HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (11) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) anarchia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) budapest (1) Budapest (54) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (6) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (9) diszpécser (6) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (13) embercsempészet (1) emigráció (1) én (33) énblog (41) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (19) Fővárosi közgyűlés (5) fővárosi taxirendelet (22) freelancer (1) fuvarközvetítő (33) fuvarkufár (17) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (4) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (33) jogszabályok (2) jövő (19) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (42) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (16) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (51) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (56) taxisblog (51) taxisblokád (4) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (50) taxisrendelet (33) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (4) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (9) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) Varga Moncsi (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (4) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2013.08.04. 09:27 Szabad a taxi

Friendly fire

A mór mehet már

leforditott.jpgMagas kormányzati pozícióban nem kicsi elkúrási gyakorlatot szerzett tanácsadók közreműködésével sem lehetett volna jobban elbarmolni a Taxilike projekt, az androidos, GPS-alapú, taxis-és utasoldali alkalmazás bevezetését, mint ahogy végül sikerült. (A kezdeményezésről korábban már lelkendeztem itt.) Pedig a hagyományos és süllyesztőre rég megérett fuvarszervező cégek reményteli alternatívája lehetett volna a rendszer. Nem lett az, sőt.

A Kínában napi tizennyolc órában tornacipőket varrató multikat megszégyenítő szociális érzékű, erkölcsi scoliosisban szenvedő fuvarkufár cégekről már többször is megemlékeztem ezen a blogon (legutóbb és viszonylag kimerítően itt), de fogok is még. Hálás témát kínálnak, hiszen talán nem is kéne nagyon megszorongatni őket, hogy elismerjék: ezt az egykor virágzó szakmát (gyk.: a taxizást – a szerk.) ők tették tönkre (a mindenkori illetékes felsőbb szervek passzív jóváhagyása és a taxisok töketlen tehetetlensége azért kezükre játszott), sőt, lehet, még büszkék is lennének rá. Ahogy valószínűleg vigyorogva vallanák be azt is, hogy az általuk nyújtott szolgáltatás értéke nem áll arányban a kért és kapott ellentételezéssel – de joggal hivatkoznának a kínálat és a kereslet boldog találkozására. És sajnos igazuk lenne.

    Aztán ebbe az "idilli" szimbiózisba pukkantott bele (azt sajnos nem írhatom, hogy robbant be, pedig így is történhetett volna) egy már világszerte működő modell hazai megtestesülése, amely reményt kínált, hogy vége lehet a tagdíjrabszolgaságnak.


    Nem mondhatni, hogy különösebben hangos lett volna a Taxilike beköszönése, de sokan meghallottuk így is, és tüstént telepítettük telefonunkra a klienst. Afféle harmadik lábnak fogtuk fel, a pr-cikk is így fogalmazott a szaksajtóban. Ahhoz még kezdeti stádiumban volt az app (és a hazai okostelefon-kultúra is), hogy megjelenésének örömére azonnal velemeny_1.jpgletépjük a céges matricákat, az utasok sem ismerték még eléggé, de csak idő (és persze pénz) kérdése, lesz majd reklám, fejlesztés, lágy kenyér  – gondoltuk. 

    Aztán amikor először üvöltött fel halálhörgésszerű hangon a telefonom, hogy taaaxiiiii!, majdnem eldobtam a kormánykereket, de boldogan nyomtam rá életem első taxilike-os címére – és lőn, meg is kaptam. Utána vagy két hétig semmi. Megint hetekig kuss, úgyhogy egy idő után gyakrabban felejtettem el bekapcsolni a villanydiszpécsert, mint nem.

    Új lendületet adott az alkalmazás használatában az a találkozás, amikor egyszer a Taxilike-team egy kedves tagját fuvaroztam haza (majd – mit ad Isten – rá két hétre újra). Bár külföldi neve volt a fiatalembernek, akcentusa csak egész halvány, így nagyon szabatosan tudott magyarul mentegetőzni a még meglévő gyermekbetegségek miatt: ilyen volt például, hogy a rendeléskor a program csak az Andrássy utat adta meg címként, számot nem, így előbb fel kellett hívnom az utasjelöltet, ugyan mondja már el, hová is mehetek érte, a Hősök teréhez, vagy a Bajcsy-sarokra. (Egyébként kipróbáltam: bizonyos pontokon állva ezt a 15 km hosszú Üllői úttal is eljátssza  a Taxilike – még ma is – , ami, valljuk be, elég nehézzé teszi a címre érkezés időpontjának kiszámítását). Viszont körülbelül májust írtunk már, ezért nekem kicsit furcsa volt egy tavaly nyár óta élesben üzemelő infrastruktúra hibáinak minősítésére a gyermekbetegség meghatározás. De a srác nagyon lelkes volt, ez mély benyomást tett rám, az pedig még inkább azzá tett, hogy vázolta a középtávú terveket, amelyek szerint fuvaronként százötven forintot fognak kérni, de előtte még lesz hirdetési kampány is, és biztatott: utána majd nemcsak havonta kétszer artikulátlankodik rám a szoftver.

    Azt sajnos elhallgatta, hogy ha van is kapás, a 6x6 diszpécserközpontjában a rendszer figyelésével megbízott telefonos azonnal rányom öt perccel, ezzel rendszeresen el is nyeri a címet (már csak a kiajánlott kedvezményes tarifa miatt is), aztán kiadja a jól bevált módon, telefonon. Így a többi regisztrált taxis csak akkor juthat rendeléshez, ha a Kondorosi úti ügyeletes éppen elaludt, kiment cigizni, esetleg szombat éjszakai ömlés van, amikor a telefonokat sem tudják felvenni, nem hogy ilyen hülyeségekkel foglalkoznának még pluszban. Azt korábban is tudtam, hogy a 6x6-nál kötelezően előírta a tulajdonos a Taxilike használatát, nem is nagyon értettem, miért jó ez neki, de arról fogalmam sem volt, hogy ilyen szintű a kooperáció. Nagyon kíváncsi lennék, hogy a diszpécserközpont milyen rendszámmal regisztrált például? Hogy töltötte ki a kocsi márkáját tudakoló rubrikát? És a színéét?

   Mindegy is már. A Taxilike lepaktált eredendő ellenfelével, amelynek leváltására evolúciós alapon hivatott: az egyik legnagyobb telefonszám-tulajdonossal, hülyét csinálva ezzel az összes, a megújulásban bízó taxisból. És egyben hiteltelenné tette saját magát. De nem is látott tovább az orránál, amikor mindezt meglépte. Hiszen a fuvarközvetítő cég tulajdonosa persze hogy örömmel működött együtt vele, így partvonalon kívülre tehette addig is a potenciális konkurenst, míg nem lesz kész a 6x6 (és a kisebb társcégek) saját, a rendeletben előírt "térinformációs alapon működö adatkommunikációja". (Egyébként úgy hírlik, már kész van.) Úgyhogy a mór mehet már. Nagyjából ahová akar – újrakezdeni valószínűleg sajnos már késő, visszanézni viszont talán nem lesz tanulság nélkül való.

    Ha a Taxilike rögtön a taxisok, azaz a természetes szövetségesek felé nyit, már a tesztüzemet is fizetőssé téve (a címfelvevő nem kockáztatott volna semmit, hiszen csak akkor keletkezett volna jutalékkötelezettsége, ha a fuvar már megvalósult), egy teljesítményarányos rendszer mögé kapásból százak álltak volna. Olyanok is (én például biztosan), akik amúgy is nagyon lazán kötődnek a mindenkori társaságukhoz, és ezt a köteléket is feladták volna. Lehetett volna magán az appon is kialakítani hirdetési felületeket, utas- és taxisoladalon egyaránt. Így lett volna pénz tökéletesíteni a programot, lett volna miből reklámozni, és egy év alatt össze lehetett volna rakni azt a vagyoni biztosítékot (vagy ha nem, hát megszerezni a hitelképességet hozzá), amelyet a szeptemberben életbe lépő rendelet előír a fuvarszervezőknek (mert bármennyire is máshogy gondolja a Taxilike vezetősége, egy ilyen rendszert üzemeltető vállalkozás bizony annak számít), és amire így nem maradt forrás.

    Ahogy hallom, már munkatársakra sem, innovációról pedig már rég nem esik szó. Csúnyán elszalasztott lehetőség volt ez, a Taxilike lehetett volna a szeptemberi rendelet után kialakult, kezdetben nyilván kissé kaotikus helyzet kevés nyerteseinek egyike: a fix tarifa bevezetése után egy társaságok felett átívelő (sőt, azokat pótló), GPS-alapú, minimális humán erőforrást (és humán gyarlóságot) igénylő fuvarközvetítő alkalmazás tarolhatott volna. Így már nem fog: legfeljebb abban lehet bízni, hogy esetleg megveszi ezt is az, aki mostanában mindenfélét felvásárol, aminek köze van a taxizáshoz. (Szerintem a Taxilike ügyvezetője sejti, kire gondolok.). Ez talán jelenthetne valami kármentést – már ami az anyagiakat illeti.

    Dicsérni hát nem tudom már a Taxilike-ot, temetni viszont nem én fogom. Ezért, ha nem is lépek ki még a programból, de háttérbe teszem.

    Illetve már ott van, de nem én tettem oda.

hatterbe tesz.jpg

   

18 komment

Címkék: énblog telefon élet internet én közlekedés város pénz taxi túlélés android jelen villámposzt taxis taxisofőr Budapest taxisrendelet taxisblog taxilike fuvarközvetítő


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr405444116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2013.08.05. 00:44:28

Igen, nekem is van egy olyan érzésem, hogy a Zengő-birodalom kizárólagosságra törekszik a Budapesten.
Hiába, az autóversenyzés drága játék...:)

Szabad a taxi 2013.08.05. 01:10:16

A másik posztnál már írtam: az csak előny, ha minél kevesebb fuvarközvetítő rendszer marad fenn. Így is lesz, hiszen az árakkal már nem lehet konkurálni, legfeljebb a minőséggel, és még inkább a gyorsasággal: utóbbihoz viszont az kell, hogy minél több járműve legyen a "flottának".

Csak valóban kérdés, hogy épp Zengő Zoltán, vagy a másik céghalmozó, az RT5 holdingos Horváth Csaba tulajdonában szeretném-e látni ezeket a fuvarszervező konglomerátumokat...

Orica Középföldi 2013.08.06. 08:36:33

A téma változatlanul messze áll tőlem, de a stílusodat szeretem, és ezért átrágtam magam a poszton.
Bocs:))

Szabad a taxi 2013.08.06. 10:08:56

Köszönöm. Lesz majd emészthetőbb poszt is mostanság, ez valóban túl szakmaira sikerült, de erről a témáról nem tudtam közérthetőbben írni sajnos. :)

Nem, @Orica Középföldi: az nem én vagyok. Tudod úgy van itt ez, a Blog-hun, hogy amikor indítasz egy blogot, ha nem vagy járatos a sablonkészítésben, ahogy én sem, akkor válogathatsz néhány "gyári" közül. Ideiglenesen én ezt választottam, mert "tudtam", hogy csak hetekre szól majd legfeljebb, hiszen kedves cimborám nekem egy kiemelkedően nagy tudású tervező.grafikus-webdizájner, aki korábban tervezőszerkesztő volt mellettem print magazinnál, és csodákat tudtunk együtt létrehozni, persze főleg ő. Megígérte nekem, hogy a blogomat majd szép. egyéni megjelenésűvé varázsolja, az neki nem több, mint egy félórás ujjgyakorlat.
Ez több mint egy éve volt.
Úgyhogy azért is nagyon örülök a kérdésednek, mert így – a válaszommal együtt – ki tudom innen kontrolcézni, és bemásolni egy rövid levélbe, egy az egyben, változatlan barátsággal és türelemmel üdvözölve a barátomat, és mélyen sajnálkozva afelett, hogy hónapok óta nem hallottam felőle.

:)

Orica Középföldi 2013.08.06. 10:22:17

@Szabad a taxi:

A múltkori posztodban említetted a szonetteket, irodalmi múltadat.

A másik blogger stílusa sem teljesen távoli a tiédtől, és utána vettem észre az ismerősnek tűnő képet:))

Szabad a taxi 2013.08.06. 10:26:37

Itt azért nem tervezek verselgetni, hacsak egy reggel annyira nem tudok elaludni, hogy véletlenül líraira álmosítom magam valami recept nélkül kapható, folyékony altatóval. De ez mostanság nem várható: ilyen rohadt melegben teljesen absztinens vagyok.

:)

whale 2013.08.07. 10:37:45

@Szabad a taxi: Miért előny? A monopol helyzet még semminek nem tett jót, a legkevésbé a bedolgozóknak...

Szabad a taxi 2013.08.07. 15:45:04

@whale: Ne haragudj, de ez egyrészt nem igaz, másrészt itt végképp nem tudom értelmezni. Kifejtenéd?

Szabad a taxi 2013.08.07. 15:46:42

@whale: Sajnos nem szeretem a sört, bár nagy melegben egyet, esetleg kettőt tényleg meg tudok inni. (Fordított sorrendben válaszoltam, nyilván nem a sörről kértem a részletesebb véleményed.) :)

whale 2013.08.07. 18:17:19

@Szabad a taxi: Ha egy-esetleg kettő-fuvarközvetítő marad, a taxisok teljesen ki lennének szolgáltatva neki(k).
Mint ahogy te is szolgáltatót váltottál, mert nem tetszett az előző.
A vázolt esetben hova mennél?

Szabad a taxi 2013.08.07. 18:40:30

@whale: A kettő közül az egyikhez, amelyik jobb feltételeket kínál. Hidd el, ma elképzelhetetlenül kedvező feltételek megteremtésével versengenének a kegyeimért.
Ha meg mégsem, hát egyikhez sem. Ma is csak azért szerződtem az egyik fuvarszervezővel, mert reggelente szeretek reptéri fuvarral hazajönni, meg aztán ha tényleg nagyon nem megy a bolt, néha én is nyomkodok címekre, ami ugyan gyakorlatilag ráfizetés, de legalább gyakorlom a várost, újra ki kell világítanom a helyismeretem évtizedek alatt elsötétült foltjait.

Én eddig is inkább megkerestem az utast, eddig is sikerült, a fix tarifával megnövekvő beülős utasszám csak kedvezni fog nekem. Nagyon nullszaldó közeli beruházás az nekem, hogy havi hetvenezret fizetek a fuvarközvetítőnek. Amely egyébként – így, négy hónap után talán már kijelenthetem – valószínűleg a leginkább taxiscentrikus társaság, na persze a "szotyi" árait leszámítva. De ez ugye változik. Őszintén drukkolok nekik, hogy fennmaradjanak, hogy sikerüljön új üzletpolitikával változtatni az eddigi imidzsükön, mert bizony várhatóan pont az a réteg esik majd ki a rendszeresen taxizók köréből, amely a törzsközönségük.

Mondjuk azért nem is kár (írtam már többször: tízperces ingyen várakoztatás a romkocsma előtt, öten beszállni próbálkozás, utána hőbörgés, három utcányit odébb menés a másik romkocsmáig, fizetéskor a legnagyobb címlet az ötvenes, végre picsába kiszállás, örülés).

whale 2013.08.07. 18:49:57

@Szabad a taxi: Szerintem rosszul gondolod. Ők diktálnák a feltételeket. És mivel náluk van a telefonszám, meg a rendelésszám, meg a szerződéses partnerek, te lennél rájuk szorulva.
Ne haragudj, de elég nehezen tudom elképzelni, hogy te integetésből tartod fenn a vállalkozásod.
Az éjszakát meg el nem tudom képzelni, hogy hogy csinálod, én már a második jópofi részeg társaságot kibasznám a kocsimból az 500 forintos fuvarjukkal együtt...
Nappal meg a dugótól kapnék hülyét.Nem véletlen nem taxizom.:))

Szabad a taxi 2013.08.07. 19:45:22

Ismétlem: én ma sem szorulok rájuk, nagyon jól meglennék ma is nélkülük, ha úgy alakulna. A fuvarkufár által közvetített fuvarok bevétele nem nagyon haladja meg a befizetett tagdíjamat, ugyanakkor a szerződésünk számára kedvezőtlen kötelmeket is tartalmaz.

Megnézem, hogy alakul a fix tarifás időszak elej, és a tapasztalatok függvényében maradok, vagy lépek. Ki, esetleg át, máshová.

Részegeket nem szállítok, ilyenre a fuvarközvetítő sem kötelez. (Van kivétel azért: ha látom, hogy nem az a behányós fajta, rentábilis a transzferálása, esetleg tényleg jópofi, mert olyan is van.)

taxilike 2013.09.11. 14:32:15

Sajnos csak most tudunk reagálni az írásodra, ezért ne haragudj. Posztod számunkra egy pozitív visszajelzés. Való igaz, az utóbbi időben keveset lehetett rólunk hallani, de ez nem azért volt így mert nem ment a munka, hanem pont ellenkezőleg a fejlesztéseink nagy erőkkel folynak. Írásodból azt a következtetést vontuk le, hogy fájlalod, hogy miért nem vagyunk még mindig a piacon? Sajnos az eredeti elképzelés, miszerint mi egy taxirendelő alkalmazás vagyunk, az ismert törvényi rendelkezés miatt törvényesen nem valósulhat meg. Ezért az utóbbi időben azon dolgoztunk, hogy törvényben meghatározottaknak meg tudjunk felelni. Hamarosan megtudunk felelni minden követelménynek, ezek után kijön egy új frissítés, és indul a szolgáltatás ami teljesen megfelel az eredeti elképzeléseknek. Amennyiben kíváncsi vagy, úgy szívesen látunk, bármikor egy kávéra, hogy betekinthess a fejlesztéseinkbe és terveinkbe.

Szabad a taxi 2013.09.11. 14:49:12

@taxilike: Kedves Taxilike,

igazán örülök, hogy annak fogtátok fel a posztot, ami: baráti durrogás (hangsúly a jelzőn). Hallottam azóta róla, hogy nem adjátok fel, bár tényleg csak közvetetten, ezért nem mondhatok megalapozott véleményt, de mindenképpen szurkolok nektek.

Kávét ugyan nem iszom több mint két és fél éve, amióta leszoktam a dohányzásról, de megtisztelő a meghívásotok, nagy örömmel ismerném meg a jövőképeteket.

Számom és mélcímem tudjátok. :)