Bár felkaptam a fejem arra a hírre, hogy egy adóellenőrzéstől bepánikolt uberes túszul ejtett két próbautas-revizort, kiborult, hogy leveszik a rendszámát; de aztán legyintettem: a kialakult helyzet túszai vagyunk mi itt mindannyian, taxisok éppúgy, mint a kontárfuvarosok. Néha már a Stockholm-szindróma tüneteit kezdem felfedezni magamon, el-elrévedek: talán mégsem olyan gusztustalan parazita az a Travis Kalanick, hanem tényleg Edisonnal, Teslával, Einsteinnel és Vucli Tóbiással kell egy lapon emlegetni. Fekete Zoltán, a magyarországi Uber-helytartó pedig tulajdonképpen egészen slágfertig és snájdig legény... De ilyenkor inkább gyorsan megrázom magam, és munkába temetkezem. Mert szerencsére azért akadnak szép fuvarfeladatok még mindig, hiába szerveznek taxisbojkottot azok a szánalmas megvezetettek, akik jobbára eddig sem ültek taxiba, de az istenített Ubert is csak fotelből, lélekben csodálják – mit mondjak, nagyon fognak hiányozni, amiért aznap sem változtatnak szokásaikon, és maradnak a BKV-nál és/vagy a biciklinél.
Szóval sajnos elvesztettem a meggyőződésemet, mint Fülig Jimmy Nápolyban, úgy meg nem lehet átütően érvelni sem pró, sem kontra, sem hitelesen fröcsögni. Tehát mostanában nem írok, addig sem válaszol senki, de egy lusta kopipészt azért belefér. Alábbi dolgozatot a Hallotaxi.hu uberes topikjában találtam, szerzője cheater, aki nem először önti jól fésült, hosszabb-rövidebb hozzászólásokba meglátásait. Bár én nem tudnék ilyen elfogadóan fogalmazni az általa csak vezetőinknek nevezett politikus-bűnözőkről, sosem jönne számra ez a kifejezés, főleg nem a kormánypárti, korrupt és ostoba korifeusokkal kapcsolatban. De ugyanúgy nem az állítólag százötvenezer fős Uber-szimpatizáns szavazó reményében a parlamentben Uber-sajtóközleményekből és pr-anyagokból összeollózott beszédeket felolvasó ellenzékiekkel, cheater letisztult tételmondataival mégis egyetértek. Szerintem kattintsanak a tovább gombra, vagy folytassák az olvasást, miután kigyönyörködték magukat a következő képben, hátha Önök is.
"Amikor az úticélhoz értek, a sofőr gyanút foghatott... Gyanút foghatott? Aztán mifélét? Adóellenőrzés, mi ezzel a baj? Mindannyiunk átélte már ezt. Megnézik, ki vagyok, mi vagyok, rögzítik, hogy adtam blokkot vagy sem, megfelelő áfás számlával rendelkezem-e, aztán aláíratják a jegyzőkönyvet, és elbúcsúzunk egymástól. Hol itt a probléma?
Nos, én elmondom. Az Uber rendszere és hazugságai itt a probléma, és az, hogy gyengülő politikai erők próbálnak a népszerűsége farvizén vízisízni. Nem számít nekik semmi, sem a törvények, sem a szabályzások, sem a lojalitás, csak jelenjen meg a fejük a híradóban, ahogy első hallásra szimpatikusnak tűnő egymondatos közhelyeket mondanak a parlament épületében. Így megjegyzik a pacekjukat, és majd rájuk szavaznak. Szerintük. Mekkorát tévednek, sejtelmük sincs.
Ez egy vesztes út: ha valaki nem képes egy jogosulatlan tevékenységet végző, hazugságokkal és félrevezetésekkel az illegális tevékenységre ösztönző amerikai multit megállítani az országunkban, az nekem nem a vezetőm.
Egy szavukba kerül, és kitépem a taxiórát. Minek nekem 200 000 Ft-os taxióra, adómemóriával, fekete dobozzal meg konstansértékkel? Mikor elég egy 5000 Ft értékű androidos mobil, és már végezhetem is a tevékenységemet, egy amerikai cég szerint, Európában. Se számla, se tevékenységi kör, se NAV, sem engedélyek, semmi se kell. Csak annyi, hogy mindig tegyek ki friss ásványvizet az utasaimnak, mert az amerikai cég szerint azt az utasok azt nagyon kedvelik a nyári melegben.
Magyarországon ennek a cégnek 4db alkalmazottja van, és nem tudják megállítani az én vezetőim? Majd év végén? Mert addigra kialakul, mit szól hozzá a nép? Mi az, hogy év végén? Melyik kommunikációstanácsadó-brigád mondja ezt? Úgy rúgnám ki őket, lábuk sem érné a földet, menjenek uberezni.
Arról hadoválnak a parlamentben az én vezetőim, hogy az Uber mennyire innovatív dolog.... Mi a fene innovatív ezen? Ez egy filléres szoftver, bármelyik budapesti fuvarszervező már évekkel ezelőtt megíratta volna, ha ezt lehetne. De nem lehet. A magyar jogszabályok szerint nincs GPS-pozíció alapján számlázás, nincs erre lehetőség. Országos mérésügyi hivatal van (ma Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnak hívják – a szerk.), taxiórával, plombával, adómemóriával. Ha az amerikai cégre ez nem vonatkozik, akkor nekünk sem kell? Nem felejtettek el nekünk erről szólni? Ezt a gagyi szoftvert 5 nap alatt összetákolják nekünk, és majd mi is fejlesztgetjük: családi funkció, fizesd a barátnőd utazását funkció, irány a Mars funkció. (Az a helyzet, hogy már minden taxitársaságnak van hasonló alkalmazása, de az Uber előtt volt már, társaságfüggetlen is. A mai legjobbakkal már fizetni is lehet, ha valakinek ez szimpatikusabb valamiért, mint ha pillanatokon belül lehúzzák a kártyáját. A mai hivatalos appok némelyike többet is tud, mint az Uber világverő rendelőlkliense; csak épp a taxiórát nem pótolják, mert nem engedik a jogszabályok és a józan ész – a szerk.)
De mielőtt erre mindenki rábólintana, azért gondoljuk végig még egyszer: biztosan azt akarjuk, amit az Uber csinál? Amerikából vezérel egy alkalmazást nulla, ismétlem nulla befektetési költséggel, és mindezen milliárdokat kaszál. Úgy, hogy országonként 3, 4, 8, vagy 10 tényleges alkalmazottja van. Biztos, hogy ezért milliárdok járnak? Ne legyünk már ostobák.
Mit is csinál még? Mindenkiről mindent gyűjt, tárol: ki hova megy és mikor, ott mennyi ideig állomásozik, sőt, még a bankszámlák adatait is. Csak érdekességként: egy hölgy panaszkodott az Uber magyar Facebook-oldalán (mert máshol nem lehet) hogy előző nap ő 30 000 Ft-ot uberezett el Mexikóban, miközben 5 éve nem hagyta el Budapestet. Nem tudom, fenn van-e még ez a bejegyzés. Vagy sok olyan is megjelenik ugyanott, amelyekben elveszett tárgyat keresnek. Válasz: irj az uber@tokomtudja.nl e-mail címre, és majd valaki intézkedik. És mit fog intézni Hollandiából? Lepontozza ő is a sofőrt, vagy mit?
És még mit csinál a multimilliárdos Uber? Kiadja mindenki telefonszámát mindenkinek. Ez is költségcsökkentés, még telefonszámlája sincs. De nem több mint aggályos ez az adatkezelés? Én látom a sofőr telefonszámát, ő látja az enyémet, látja a feleségemét, a lányomét, és akkor hívja fel őket, amikor csak akarja. Sőt, az új és innovatív családi funkcióval most már ellenőrizhetem, merre mászkál az asszony, és ő is engem.
Mindezt még megfeleljük azzal a ténnyel, hogy a milliárdos amerikai cég a magyar autós partnerével fizetteti ki az adóját, akit cserébe enged két accounttal beregisztrálni a rendszerébe (vagy nem tud róla, de ez pont ugyan olyan értékű az én szememben), igy a sofőrnek nem kell áfát fizetnie (maga után, mert az Ubernél maradó 25 százalékért azt is kell – a szerk.). Még ezt is tudom tetézni: kétajtós autókkal tevékenykednek az Ubernél, ez nemhogy a taxi szabályozásába, de még a személyautóval történő személyszállítási követelményekbe sem fér bele. És mit keres a sok a vidéki taxis sárga rendszámmal a pesti éjszakában, boldogan uberezve? Megmondom én: a telefonszámot beregisztrálta, majd egy teljesen más autóval, mint amivel regisztrált, feljött a nagyvárosba "kaszálni". Semmi más dolga nincs,mint küldeni egy üzenetet az utasnak, hogy ne lepődjön meg, de az az autó szervizben van, amit az Uber jelez, egy másik autó érkezik. Tud erről az Uber? Akkor vége a sztorijának. Nem tud róla? Akkor meg azért vége a sztorijának.
Az Uber még arról sem tud, ha az autós partnerének már nincs jogosítványa. Honnan a fenéből tudná? Éveken keresztül tevékenykedhet a jogsi nélküli autós partnere, az ubernek erről sejtelme sem lesz. Ahogy arról sem, ha az autó partnerének akinek valaha volt erkölcsije, mára már rég nincs.
Tehát kérdezem még egyszer: biztos, hogy ezt akarjuk? Mert én nem. És aki a parlamentben az Uber zászlóját lobogtatja, az nekem nem vezetőm, és soha nem is lesz az."
Utascsevej