem ismeri a szabadataxi-összest: az én hibám, hogy nem sulykolom a "definíciókat" minden posztban, de mentségem, hogy csekély olvasótáborom jelentős része visszatérő vendég.

Szóval a tarisznyarák a (rendszerint, de nem kizárólagosan) tarisznyával közlekedő, zsíros hajú, test-, dohány- és alkoholszagú, kannásbort és kommersz töményet előszeretettel és nagy mennyiségben fogyasztó, az olcsóbb drogoktól sem idegenkedő, romkocsma-látogató, többnyire fiatal, de sokszor csak magát érthetetlen okból annak tartó, csütörtök-péntek-szombat éjjelente csapatokban előforduló, a telefonon hívott, korábban filléres taxit tíz percen túl is ingyen várakoztató, négyszemélyes férőhelyre öten bepréselődni próbáló, ennek tilalmáról és lehetetlenségéről nehezen meggyőzhető, végül két sarokkal odébb lévő másik kocsmába egy buszjegy áráért továbbutazó véglény speciesének magyar neve. (Amely faj – az új tarifa bevezetése óta – kihalni látszik, vagy élettere máshová tevődött (pl. keveredett az éjszakai BKV-járatok félhajléktalan bliccelőivel, bár eddig is rokonok voltak).

Tehát szó sincs arról, hogy azokat a taxit korábban egyébként rendeltetésszerűen használó utasokkal mosnám össze e (kosz)réteg egyedeit, vagyis azokkal, akik csak kihasználták a lehetőséget, hogy míg az elmúlt másfél évtizedben mindennek az ára emelkedett (a közlekedésé az átlagnál is meredekebben), a taxizásé lineárisan és teljesen életszerűtlenül csökkent.

Az árdrágító taxisoktól el kellett volna fogadni, ha magától nem adta, kérni a blokkot, és az alapján jelenteni a fuvarközvetítő cégnél a lehúzásgyanút. Ha bebizonyosodik (egy taxióra nyomtatta nyugtáról minden esetben kiderül a turpisság), a "kolléga" a taxiengedélyével fizetett volna. (Persze más a helyzet, ha csak a forgalmi helyzet okozta, hogy ugyanazon a távon jelentősen többet kellett fizetni: egy közepesen hosszú úton csak a piros lámpák okozhatnak fentebb említett mértékű különbségeket.)

Volt már állami monopólium a taxi, és lehet is még, ahogy majdnem minden a jelenlegi trend szerint, de semmi jót nem érdemes ettől várni: az alkalmazott sokkal inkább rá volt/lenne/lesz kényszerítve a csalásra, és meg is találja a módját ismét, ha úgy alakul.

Az általad áhított megoldás inkább az lehet majd (és tartok tőle, efelé is haladunk), ha emberszabású majmokat ültetünk a volánokhoz, napi két kiló banánért, legalábbis addig, amíg a Google-féle önjáró autók nem terjednek el a taxiközlekedésben is.

A fővárosról pedig nagyon sarkos a véleményed. Ez vagy annak csak felületes ismeretéből adódik, vagy más frusztrációkat is rákensz a 23 kerületből álló, egyébként csodálatos adottságokkal bíró Budapestre, és komplett lakosságára. Nem baj, tőlem sem idegen az általánosítás: én például vidéken nem tudnék két hétnél tovább élni, talán még a Balaton északi partján sem, vagy a Duna-kanyarban, pedig ezeket a tájegységeket kifejezetten imádom egyébként. (Nem is beszélve azon borzalmasan lecsúszott állapotú falvakról, amelyekben azért marad ugaron a veteményes, és azért őrzik lőfegyverekkel az ültetvényeket, szántóföldeket, mert rendszeresen nem az arat, aki vetett, ültetett.)

Szabad a taxi 2013.10.15. 20:38:09

Megérkeztek az első zsidózó, cigányozó trollok. Fogalmam sincs, honnan ette ide őket a rosseb, amikor vagy két hete nem is posztoltam.

Mindegy, mentek ahová valók.

2013.10.16. 08:36:13

"...az alkalmazott sokkal inkább rá volt/lenne/lesz kényszerítve a csalásra..."

Én ebben sajnos nem hiszek, bár kétségtelen, nem vagyok túl érzékeny szociálisan. Bűncselekményt megideologizálni szerintem semmivel nem lehet. Minden munkavállaló azt bocsátja áruba amije van: tehetségét, képességét, adottságát, rutinját, etc. Ha az adott munkakört x/y/z okokból nem találja számára megfelelőnek, az nem magyaráz semmiféle illegális tevékenységet. Hogy az egységsugarú magyar dolgozó (t. a kivételnek persze) ott és azzal okoskodik, amivel tud/lehet (nincs lebetonozva) mert ez ivódott belénk, ezt tanítjuk a gyerekeinknek, sőt, az esetek jelentős részében nem is vagyunk a bűncselekmény elkövetésének tudatában - már sokkal inkább. Arról nem is beszélve, hogy a korábbi, és jelen "rendszer" is bőven ad lehetőséget csalásra.

Egy megfelelően szabályozott, kilengéseket szankcionáló, egységes arculatú, állami személyfuvarozó cég esetében ezt -szerintem, de lehet hogy álmodom- minimálisra lehet szorítani, megfelelően szigorú flottakövető rendszerrel, amely a taxiórától kezdve a tanksapka és motorháztető nyitogatásán át, a gépkocsi mindenkori pozícióját is figyeli, rögzíti, kivéve ezzel a sofőr kezéből az okoskodás lehetőségét. Így működik ez NY-ban is, ott sem kedvesnővérek taxiznak, ámde grammra kimért körülmények között, az utas nem a sofőrrel, hanem a fuvarozótársasággal áll közvetlen kapcsolatban.

Biztos hogy volna a rendszernek hátránya, de az is, hogy sokkal kiszámíthatóbb volna munkavállaló, és utas számára is. Előbb tudná, hogy ennyit lehet keresni, másra gondja nincs, azon túl, hogy betartja a játékszabályokat (mindet), az utas pedig vakon tudná, hogy mire számíthat.

Szabad a taxi 2013.10.16. 13:04:05

@Pensive: Én még dolgoztam a Főtaxinál az 1980-as évek végén pár hónapot, amíg nem lett saját autóm, úgyhogy tudom, miről beszélek. Jó, ott műholdas követés nem volt, de ezt bőven helyettesítette a kor vamzerszellemével kiegészített humán kontroll.

A másik. Nem számoltad ki, de hidd el nekem, az ilyen állami, nagyüzemi szintű taxizás alkalmazott sofőrökkel, saját autószerelőkkel, bérszámfejtőkkel, menedzsmenttel 600 Ft/km-es viteldíj alatt nem tud működni, és akkor még nem termelt nyereséget. Egy ilyen, vélhetően fejnehéz vállalat alapból benne lenne az áfakörben, nem választhatná a könnyített átalányadózást, és – főleg – nem engedhetné meg magának a jelenleg hallgatólagosan tudomásul vett adóelkerülést. Ugyanis most az a helyzet, hogy ha egy taxis vállalkozó egy hónapban 25 napot dolgozik, napi tíz órával kalkulálva, és becsületesen bejelentkezik az áfakörbe, fizeti maga után a járulékokat, tisztességgel kicsenget minden adót, javíttatja a kocsiját, közben félretesz havonta annyi pénzt, hogy ötévente legyen kétmillió forintja kocsicserére (jóval több kéne), havonta mintegy kétszázötvenezer forintot fizet(ne) rá a tevékenységére. (Ha 26 napot dolgozik 12 órákkal, akkor ez lecsökkenthető havi kétszázezerre.)

(Persze nyilván megoldja, hogy ne így legyen.)

Számolj utána, aztán vond le ebből a tanulságot. Nem véletlen, hogy huszonöt éve nincs sem állami, sem magán taxisvállalat Magyarországon, amely alkalmazotti rendszerben dolgozik.

Vagy megfizethető tarifa és adóelkerülés, vagy taxiscégek, és kb. 1000/800/150-es tarifasor (mint Nyugat-Európában, ahol az autó- és alkatrészárak kicsit még alacsonyabbak is, az adók és járulékok sokkal; jó, a bérvonzat kevesebb, mint amit itt kapna egy volánhoz ültetett közmunkás, de ez a legkisebb tétel).

Mennyi is lenne így egy Pesthidegkút–Ferihegy utazás (38 km)?

Úgyhogy törődj bele, nem lesz itt BKK-taxi, nem engedhet magának a főváros még egy pénztemetőt (pl. a BKV mellett). A taxizás egyébként sem része – a már amúgy sem létező – szociális hálónak.

2013.10.16. 15:38:06

@Szabad a taxi: Én elhiszem, amúgy financiális kérdésekkel egyáltalán nem is foglalkoztam. Tehát azt mondod, hogy a frissen megreformált személyfuvarozási szabályok, a 280HUF/km. tarifával, garantált adócsalásra épülnek?

Szabad a taxi 2013.10.16. 15:49:26

@Pensive: Röviden: igen, még mindig erre.

Kicsit bővebben: igen, bár csökenő mérétkben, a 150-167-175-184 Ft-os időkben nyilván több bevételt kellett eltitkolni. Ma egy kilométer önköltsége (autótípustól, fogyasztástól és attól függően, van-e hitel a járművön) kb. 100–200 Ft, és ugye nem minden kilométer hasznos, az már elég jó arány, ha minden másodikat utassal tesz meg a taxis. Ebből nagyon egyszerűen levezethető, hogy a nullszaldóhoz egy vállalkozónak 200 és 400 Ft közötti kilométerdíjat kell alkalmaznia. De ha már dolgozik napi 10-12 órát, hétvége és ünnep nélkül, nyilván valami jövedelemre is szeretne szert tenni. Ezt kétféleképpen teheti meg: vagy az utast veri át, vagy az államot "rövidíti meg". A többség az utóbbit választja.

Ez egy viszonylag értelmesen megírt cikk a témában: hvg.hu/cegauto/20130417_A_taxisoknak_valakit_at_kell_verniuk

2013.10.16. 17:10:30

@Szabad a taxi: "...a TGFSZ kalkulációja alapján a 6000 taxis havonta 1,88 milliárd forint bevételt könyvelhet el, míg a kiadásaik 2,4 milliárdra rúgnak, azaz több mint 500 millió forint a havi veszteségük."

Tehát egy nyilvánvalóan lehetetlen helyzetben, látszatellenőrzés mellett, az állam asszisztál egy kontrollált adócsaláshoz. Ezt az adók/költségek/sarcok enyhítésével, azok szigorú betartatásával is megtehetné, de akkor nem volna hatezer taxis a markukban. Jól csinálják, b@sszák meg. :)

Nem véletlenül mondom én, hogy az állam a legnagyobb gengszter - persze így van ez mindenhol a világon. Szándékosan úgy alakítja, hogy -akár tudtod nélkül- folyamatosan megszegj egy vagy több törvényt, ami felett elsiklik, addíg, amíg nem szegülsz szembe az érdekeivel. Amit persze egy demokráciában szabon megtehetnél ugyan, de nem fogod, mert tudod, hogy a markukban vagy, ill. ha mégis, véged.

Egy-két hónapja, Washingtonban egy fickó, el akart égetni kétezer koránt. A csávó egy nyilvánvaló idióta, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy semmi nem tiltja azt, hogy az iszlám szent könyvét elégesd, de hagyni persze nem lehet (a modern nyugaton ma csak bibliát és talmudot lehet égetni), ezért a csávót letartóztatták, illegális üzemanyag-szállításért, tudniillik vitt magával az akcióhoz pár száz liter kerozint a csomagtartóban.

Szabad a taxi 2013.10.16. 17:19:50

Kiváló a párhuzam: a taxisokat is azért büntetik mától, mert nincs a kocsijukon esetleg téli gumi, pedig mától kötelező. Igaz, csak a már besárgított autókon, mert azok fokozottan csúsznak. (Mellesleg tegnap 23 fok volt. Ismereteim szerint egyébként Európában Budapesten kívül csak egy település van, ahol október 15-től kötelező a téli abroncs, valahol az olasz Alpokban; igaz, ott nem csak taxiknak.)

redsea 2013.10.18. 17:45:03

az a durva, hogy 280-as tarifánál is sírtok, hogy nem lehet belőle becsületesen adózni és megélni. Pár hónapja még 150 körül volt a tarifa és úgy is megérte dolgozni több ezer taxisnak.

Szabad a taxi 2013.10.18. 22:09:34

@redsea: Szikár tényeket, számokat közöltem, amelyek magukért beszélnek.

A több ezer taxis, akik korábban 167-184 Ft-ért vettek fel telefonos rendelést, vagy már akkor is mások bérautóin ültek napi 12-14 órát, és örültek, ha a leadó után megmaradt nekik két doboz cigire, néhány zsömlére meg valami italra, vagy ha nem, azóta felélték saját kocsijukat-vállalkozásaikat, és nemrég lettek droiddá.

Mellesleg jelzem: a komolyabb taxistársaságoknál, tehát nem a szotyicégeknél, eddig is 240 Ft volt egy kilométer – és ők voltak az átlag, a Taxiplus és társai a kivételek; az áremelés tehát egyáltalán nem jelentős, különösen annak tükrében, hogy másfél évtized után nyúltak az engedélyezett tarifákhoz.

Én nem sírok: nincs az a pénz, amiért visszamennék minisztériumi hivatalnoknak vagy közéleti újságírónak. Anyagilag sem érné meg, mentálisan pedig pláne nem.

De attól tartok, nem olvasol elég figyelmesen (ez nem szemrehányás, nem evangéliumot írok én, hanem szubjektív naplót, énblogot). Sehol nem állítottam olyat, hogy a taxizásból ma nem lehet megélni. Csak ahhoz, hogy jövedelem is legyen belőle, ne legyen veszteséges (szó szerint) a tevékenység, kreatívan kell könyvelni (és ezen a hatósági tarifa sem változtatott), és/vagy pluszszolgáltatásokat nyújtani, elsősorban arra nyitott külföldieknek (városnézés, kiscsoportos idegenvezetés, sőt, mondjuk ki: kerítés a kuplerájoknak, sztripbároknak) – de utóbbi út nem mindenkinek járható, mert bizonyos adottságok (rámenősség) és szerzett képességek (pl. nyelvtudás) kellenek hozzá. (Nem a hiénatempóról, azaz a külföldiek nettő lehúzásáról beszélek: az szimpla árdrágítás, amelynél már csak a magyarok, például a pályaudvarokból a kórházakba, kezelésekre érkezők gusztustalan megrövidítése elítélendőbb – ilyesmihez nincs közöm.)

De csak ismételgetem magam: olvasd el még egyszer ezt:

Szabad a taxi 2013.10.16. 15:49:26

(Kapkodtam, sok elütés volt benne, ezért töröltem és másoltam be még egyszer, javítva – nem tudom, megérem-e, hogy lesz utólagos kommentszerkesztési lehetőség a Blog.hun.)

2013.10.23. 17:18:54

Széllel szemben, mint tudjuk... Van nekem egy olyan érzésem, hogy 600 forintos tarifa mellett sem szűnne meg az ügyeskedés.

Szabad a taxi 2013.10.23. 17:25:19

@Pensive: Ez várható volt, és kedvemre való fejlemény. Nyírják ki egymást, egytől egyig. (Persze ez nem ennyire egyszerű: a legtöbb taxis ma már egyfajta Stockholm-szindrómában szenved, és elképzelni sem tudja az életét tagdíjrabszolgaság nélkül. Én az enyémet igen, lépni is fogok – ki –, szerintem hamarosan.)

Szabad a taxi 2013.10.23. 17:29:44

@Pensive: A taxisok sem nagyobb szélhámosok, mint a kéményseprők, a vízvezeték-szerelők, a kőfaragók vagy a balett-táncosok. (Bár a felsorolás utolsó eleme fogalmam sincs, hogy tud árat drágítani, de biztos vagyok benne, hogy megtalálja rá valahogy a módot: két piruett helyett hatot számláz a Hattyúk tavában, vagy ilyesmi.)

2013.10.23. 20:16:36

@Szabad a taxi: Jah persze, semmi diszkrimináció. Bennem akkor omlott össze a remény utolsó pálcikája, amikor az orvos begipszelt (nem volt indokolt, mint azt utólag megállapítottuk), mert mint kiderült zsebre árulta a cuccot. Az első mondat, amit velem közölt, az az volt, hogy gipszelni kell. A második, hogy féláron tud műanyag gipszet, ami állítólag sokkal jobb. Ekkor a nevét még nem tudtam. Amikor egy hét kínlódás után közöltem vele, hogy saját felelősségemre én ezt most le, és hallani sem akarok gipszről, épp csak le nem köpött. Ki is ment, nem is köszönt.
süti beállítások módosítása