Ha nem tudnám, ki írta az alábbi, az összes mértékadó hazai médium szerkesztőségéhez eljuttatott (természetesen a Szabadataxi bloghoz is – na jó, csak vicceltem), drámai hangú sajtóközleményt, azt hinném, vélhetően szűznemzést követően és durva nagy késéssel, de megszületett végre a taxis-érdekvédelem – bocs, TGFSZ. De tudom, mert nem titkolja: Horváth Csaba, a Rádió Tele5 Taxi Holding Kft. ügyvezetője, a fedett pályás visszapörgetés hazai bajnoka, a nagy transzferkalkulátor férfias könnyei álltak össze egyfajta szöveggé.
Nagyon aggódik szegény a keserves sorsú taxisokért, akik olyan bugyuták, hogy még most, három héttel az új világ beköszönte előtt sem fogják fel, mi vár rájuk. Pedig tényleg: aki szeptember 1. után vizsgáztatja a kocsiját, már csak tarlósárga színű járgányt erőltethet át a vizsgasoron, kell a légkondi, a nagy csomagtartó, a tekintélyes tengelytáv, az erős motor, és nyugdíjazni kell a tinédzser taxikat. Igaz, a klíma, a bankkártyaolvasó (és a hozzám hasonlóan szerencsétleneknek, akiknek ősszel már vizsgáztatni kell, a fóliázás) kivételével mindenre van haladék (bár ezzel sem sokra megyek, a többi feltételt teljesítem).
A jól megkomponált iromány egyik csúcspontja, amikor Horváth Csaba csöpögteti a reményt a kilátástalannak lefestett helyzetben is: lehet, hogy lesz mód hitelre, ad majd a ő meg a többi telefonszám-tulajdonos, de ennek részleteire nem tér ki, hiszen azok még nem tiszták. (Jobb is, mert a egyébként kiderülne, hogy a Provident hozzájuk képest segélyszervezet.)
Amire nincs, az a fix tarifa, amely ellen utolsó töltényéig harcolt az RT5 fura ura. De úgy látszik, most talált egy újabb tárat, kár, hogy már csak utánlövésre használhatja. Meg életcélt, amely szerint neki kell a rongyos taxissereg élére állni. Az sem zavarja, hogy parasztjai kissé elszakadnának a történelmi párhuzamtól, és már ma este, ha kicsit enyhül a levegő egy ilyen grillpartihoz, megsütnék izzó vastrónon. Mert bármilyen bárgyú barmok H. Cs. szerint, azt azért fel tudják fogni, hogy nem csak azért szédelegnek, mert kurva meleg van, hiszen azért a legtöbb kocsijában van már légkondér (legfeljebb nem használja a droid, mert ezen is spórol), hanem mert egészen a legutóbbi időkig éppen önjelölt váteszük próbálta kiszívni belőlük az utolsó vörösvérsejtet is.
Annak is van valami, leginkább a Limburger sajtéhoz hasonló bukéja, ahogy a nagy imperátor, aki legutóbb most 1-jén a Budapest Taxit hódoltatta be, azon búsong, hogy az új jogszabályok következtében várhatóan kiűzetnek majd kufárok a kuplerájból (bár attól még templom nem lesz a tákolmányból).
De a végén csattan a fityma: "A módosított fővárosi rendelet, 50 millió törzstőkét, valamint 20 millió forintos vagyoni biztosítékot, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot is előír a társaságoknak." Lehet, hogy a taxistársadalom élő és megtestesült lelkiismerete is csak most jött rá, hogy mindjárt becsengetnek? Vagy ki? Nem, azt elképzelni sem tudom...
Amúgy egész jó kis sajtóközlemény, informatívnak is mondható, aki csak utasként vagy abszolút kívülállóként figyeli ezt az egész cirkuszt, végül is teljesen használható összefoglalót kap. Még a helyesírása sem rosszabb, mint mondjuk azon anyagoké, amelyeket legutóbbi munkahelyem, a csúcsminisztérium sajtóosztálya bírt kiizzadni magából, ha már tarthatatlan volt a sajtóelhárítási stratégia. (Hiába rimánkodtam rendszeresen tanult kollégáimnak, hogy adjanak öt percet az átolvasásra mindig, mielőtt világgá égetik magukat.) Azért én korrektúrázom ezt a dolgozatot (ha már úgyis nyelvtannáci taxisofőrnek tituláltak múltkor a Blog.hu posztajánlójában), nem is jelölöm, hol bukkantam bakikra. (Mindenesetre jellemző, hogy pont a taxistársadalom és a taxitársaság szavakat nem tudja helyesen gépbe pötyögni a taxispápa és írnoka: egybeírandók, nem kell kötőjel.)
Bár csak a grammatika lenne a legnagyobb baj ezzel az egésszel.
Tisztelt Szerkesztőség!
Mellékelten küldjük a mintegy hétszáz taxit üzemeltető* (???) Rádió Tele5 holding és a Budapest Taxi közös közleményét.
Bővebb információ: Kovács Zsolt, sajtóreferens 30 ...
Interjú Horváth Csaba igazgatótól a 30...-as számon kérhető.
Szeptembertől sokan munka nélkül maradhatnak
Sem anyagilag, sem technikailag nem képes megfelelni a szeptember elsejétől életbe lépő változásoknak a magyar taxistársadalom jelentős része. Sokan egyszerűen nem hiszik még ma sem el, hogy három hét múlva, kizárólag új technikai eszközökkel felszerelkezve futhatnak autóik az utcákon. Mások pedig azt nem tudják, hogy miből teremtik elő azt a pénzt, amelyből finanszírozhatják azt, hogy sárgára fessék autójukat. A Rádió Tele5 Taxi és a Budapest Taxi közös közleménye szerint kedvezményes hitelekkel kell segíteni azokat, akik nem tudják önerőből megvalósítani az új rendszerre való átállást.
Több száz családfenntartó maradhat munka nélkül, ha nem sikerül gyors megoldást találni problémájukra. Sokan nem tudják kigazdálkodni azt a 160.000-200.000 Ft körüli plusz összeget, amelyre azért volna szükség, hogy a taxisok átfesthessék, átmatricázhassák autójukat, ahogy azt a törvény megkívánja. Szerencsére a törvény hagy némi türelmi időt a felkészülésre, ezért a legtöbb taxis majd át tudja fóliáztatni autóját, feltéve, ha a taxitársaság valamely bankon keresztül képes lesz hitelt adni a gépjármű tulajdonosoknak. Ilyen hitel kidolgozásán dolgozik a Rádió Tele5 Taxi is – mondta a társaság vezetője.
Horváth Csaba ügyvezető igazgató mindezekhez hozzátette: – Nem csak a pénz hiányzik az átálláshoz, sok esetben maguk a taxisok is borúlátóak, vagy csak egyszerűen nem hiszik még el, hogy szeptembertől valóban változások lesznek. Sok eseteben a társaságok és a hozzájuk tartozó alvállalkozó gépkocsi-tulajdonosok egyike sem vette még tudomásul, hogy a számos esetben hangos és zavaró URH-kapcsolatot kiváltva a taxisofőr nekaz utas adatait már nem a rádión keresztül, hanem valamilyen informatikai eszközön (tableten vagy okostelefonon) keresztül kell majd továbbítani. Az ilyen GPS-alapú eszközökre való kapcsolódás a legtöbb autóban még nem megoldott, holott elméletileg szeptember elejétől törvényileg kötelező lesz az ilyen jellegű fuvarközvetítés. Emberi beavatkozás nélkül kell a címeket tovabbitani a taxis felé. Az új törvényrendelet értelmében,az a taxitársaság, amely ezt nem tudja bemutatni, az nem kap működési engedélyt a jövőben.
A törvényi változások miatt a jelenlegi 10-11 fuvarszervező cégből várhatóan jóval kevesebb fog maradni. A többi cég nem bírja majd követni az egyébként minőségi változást is eredményező kötelezettségeket.
Mint ismert: 2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat a taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztette a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgozták a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri egyeztetés alapján előkészítették az új taxirendelet-tervezetet, amelyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.
Az új rendelet értelmében a Budapesten szolgáltatást nyújtó taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek 2013. szeptember 1-jét követően fokozatosan meg kell felelniük. E szerint szeptembertől egységesen sárga lesz a taxik színe, a gépjárművek életkora legfeljebb 10 év lehet, kötelező lesz a bankkártya-elfogadás és az egységes formátumú tarifatájékoztatás. A viteldíj pedig egységesen 280 Ft lesz. A módosított fővárosi rendelet 50 millió törzstőkét, valamint 20 millió forintos vagyoni biztosítékot, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot is előír a társaságoknak.
*Természetesen nem üzemeltet 700 taxit a Horváth Csaba vezette holding: alvállalkozókkal áll szerződésben, akik saját tulajdonú autójukkal kell megfeleljenek az előírásoknak: de hát épp erről szól ez az újmagyar áriasiralom. Általában a sajtó tájékozatlan munkatársai keverik a fuvarközvetítést és a taxiüzemeltetést, ami nem is csoda, ha a legilletékesebb nyilatkozók is ferdítve fogalmaznak.
*Kik azok a szamaritánusok?
Amikor a babiloni fogságból visszaköltözött zsidók hozzákezdtek a jeruzsálemi templom felépítéséhez, a szamaritánusok felajánlották segítségüket, cserébe a templom közös használatát kérték, de a zsidók elutasították azt. Ezért a szamaritánusok panaszt tettek a perzsa királynál...
És az irgalmas szamaritánus:
Jézus a következő példázatot mondja el.
Egy utazót megtámadtak, megsebesítettek, kiraboltak és otthagytak az út szélén. Később egy pap és egy levita halad el mellette, de egyik sem áll meg segíteni; végül egy szamaritánus áll meg, és (a zsidó és a szamaritánus ellentét ellenére) segít rajta. Amikor végül Jézus megkérdezi, hogy a három ember közül ki volt az utazó felebarátja, a törvénytudó kénytelen elismerni, hogy a rajta segítő embert kell annak tekinteni. Jézus válasza a példabeszéd koronája: "Akkor te is hasonlóképpen cselekedj."
A példázat a leghíresebb bibliai történetek egyike, olyannyira, hogy a „szamaritánus" szó a nyugati köznyelvben is „nagylelkű és irgalmas szívű ember”-t jelent.
Stefán Henrik: Szamaritánus
Utascsevej