HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) Budapest (54) budapest (1) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2013.07.26. 04:12 Szabad a taxi

Játék a betűkkel

nyesthu2_250.jpgTavaly nagyjából ilyenkor kezdtem újra tettleg taxizni húsz esztendő után. Az elhatározás korábbi volt, és gyorsabban érett, mint a napra tett pálpusztai, de idő kellett a vizsgákhoz, a bürokráciához. Azóta sok víz lefolyt a közeli önkiszolgáló autómosó szennyvízgyűjtőjén, immár a saját kocsim piszkát-sarát leöblítve. A legutóbbi bejegyzésem óta is kellett már olajat cserélnem, tehát az se mostanában volt. Váltottam azóta céget, lett új önkormányzati taxirendelet, utolsókat kalapálják a minisztériumi szabályozáson (nem kicsiket odaverve ma is az ötkilóssal). De most nem foglalkozom sárgítással, fix tarifával, varangyos BKK-val. Ez még nem az évfordulós poszt, csak tollpróba. És izgulok is, hogy sikerül-e. Mert ma is úgy vélem még, hogy életem legjobb döntése volt feladni a korábbi pályát a régi-új életemért, de ha többé nem tudom ezt hitelesen és hihetően kommunikálni, akkor valami nagyon eltörött. Bár talán az sem akkora tragédia.

 

Már legutóbb is rá kellett jönnöm, hogy egyre kevésbé tudok írni. Akkor ezt főleg azzal magyaráztam, hogy hatezredmagammal társtettes vagyok egy olyan alapjaiban elhibázott, korrupt, balkáni rendszerben, amelynek szégyellendő titkait, mocskos stiklijeit betyárbecsületből nem teregethetem ki – bár az én bűnrészességem mértéke nagyjából megegyezik a fideszes mutyibolt nyertesének strómanjáéval, aki csak úgy árulhat továbbra is szívnivalót, ha nem szívja mellre, hogy megszívatták. Tényleg úgy gondoltam, csak a zsiványszolidaritás tart vissza, meg az időhiány: egyébként menne minden úgy, mint régen, amikor fél óra alatt bármiről összeütöttem a másnapi vezércikket, vagy még korábban, amikor egy pirosfröccsért képes voltam megírni egy szonettet hét perc alatt – úgy, hogy a megrendelő még azt is kiköthette, hogy petrarcai vagy shakespeare-i legyen a mű.

    De nem, sokkal nagyobb a baj.

    Van egy barátom, aki szerint már megint tudok "taxisfejet vágni", belesimulva ezzel a munkakörömbe, de ez nem lenne gond. Mert munkaeszköz (mint például a pincérpénztárca) a mimika és a testbeszéd is, a frizurához hozzá sem kell nyúlni, elég, ha más szögben bólintok tarkóból, máris új irányba pajkoskodik az a két őszbe egyenesedő, szembe lógó fürt, a választéktól jobbra és balra. Sokkal inkább kellemetlen, hogy kezdem magamon észrevenni a kommunikációs leépülés jellegzetes jegyeit is.

    Mert a taxis, élőszóban, nagyon slágfertig tud lenni, ha kicsit lazább a rádiófegyelem, a Kern András-klasszikust is kenterben verik bármelyik társaság hangadói. Érdekes, személyesen, például tagdíjfizetéskor sorban állva vagy a taxistörzstanyákon (amely helyekre akkor se járnék, ha fizetnének érte, de a könyvelőm – logikusan – egy ilyen kifőzdében ügyel éjszakénként, tehát úgy negyedévente mégis be kell tenni a lábam a magamfajták közé) már nem sztendapolnak olyan fényesen: mintha zavarná őket, hogy arcukat is adják a szavaikhoz. Bár ennek ellentmond, hogy írásban a legrosszabbak: olyan fórumokon, amelyeken sem nevük, sem ábrázatuk, sem URH-számuk nem társítható a mondanivalójukhoz, ha nem akarják.

    Nem ad tág keresztmetszetet, de ha valaki beleolvas a hallotaxi.hu fórumaiba, méltán borzad el. Olyan gyermekded hozzászólásokkal, helyesírási hibákkal, magyartalanságokkal találkozhat a gyanútlan olvasó, amelyek rögtön megerősítik azokat az előítéleteket is, amelyek korábban talán nem is léteztek, vagy legrosszabb esetben is csak lappangtak. Van kivétel, például az egyik "nagy név" aki korábban blogot is írt, meg tudósításokat, nem is olyan rosszakat, talán még újságírónak is tartja magát (csak erre most nem ér rá, mert például eladta magát a maffiataxi főetikusának). Igaz, nem tudja, mi a különbség ahelyes_szotar.jpg riport és az interjú között, még azt is elnézhetjük neki, hogy életében nem hallott a mozgószabályokról, halvány fogalma sincs az egybe- és különírás alapvetéseiről. De sajnos olyan, általános iskola alsó tagozatában már erőltetett regulákat sem sikerült elsajátítania, mint mondjuk a melléknevek képzése földrajzi nevekből: következetesen nagy kezdőbetűvel írja a budapesti, pécsi, moszkvai, svájci szavakat (a "New York-i"-nál így legalább nem téved akkorát, hiszen csak a kötőjelet hagyja ki), a magyar, francia, német, mint jelzők, számára szintén nagybetűsek. De ha lenne titkárnője (és egy diktafonja), ő legalább tudna fogalmazni; igaz, mai, vállalhatatlan pozíciójából fakadó skizofréniája miatt jórészt összefüggéstelen hülyeségeket írna (ahogy ír is), hiszen volt ő taxis is, csak az egója még a testzsírindexénél is kimagaslóbb, ezért kicsit átállt a sötét oldalra, amíg rá nem jön, hogy a fekete nemcsak slankít, hanem az elmúlás színe is. (Egy ember van ezen az interaktív médiafelületen, aki majdnem makulátlanul, választékosan, tényekre támaszkodva képes képernyőre kopogni kordokumentumokat és koherens véleményeket, de ő pár hónapja végleg leszedte a szabadjelzőjét, előtte meg a Keletiben volt hiéna, aminél mocskosabb személyszállító-karrier nem létezik, legfeljebb erőszakos bűncselekményekkel kiegészített életpályamodell esetén.)

    Magamon is észlelem a jeleket, az egy év nem múlt el nyomtalanul. Nem, a helyesírásommal nincs baj még. Mások írását nagy magabiztossággal szerkesztem, korrektúrázom ma is, ha úgy alakul (egyre ritkábban). Még tudják az ujjaim, hová kell tenni az ékezetet, a kötőjelet, a szóközt, saját mondataimból sem derül ki ennek az ellenkezője.

nyesthu.jpg

    De csak azért, mert mostanában már nem írok semmit... Szinte semmit, nincs hát honnan kiderüljön. A héten is elutasítottam egy lehetőséget, amely viszonylag rendszeres publikálást kínált. Magabiztosan hessegettem el a felkérést, és közben büszke voltam rá, hogy következetes vagyok. Aztán eltelt egy nap, és elgondolkodtam: penna_tinta280.jpglehet, hogy azért voltam annyira hajlíthatatlan, mert már nem is vagyok képes vállalható időn belül megalkotni két összefüggő, értelmes mondatot.

    Úgyhogy most gyakorlok. Ez a kis poszt is e szellemben született, olyan lett, amilyen. És edzek reggelente is, amikor hazaérvén a felségemnek levélkéket körmölök, szigorúan mártogatós tollal-tintával, mert így lassan kell formázni a betűket, nem lehet kapkodni. És tréningezni fogok a jövő héten is, amikor tényleg szülök ide valami értékelhető tartalmat végre, ahogy a kommentekben is megígértem már.

    Igen: hacsak közbe nem jön valami...

(Az első és a harmadik képet a nyest.hu oldalairól csórtam.)

Új posztot nem ér, de régóta gondolkozom azon, hogy a diszpécserek, akik (jó esetben fejből tudják Budapest és az agglomeráció térképét, és remélhetőleg nemcsak az utcaneveket vágják, hanem a gyárakat, vad laktanyát, az embereket is látják ezek mögött, vajon tényleg lehetnek-e annyira műveletlenek, hogy a Dessewfy utcát dessevfinek, a Cházár Andrást cázárnak, az Allende parkot allendének ejtik? Először arra gondoltam, biztos nem, csak azért mondják így, hogy a legsötétebb taxis is be tudja írni a GPS-be a neveket. Na de akkor a Batthyány teret miért nem mondják bathiánynak, esetleg a Weöres Sándor utcát veöresnek? (Vigyázat, utóbbi beugratás: többek között azért, mert még mindig nincs Weöres Sándorról elnevezve közterület Budapesten, csak közintézmény.) Na de akkor nem zavarja a címolvasókat, hogy több száz utas is hallhatja őket, élőben? (Az Eötvös utca elején bezzeg nem mondják az e betűt, pedig közmondásos már, hogy az egyik kezdő kolléga azért késett el a hatodik kerületi címről, mert a buta villanytérkép nem adta ki az Ö-nél a Nagykörúttal párhuzamost.)

    Aztán arra jutottam, miután átmatricáztam, hogy talán cégfüggő lehet ez, mert az új hullámsávon többnyire helyesen ejtik a legismeretlenebb, legkisebb hagyományos írásmódú utca nevét is. Ebben csak megerősített, amikor pár hete utánam bútorozott az a diszpécserlány, aki az előző fuvarközvetítőtől (mindegy, hogyan) szintén a mostani telefonszám-tulajdonos kompániához került. Érdekes módon itt már dezsőfit mond, meg császárt. Tehát vagy más a policy, amelyhez igazodnia kell, vagy valaki szólt neki, hogy ne égesse magát, és átvette vele a történelmi nevek helyes kiejtését. Kár, hogy a korrepetitornak arra nem volt ideje, hogy elmondja neki: a magyar nyelvben minden esetben az első szótag a hangsúlyos, tehát dobhártyaszaggató, ha búgicsálva-rezegtetve, a vélt fokozott erotikus hatás érdekében kedvünk szerint ritmizálunk címeket.

 

 

UPDATE (2013. 07. 28., 06:50) A Forma–1 hétvégéjén gyakorlatilag be sem kapcsoltam az URH-t, hiszen ha az utca is pörög, miért vennék fel fokozottan ráfizetősre diszkontált telefonos rendeléseket. De a szokásos hajnali hazautam ma is reptéri fuvarral finanszíroztattam meg a belső kerületek egyikéből, ehhez pedig csak fel kellett tekernem a volumét.

És sajnos itt is dessevfiznek. Legalábbis az egyik női hang. Úgyhogy borult az elméletem, vagy a kollegina még oktatás előtt áll.

 

18 komment

Címkék: énblog blog jövő élet internet sajtó én közlekedés város éjszaka taxi helyesírás update múlt jelen grammar nazi diszpécser taxis taxisofőr névtelenség inkognitó nyelvtannáci Budapest NFM BKK Vitézy Dávid Kern András IRL taxisrendelet taxisblog Forma–1


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr155118932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tomajer · http://hallotaxi.hu 2013.07.26. 09:09:33

Azért kicsit a másik oldalról is megvilágítanám a dolgokat, mert ez kicsit "értelmiségi" lett:-)

A taxistársadalom többsége (ma) nem az "írástudókból" kerül ki.
A saját példámon bemutatva: addig a pillanatig amíg tizenévvel ezelőtt nem jutottam internethez, és nem estem bele a fórumozásba, vagy húsz évig, néhány nyomtatvány kitöltésénél, és az aláírásom ideodabiggyesztésénél többet nem írtam. Saját gondolatok megfogalmazására meg végképp nem volt szükségem.
Amikor aztán a fórumokon (kis nosztalgia... ide az indexes azonosítóval lehet belépni, amit máshol rég nem használok) rájöttem, hogy a helyesírásom csapnivaló (amiről majd negyven évvel ezelőtt hozzáértő tanerők is legfeljebb egy kegyelemkettessel nyilatkoztak) kialakítottam magamnak egy "stílust". (To'od a fórumok pörgésében, egy vita hevében nincs idő helyesírás ellenőrző szoftvereket futtatgatni.)
Nna sz'al ez a stílus, olyanra alakult, hogy kvázi fonetikusan írtam mindent kis tájszólást belevicceskedve. Mindenki úgy látta viccolok, és senkiben nem merült fel, hogy a hibáim, nem direkt vannak. A módszer bevált, és azóta is alkalmazom.. mondhatni a véremmé vált. /hihi... hivatalos levelek írásánál nagyon kell vigyáznom, és ellenőriztetnem magam után mert észre se veszem:-)/
De a lényeg. Taxis, amíg nem mutatta meg neki a gyerek, hogy hogy kell belépni a hallotaxira, nem írt... nem olvasott. Nnajó, azért van egy réteg amelyik olvasott... hisz időnk az van bőven. Tehát nagymérvű igazságtalanság egy értelmiségi szemével a helyesírását kritizálni.... értékelni kell, hogy egyáltalán belefog a gondolatai megfogalmazásába. Hidd el nagy dolog!

ui:De azért jó olvasni valakit aki tud írni. Jja főetikás: Hidd el, ő is csak egy eccerű taxis.... aki az átlagnál sokkal jobban tudja megfogalmazni a gondolatait. Egy külvárosi kölyök, aki még nálam is selejtesebb alapképzettséggel rendelkezik.... mondhassuk, verekedni járt be az oskolába. Anno a hallotaxi indulása után, folyamatosan hisztiztem vele, hogy legalább a cikkekben használja a helyesírás ellenőrzőt, és nézzen utána a szavaknak amiket nem tud, nem ért, nem ismer. De ha ezzel a szemmel olvasod az írásait, és elvonatkoztatsz a "reklámcikkeitől", akkor egy zseniális kölyök! Persze már nem kölyök, eltelt tíz év, de nekem az marad:-)

Szabad a taxi 2013.07.26. 10:18:10

@tomajer: Na ettől féltem... Ez a poszt nem egy nyelvtannáci, sznob, különc taxisofőr nyavalygása, aki lenézi azokat a társait, akik nem tudják fejből az Akadémiai Kiadó helyesírási szabályzatának 11. kiadását. A grammatika csak egy eszköz, a kommunikáció egyik (elég fontos) eszköze, a nyelvé, amely nélkül viszont nincs gondolat. És aki nem tud kommunikálni, az a kívülről jövő ingereket sem foghatja fel, így nem öntheti saját magának sem szavakba, mondatokba, urambocsá!, írjhatja le azokat, hogy aztán tovább tudja gondolni mindazt, ami a tudomására jutott.

A taxistársadalom (nincs is ilyen, de egyszerűsítsünk)kommunikációképtelenségének tudom be az érdekérvényesítési impotenciáját is. Én, aki akkor még álmomban sem gondoltam a minisztériumi dolgozószobám hűvösében, hogy valaha újra taxizni fogok (na jó, néha azért álmodoztam róla, de nem komolyan), már két-három éve tisztában voltam a készülő szabályozások várható tartalmával, tavaly, amikor autót vásároltam, úgy választottam, hogy az szgk. akkor is megfeleljen minden kötelemnek, ha a legszigorúbb forgatókönyv válik valóra. Ugyanakkor a már praktizáló taxisok 95 százaléka egyáltalán nem foglalkozott ezzel, bízott abban, hogy majd elmúlik a felőlük ez a keserű pohár is, mint párszor már valóban történt hasonló. Aztán most, amikor már teljesen felesleges, a tagdíjfizetéskor aláírást gyűjtögetnek a már rég jóvá hagyott rendelet – egy része, a sárgítás – ellen. Utólag. Egy olyan papíron, amelyen az a három mondat is négy hibát tartalmaz, amely alá a nevet kell odaírni. Jó, hogy nem három keresztet...

Minden tiszteletem a tiéd, amiért üzemelteted azt az egyetlen interaktív médiafelületet, amely alkalmas lehetne a széles körű, valós idejű információcserére a szakmán (?) belül. De szánalmasnak tartom, hogy a Facebookon például csak 578 követője van a Hallotaxinak (ebből hárman mi vagyunk: a feleségem, a gyermekem és én), azt pedig, hogy az érdemi topikokban csak egy kb. tízfős keménymag nyilvánul meg rendszeresen, akkor is tájékozatlanul, rossz következtetéseket levonva, rosszul fogalmazva, igénytelenül leírva, még tragikusabbnak. Hány taxis van Budapesten? Hatezer? Vagy csak Ötezer?

Igen, "az én időmben" (amely a te időd is volt, hiszen én először 1988 és 1992 között taxiztam) nem ilyenek voltak a taxisok. Igaz, fogalmam sincs, milyen volt a helyesírásuk, mert internet még nem volt, és nem leveleztünk, de a többségével értelmesen lehetett beszélni, és nem egy olyan birkanyájra hasonlítottak, amely még bégetni is képtelen. Véleményük volt a világról, és bár ők sem dolgoztak kevesebbet, mint a maiak, igényesebbek voltak és talpraesettebbek.

Ez volt itt fent a kulcsmondat: "Sokkal inkább kellemetlen, hogy kezdem magamon észrevenni a kommunikációs leépülés jellegzetes jegyeit is."

Mert onnan már csak pár lépés a teljes önfeladás. Nem fogom hagyni elhatalmasodni magamon, talán időben észrevettem. A százezrekért rám kényszerített sárgítás, a kötelezően megvásárolandó POS-terminál, a megemelt drosztdíj, a várhatóan drasztikusan megemelkedő tagdíj ellen nem tudok tenni semmit (illetve utóbbi ellen igen, kilépek a francba, nekem most is éppen csak megéri társasághoz tartozni, főleg a reggeli repterek miatt, amelyek gyakorlatilag hazahoznak). De egyebekben nem fogom hagyni magam: sem gengszterekkel táncoló főetikusok, sem lekezelő "vezetőségi tagok" nem utáltathatják meg velem az utcát, nem vehetik el tőlem azt a jó érzést, amikor már világosban leparkolok reggel, és úgy érzem, megint tartalmas (vagy éppen nyugodt) éjszakám volt, és még valami pénzt is kerestem megint.

Mert ha engem valaki vagy valami fenyeget, akkor kiabálok. Azt lehet írásban is, csak ismerni kell hozzá a felkiáltójelet. Írhatok ide, a fórumodra is akár (na, azért azt nagyon megfontolom), ha nagyon akarok, azért még néhány újságba is talán. Vagy a kéménybe korommal, a végeredménye vélhetőleg ugyanaz lesz, de kommunikáltam, tehát voltak gondolataim, amelyeket kifejezésre juttattam, egyezményesen elfogadott (írás)jelekkel, betűk szabály szerint egymás után helyezésével.

A másik lehetőség meg a menekülés, de olyat most jó ideig nem tervezek, hiszen épp most teremtem meg magamnak a menekültstátuszt. itt, a kocsiban. Ahol – nem győzöm hangsúlyozni – jól érzem magam, és nem fogom hagyni, hogy ezt elrontsák.

tomajer · http://hallotaxi.hu 2013.07.26. 10:39:50

A taxistársadalom kontraszelekciójának okait inkább a hallotaxin boncolgatnám. Közérdekű! :-)

Ahol most tartunk, egy következmény. Aki értelmesebb volt, és nem taxi volt a jele az óvodában az odébbállt... a külvilágból meg idesodródott egy csomó már eredetileg megtört gerincű munkanélküli, aki "örül" ha megeheti az államtól elspórolt adótartalmat. ... nem is tudja, hogy nem termel jövedelmet, csak másnak.... :-(

Uui: Még egy adalék a "főetikáshoz"

Száz éve senki nem cáfolta meg azt a tételt, hogy "A lét határozza meg a tudatot."

Nna ez őrá, hatványozottan igaz:-)

whale 2013.07.26. 23:49:37

@Szabad a taxi: Hm. Akkor most jó taxizni, vagy rossz?
Eddig azt mondtad, botrányos. Most azt mondod, jól érzed magad. Akkor most mi van?

Szabad a taxi 2013.07.26. 23:57:10

Bár a körülmények botrányosak, ha helyükön kezeljük ezeket, taxizni jó. Én legalábbis szetetek. Nincs ebben semmi ellentmondás.

Szabad a taxi 2013.07.27. 06:49:18

Hülyén néz ki pont e poszt alatt az elírás, de olvasószemüveg nélkül, telefonról idétlenkedve csoda, hogy csak egy betűnek ütöttem mellé az előbbi, amúgy nyúlfarknyi válaszban.

Orica Középföldi 2013.07.28. 09:05:33

Teljesen véletlenül akadtam e blogra.
Vincent - Word - Word ajánlása.

Az első, ami megragadta az agyam, a kép.
A második, a cím.
Ez már elég volt, hogy olvassak. Nem bele, hanem végig.

Tetszett. Nagyon!

Nincs vitám semmivel. Egy észrevétel, ami tapasztalati úton, saját környezetből ered.

Úgy látom, hogy a hangos kommunikáció szűkülése megöli a helyesírást. Éppen a napokban ajánlottam egy kommentelőnek - aki küzd a rövid/hosszú magánhangzókkal - amit a saját gyerekemmel is csinálok, mondd ki hangosan és hallani fogod.
Ez egyedül a j-ly -re nem igaz, bár nagyapámnak erre is volt használható tanácsa.

Tudom, ehhez tudni kell jól beszélni, irtani kell minden pongyolaságot, amíg be nem épül.

Szóval az idő nem a nyelvtannáciknak dolgozik:))

Az alsó/felső tagozatos nyelvtanról meg szó se essék, tisztelet az igen ritka kivételnek.

Egyszóval, gratula!

Szabad a taxi 2013.07.29. 04:19:07

Kedves @Orica Középföldi, már csak ezért a hozzászólásodért megérte blogot írni. Úgyhogy folytatom is rövidesen, a hasonlók reményében.

Köszönöm.

Egyébként frenetikus a nickneved. :)

Orica Középföldi 2013.07.29. 05:32:30

@Szabad a taxi:

"Egyébként frenetikus a nickneved. :)"

E megjegyzéshez két dolog szükséges, tájékozottság a fantazy birodalmában és humor.

Köszönöm:))

Első mohikán 2013.07.29. 19:36:54

Üdv újra!
Már majdnem kitöröltem a blogodat a könyvjelzők közül. Az utolsó pillanatban írtad ezt a mentőposztot. :-)

Lassan nem csak a helyesírásuk fog zavarni, hanem a beszűkült agyuk is. Régen -15-20 éve- ha kiszálltam a droszton -vagy a taxis törzshelyeken kávézni- a kollégákkal beszélgetni, volt témánk. Egész sokat -néha órákat- eldiskuráltunk a legkülönfélébb dolgokról. Ma csak az megy, hogy így a fuvarok, úgy a kocsi, amúgy az utasok. Valószínűleg ez azért is van, mert idővel kikoptak innen az értemesebb emberek (úgy látszik csak én maradtam, háháhá) és "feltöltődött" a szakma négerekkel, akik olyan igénytelenek, mint ahogy arról már korábban írtam. Aki meg l ittragadt, egyszerűen annyira belefásult a mindennapokba, hogy nem érdekli már semmi. Évek óta nem vagyok hajlandó kiszállni a kocsiból, ha más is áll a taxidroszton, nem megyek senkivel kávézni, mert csak felidegesítem magam a témanélküliségükön. Az érdektelenségükön, ahogy semmit nem lehet megemlíteni, mert két mondat után kanyarodik vissza a taxizásra a szó. Untig elég nekem ezt csinálni, nemhogy még a szüneteimben is csak erről dumáljak.
(Meg is látszik -érződik- a derekamon. Na de pont ezért kezdtem el biciklizni reggelenként.) A slusszpoén ezen az, hogy én vagyok a surmó, hogy nem állok le beszélgetni senkivel, "nem ereszkedek le" hozzájuk. Ami tulajdonképpen igaz is...

Egyetlen régi -és általam nagyon szeretett, becsült- kollegámon kívül senki nincs, akinek a huszonév alatt könyvet -vagy újabban laptopot, amin internetezne- láttam volna a kezében a várakozások alatt. Maximum Blikk vagy Népsport -vagy mi- az összes "irodalom", amivel találkoznak.
Na de az én elkeseredettségem már ismert, várjuk a mihamarabbi posztodat. Ne várass meg!

Szabad a taxi 2013.07.29. 22:19:12

@taxi33: De örülök, hogy nem töröltél végül!

Annál is inkább, mert ha valakire, hát rád nem vonatkoznak a fentebb leírtak.

Bevallom utólag, első hozzászólásaid némelyike után volt néha olyan paranoid érzetem, hogy te valójában valami renegát bölcsész lehetsz, aki esetleg kényszer-adóellenőrként próbálkozik kifürkészni a taxisok adóoptimalizálási habitusát.

Ami persze hülyeség, de nem áll messze a taxisgondolkozástól.

A helyzet egyébként nem annyira reménytelen, én például szombaton este végre találkoztam egy olyan kollégával (tehát a Forma–1-re érkezett külföldiek tobzódásának idején, amikor minden kihagyott percnek aranyára van), akivel már rég akartam, és aki minden várakozásomat felülmúlta: széles látókörű, nem elvakult, nem fásult, ugyanakkor nem is idealista, kiváló önkifejező képességénél csak szolidaritási érzéke nagyobb... Szóval ki kéne tömni, és kiállítani.

Taxis barátom, olyan igazi, csak egy van: de ő előbb lett a barátom, mint taxis (gimnáziumi padtársam volt); sőt, hogy őszinte legyek, én hívtam őt bérkocsit hajtani, még 1988-ban, a Főtaxihoz. Csak ő azóta is, majdnem egyvégtében taxis maradt eztán, nem úgy, mint én, aki kihagytam 21 esztendőt. Meg is viselte rendesen korábban mindig életigenlő, bohém alaptermészetét az általam javasolt foglalkozás: nem csoda, negyed évszázada nyomja szegény – az én tiszta "szolgálati időm" nem éri el az öt évet.

Amúgy RSS-könyvejelzőként voltam elmentve? Az én kedvenc blogjaim frissüléseit a Google Readeren követtem nyomon eddig. Aztán pánikba estem, amikor megszűnőben volt ez a szolgáltatás, hogy hová tudnám exportálni a feedjeimet. Végül a Feedly mellett döntöttem, és egyértelműen jól. Megkockáztatom, használhatóbb, mint a Google szolgáltatása volt, igaz, a californiai multi mindig is mostohagyerekként tekintett erre az (egyszerűen reklámosíthatatlan) ingyenes izére.

Következő poszt még a héten lesz, és most már nem kerülhető ki, hogy az egy hónap múlva élesedő (nincs az a pénz, amiért leírnék olyat, hogy "bevezetésre kerülő") új taxisregulákról szóljon. Még nem tudom, mikor, de összeütöm a hét végéig. (Bár ez téged annyira nem érint, inkább a – várhatóan nem kevésbé szigorú – minisztériumi szabályozás lesz majd húsodba vágó.)

Örülök, hogy újra "találkoztunk".

csillaberk 2013.08.02. 02:37:56

Ez a taxismimika tetszett. Egy időben, amíg nem volt saját autóm, sokat taxiztam. Mindig mondtam a barátaimnak, hogy van egy külön taxismimika és nem hitték el soha. Azt hitték gúnyolódom, de mindig tudtam, hogy létezik!!! :)

Szabad a taxi 2013.08.02. 07:42:36

@csillaberk: Hajaj, persze, hogy létezik.

Ahogy a taxisoknak külön testbeszéde is van, amely felismerhetővé teszi őket egymás (és a hozzád hasonlóan figyelmes) kívülállók előtt: ez kiemelten a testtartásban és a járásban jelentkezik.

A Tescóban hajnal 4 és reggel 6 óra között a vásárlók komoly százaléka taxis: az utolsó fuvart letéve ilyenkor veszik meg a meleg zsömlét, tejet, felvágottat a családnak, de legtöbbjük (én is) otthonról hozott (vagy sms-ben, e-mailben küldött) listával közlekedik a gondolák között: ilyenkor tényleg kényelmesen és gyorsan meg lehet ejteni az esedékes nagybevásárlást. Nem nehéz itt a taxist felismerni, pedig az öltözékük ma már nem uniformizált, mint régebben volt. (Az egyenruhás, sofőrsapkás időszak után jött ugye a mintás nejlon bokazoknira húzott szandál, rövid ujjú nejloninggel, utána a bundesligás, hátul hosszú, elöl kurta frizura mákos pulóverrel, répa-, később márványkoptatott farmerrel, mindehhez fehér zokni, makkos cipő, télen bőrdzseki. De ma ma már nincs ilyen jellegzetes viselet, hacsak a nyakkendőre, ingre kényszerített mackósabb kollégák "hanyag eleganciáját" nem tekintjük annak: térdig kilógó, a 160 kilós ember amúgy is tekintélyes méreténél is három számmal nagyobb ing, hogy kényelmes legyen, az ing felső két gombja nincs begombolva, és az egészet egy kravátlira csak nyomokban hasonlító, nyakban furcsa csomóban összefutó textilszalag rögzíti a drájver szétfolyó felsőtestéhez.)

Meg aztán ott van a brifkó, azaz a taxispénztárca. Bevásárláskor én ezt mindig a kocsiban hagyom, csak a pénzt veszem ki belőle, de a "kenyeres pajtások" ott szorongatják a hónuk alatt a sajátjukat, esetleg bedugják hátra a gatyakorcukba, mint vagány rendőrnyomozó a pisztolyt. Szóval nálam nincs ilyen, a ruházatom – szerintem – a létező legátlagosabb, mégis rám köszönnek a kollégák, hangos szervusszal, és én vissza. Most már nem egyszer meg is előzöm őket: valószínű, hogy legalább télapójelmezbe kéne öltöznöm ahhoz, hogy ne vegyék le rögtön: azonos fajta, rokon faj vagyunk.

csillaberk 2013.08.03. 00:00:08

@Szabad a taxi: egyébként a taxismimika nagyon beszédes. Lehet, hogy nagyon minimalistának gondolod, de az ember megtanulja olvasni és az abban a szituációban amikor utas az ember, abszolút a helyén van. Hiányozna is, ha nem úgy lenne :)

Szabad a taxi 2013.08.03. 20:15:54

@csillaberk: Igen, általában valóban minimalistának gondolom a taxismimikát, de elfogadom, hogy ettől még lehet beszédes. Persze bizonyos, rendhagyó helyzetekben kevésbé visszafogott, és erős gesztusokkal is nyomatékosulhat. Szélsőséges helyzetben akár tettlegességgel is.
Persze szigorúan önvédelmi jelleggel. Mondhatni: békés célokra – ahogy az Örkény-egypercesben szerzi be a vásárló az urániumizotópot.
"Ez csak természetes."
:)

WLaci 2015.01.13. 03:32:40

"Bevallom utólag, első hozzászólásaid némelyike után volt néha olyan paranoid érzetem, hogy te valójában valami renegát bölcsész lehetsz, aki esetleg kényszer-adóellenőrként próbálkozik kifürkészni a taxisok adóoptimalizálási habitusát."

Nekem meg ez az egész blog tűnik valami kortárs irodalmi projektnek, legalább olyan jó, mint a legutóbbi regény, amit olvastam egy fiatal szerzőtől...

Szabad a taxi 2015.01.13. 07:51:47

@WLaci: Már csak ezért a kommentért megérte kiváltani az ipart. Kösz.

WLaci 2015.01.13. 15:44:12

Nincs mit, követni fogom a blogot, sok sikert!
süti beállítások módosítása