HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (11) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) anarchia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) budapest (1) Budapest (54) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (6) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (9) diszpécser (6) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (13) embercsempészet (1) emigráció (1) én (33) énblog (41) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (19) Fővárosi közgyűlés (5) fővárosi taxirendelet (22) freelancer (1) fuvarközvetítő (33) fuvarkufár (17) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (4) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (33) jogszabályok (2) jövő (19) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (42) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (16) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (51) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (56) taxisblog (51) taxisblokád (4) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (50) taxisrendelet (33) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (4) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (9) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) Varga Moncsi (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (4) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2015.01.26. 02:28 Szabad a taxi

Raszták és rasszisták


dns180.jpgA taxisofőrök és a bevándorlók kapcsolata speciális: azokban az országokban, amelyekben valóban létezik befelé irányuló migráció (és nem csak jelentéktelen mértékű tranzit), az előbbi csoport többnyire az utóbbi részhalmaza. A budapesti taxisok között azonban nehezen találnánk turbános vagy színes bőrű, a magyart törve, akcentussal beszélő egyedet; inkább a beltenyésztett, sértett, xenofób baromságokat büfögő, bús-dühös bunkó a jellemző a sárgított kocsik kormányánál. Ahogy az országénál is.

Máshol raszták szolgáltatnak, itt rasszisták. És ahogy Londonban egyre kevésbé számít egzotikumnak a Bob Marley-frizurás személyszállító, nálunk mind gyakoribb, hogy szívében nemezsapkát viselő, testére-lelkére Nagy-Magyarországot tetováltatott tahó tekeri a volánt. Van ugye direkt ilyen alapon összeverődött taxitársaság is; s bár nem tudták teljesíteni a fővárosi rendelet által előírt pénzügyi és egyéb előírásokat, ezért szinte szamizdat körülmények között –sajátos arculati elemeik nélkül – működnek, megdöbbentően kiterjedt megrendelői körük van.

    A taxisokra mindig is jellemző volt egyfajta "önvédelmi rasszizmus". De ez torz definíció: általában nem a származása miatt kap nehezen taxit a kapucniját a fejére húzó, egyik kezét zsebében tartó, másikkal integető utasaspiráns a Diószeghy Sámuel utcában, hanem a környék és lakossága kriminalisztikai statisztikái, illetve az elkövetői fantomrajzokéra hasonlító kinézete miatt. Az sem volt idegengyűlölet, amikor a nyolcvanas években, még az állami taxivállalatoknál dolgozó sofőrök nem szívesen szállították az arabokat, hiszen akkor a jatt volt a taxisjövedelem alapja, márpedig az egyetemen tanuló Abdul éppúgy plankra a taxióra mutatta viteldíjat fizette ki (ha már alkudni nem lehet), mint a Keletiben vagy a Váci utcában valutával üzérkedő Hakim. (Ma a kínaiak ilyenek, csak a borravaló jelentősége már sokkal kisebb.)

    De mostanra minden megváltozott, és a helyzet azóta is csak romlott, amióta megint taxizom, tehát két-három éve.

    Többször leírtam már, most is hangsúlyozom, tényleg így van: a taxizás magányos műfaj, nemigen ismerek taxisokat, a társaságukat nem keresem, taxiskocsmákba nem járok, a taxidrosztokon trécselő társaságok pedig nagyjából az URH teljes elterjedése idején tűntek el (a drosztokkal együtt). Persze nem tudom, és nem is akaromvasfugony_2.jpg teljesen elkerülni a többieket, tagdíjfizetéskor, vagy ha többautós rendelésnél közösen várjuk, hogy tíz perc-negyedóra után végre odaegye hozzánk a fene a megrendelőt, elemi udvariasság szóba elegyedni a kollégákkal. Vagy legalább hallgatni őket. De ennek vége: a jövőben, ha a központban járok, inkább bedugom a fülem a telefonom fülhallgatójával, és ráeresztek a dobhártyámra valami húzósabb zenét, mondjuk Lou Reed egyik dinamikusabb korszakából.

    Pár napja szokás szerint volt egy kisebb tumultus a pénztárra várva, és én akaratlanul is tanúja voltam, ahogy egy nagyobb csoport, rotálódó tagokkal, azt elemezte, hogy mennyire igaza van a Főnöknek, hogy kiállt a bevándorlás ellen. – Mert – érvelt egyikük, míg a többiek egyetértően bólogattak-bazmegoltak – nem megszüntetni kellett volna a határőrséget, hanem felépíteni a vasfüggönyt a szerb határnál. Meglátjátok, egy-két éven belül bantu négerek vigyorognak majd a bal egyből, mi meg mászhatunk vissza a fára helyettük, vagy mehetünk rabszolgának.

    Mondta ezt egy olyan felsőbbrendű emberpéldány, aki

– épp bevitt egyhavi közmunkabért egy fuvarkufárnak azért, hogy két hétig dolgozhasson; 

– aki tavaly kétszázezerért, uzsorahitelre sárgította az autóját;

– aki fizeti a közel ötvenezres drosztdíjat a nem létező taxiállomásokért, és azért, hogy eltartson egy hatósági jogkör nélküli BKK-terrorosztagot, amely bemondásra és pofára bármikor visszavonathatja bárkinek az engedélyét, fellebbezési lehetőség nélkül, akár úgy, is, hogy nem is tud róla, csak a következő ellenőrzésnél szerez róla fájdalmas tudomást;

– és – most figyelj! –, aki kétszázötven euróért a múlt hónapban majdnem kivitt Bécsbe két afgán és két koszovói menekültet, alig tudták lebeszélni az értelmesebbjei rádión arról, hogy megtegye, mert az éjszakát már egy rastataxis.jpgburgenlandi fogdában tölthette volna embercsempészés miatt, a karácsonyt meg – jobb esetben – bécsi börtönben.

    Ez a delta-mínuszos retardált késztetett végiggondolni azt, amit eddig is tudtam, csak az elemek nem álltak össze földtől-földig boltívvé. A szittyataxi ugye azért létezik és prosperál, mert vannak ezek a tarsolylemezes táltostaxisok, akikre igény mutatkozik, hiszen kiegészítik egymást a  két-háromszorosan csavart DNS-ű utasokkal, kereslet-kínálati alapon, zárt körben – engem nem zavar, amíg a négy fal között, otthon csinálják. A menekülteket lemajmozó, de azért jó pénzért őket bármikor lehúzni kész faszkalap viszont  magával a miniszterelnökkel van spanban: mind a kettő azért ugat hülyeségeket, mert ezzel stimulálja a saját és a másik limbikus rendszerét, főleg az örömközpontot és az agresszióért felelős területet. Az most mindegy, hogy más okokból süt belőlük a mély, éjsötét meggyőződés: az egyikből azért, mert azt hiszi, végre támadt egy saját gondolata, és most örül meg büszke, a másikból pedig azért, mert már annyira nem ura saját elméjének, hogy úgy érzi, végre kimondhatja azokat a rögeszméit is, amelyek már megvoltak eddig is a felszín alatt, de egészen idáig még működött egyfajta elfojtási kényszer (felkészül: szobatisztaság levetkőzése).

    Na most az lenne az igazi, ha ezek is annyira egymásra találnának, a majdnem bécsi fuvart vállaló vasfüggönypárti és a párizsi parvenü, hogy ők is együtt utaznának. Felőlem akár a Szíriuszig is, de csak oda.

    Aztán jöhetnek a raszták.

sziriusz570.jpg

2 komment

Címkék: énblog jövő külföldi élet én taxi miniszterelnök bevándorlás múlt főváros ellenőrzés jelen migráció taxisofőr migráns Orbán Viktor Budapest BKK taxisrendelet Lou Reed taxisblog fuvarközvetítő fővárosi taxirendelet gazdasági bevándorlás Nemzeti taxi


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr597108135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2015.02.10. 20:46:41

Szervusz Kolléga!

Nemrég üzentél, hogy írjam meg a véleményemet az Überről, illetve küldjek egy vendégposztot róla.
Nos, mivel már -majdnem- mindent megírtak/megírtatok a témáról, jómagam pedig egy feleslegesen felfújt és idővel magától -és a hatóságok ébredése miatt- megoldódó problémának láttam, nem küldtem semmit. Aki józan ésszel átgondolja, kiszámolja a matekot, és van valamennyi személyszállítási tapasztalata, az azonnal látja az ellentmondásait.

Azonban itt egy szép írás a taxizás ritka de szívmelengető oldaláról...kevesekkel esik meg ilyen, hiszen nem mindenki alkalmas arra, hogy ráeszmélve a pillanat különlegességére, egy mindkét fél számára értékes "kalandot" kerekítsen belőle.
Élvezettel olvastam; hasonló, de nem ilyen kaliberű, az emberi jóindulaton, kedvességen múló apró élményeim nekem is voltak, mint bármelyik taxisofőrnek, akibe szorult -illetve maradt- egy kis empátia.

Az írás eredetét nem ismerem, még az is lehet, hogy fikció, de sebaj. Közöld le belátásod szerint!

tetsziklajk.blog.hu/2015/01/24/az_utolso_ut_642?scrape=true#.VNpb_yyrF49

Szabad a taxi 2015.02.11. 15:13:09

@taxi33: Hej, de örülök, hogy előkerültél! Már komolyan aggódtam, de aztán a nickedre kattintva láttam, hogy más blogokon azért kommentelsz elvétve, így olyan nagyon nagy baj nem lehet.

Nem csak az Uberrel kapcsolatosan vártam tőled vendégposztot, de a vidéki taxislét minden vetülete érdekel. Most aztán különösen időszerű lenne ezekkel foglalkozni, hiszen a pillanatokon belül megjelenő új országos taxisjogszabály most elsősorban titeket fog érzékenyen érinteni, mi már nagyjából túl vagyunk a Tarlósék főzte feketelevesen. Korábbi hozzászólásaidban oly érzékletesen vázoltad szűkebb pátriád taxiskörnyzetét, hogy meggyőződésem szerint értékes hangulat- és állapotjelentést tudnál célzottan is írni.

A linkelt megható történetet ismerem, nagyon sok helyen olvastam már (még eredeti, angol nyelven először), és az utóbbi időben oly gyakran megjelent itt-ott, hogy én most eltekintek az utánközlésétől.

Egyébként velem is számtalan emlékezetes dolog megesett, igaz, az érdekes dolgok szinte mind az első felvonásban, 1988 és '92 között történtek. Épp csak nem szültek a kocsimban, de akartak megölni (ezt meg is írtam), utas majdnem meghalt a kocsimban (cukorbeteg volt és bekómált), voltam esküvői autó, volt svájci fuvarom (na jó, nem taxiórával), vittem NDK-sokat Hegyeshalomra, sok vidéki utazásom volt, egy csomó kedves utasomra ma is emlékszem (igen, nőkre is, sőt, főleg); ahogy rengeteg tahó is felrémlik.

Már két és fél éve tart a második felvonás, de ez idő alatt alig volt emlékezetes kanyarom. Ami nem baj, idősebb és bölcsebb lettem, és a face control is jobban működik. De ezekből nehéz lenne élménybeszámolót írni. A régiekből viszont egyszer talán fogok, bár félek, a legizgalmasabb kalandok még ma is embargósak ilyen vagy olyan szempontból, ha érted, mire gondolok...

De ha neked voltak (márpedig voltak, hiszen írod) "az emberi jóindulaton, kedvességen múló apró élményeid", ezeknek is nagyon nagy örömmel adnék felületet itt – annál inkább, mert nekem mostanában megint nem sok kedvem, ihletem van blogot írni. Pedig időm aztán lenne rá ebben az állfelkoptató februári nihilben.