HTML

A rendőrség közleménye szerint egy 26 éves férfit vettek őrizetbe vasárnap a Bándy-gyilkosság ügyében. A férfi beismerő vallomást tett, de a nyomozás nagy erőkkel folytatódik. Korábban az MTI úgy értesült, hogy több embert fogtak el. A beismerő vallomást tett gyanúsított Pécsett született, majd Kelebián élt, és onnan költözött vissza pár hónapja Pécsre.

Úti cél

Volt már taxis. Aztán vagy húsz évig újságíró, szerkesztő, főszerkesztő, lapigazgató, minisztériumi tisztviselő, ilyesmi. Most újra taxis, és blogot ír. Update: újra nem taxis, és már nem ír blogot. De úgy tűnik, jó ideig mást sem.

Arcképes igazolvány

Utascsevej

  • Szabad a taxi: @whale: Halihó. Azért ebből ki lehet találni, vannak benne kulcsszavak. De ha nem megy, majd megír... (2020.10.23. 21:52) Fehér rendszám – a búcsú
  • whale: Idekattintottam nosztalgiázni és mit látok? Új poszt! Ez is elég talányosra sikeredett, lövésem ni... (2020.10.23. 21:14) Fehér rendszám – a búcsú
  • Szabad a taxi: @Első mohikán: Bocs, kolléga, csak most vettelek észre. Bevallom, bár még taxizom, de már most hiá... (2020.02.20. 18:55) Most kéne abbahagyni
  • Első mohikán: Hát isten veled kolléga, megint csökken az átlag IQ-nk... :-) Remélem megtalálod a számításod a... (2020.02.18. 17:40) Most kéne abbahagyni
  • Frady Endre: Hú, bár Mensa tag vagyok (illetve csak voltam, mert nyáron nem fizettem be a tagdíjat), mégsem tel... (2020.02.18. 16:32) Most kéne abbahagyni
  • Utolsó 20

Üzemanyag

Jelzőtáblák

4 (1) 5000000 (1) 6x6 (1) adó (7) adókerülés (12) aktivista (1) akvárium (1) alkohol (2) amnesztia (1) android (5) Annie Girardot (1) árdrágítás (1) áremelés (2) autóbérlés (6) Azerbajdzsán (1) baleset (1) Benkő László (2) Besttaxi (1) bevándorlás (3) bevétel (2) bevételkiesés (1) BKK (19) blog (7) blokád (3) börtön (1) brit turisták (2) BTSz (1) Budapest (54) budapest (1) Budapest Közút (1) Budapest Taxi (3) buliturista (1) bulituristák (1) buliturizmus (1) bűn (2) bűncselekmény (1) bűnözés (2) büntetés (9) bürokrácia (5) carsharing (4) City Taxi (7) Claude Lelouch (1) clochard (1) család (2) Csertek István (1) csöves (2) David Bowie (1) demonstráció (8) diszpécser (6) Dorosz Dávid (1) drog (2) droid (7) droidtartó (6) drosztdíj (4) Dudás Zoltán (2) e-mail (1) Edith Piaf (1) éjszaka (18) élet (36) Elit Taxi (1) ellenőr (5) ellenőrzés (14) embercsempészet (1) emigráció (1) én (34) énblog (42) Erzsébet tér (1) Esti Hírlap (1) etika (4) f (1) Fekete Zoltán (3) fidesz (1) film (2) fix tarifa (15) Fónagy János (2) Forma–1 (1) Főtaxi (8) főváros (20) Fővárosi közgyűlés (6) fővárosi taxirendelet (23) freelancer (2) fuvarközvetítő (34) fuvarkufár (18) Fuvosz (1) gazdaság (5) gazdasági bevándorlás (3) GPS (6) grammar nazi (2) Green Taxi (1) gyarmatosítás (1) gyász (1) gyilkosság (1) gyorshajtás (1) Gyurcsány (1) Habony Árpád (2) halálbüntetés (1) Harrach Péter (1) határ (1) helyesírás (1) helyismeret (5) hétéves korhatár (3) hiéna (5) hiénák (2) hirdetés (1) hírmagyarázat (2) hitel (2) hivatal (4) hoffmann rózsa (1) Hornyák Zsolt (3) Horváth Csaba (2) időjárás (1) Index (1) inkognitó (3) internet (6) Iphone (1) IRL (2) jelen (34) jogszabályok (2) jövő (20) kampány (3) karambol (1) katarzis (1) kaució (2) KDNP (1) kereskedelem (1) Kern András (1) Kétfarkú Kutya Párt (1) kiadatás (1) kitiltásgate (1) Komáromi Endre (7) konteó (1) kopaszok (1) kormány (16) közlekedés (43) kozmosz (1) közterhek (8) közterületi vizelés (1) kresz (3) külföldi (4) Kurír (1) leadó (4) legénybúcsú (1) lízing (1) lófasz (1) Lou Reed (2) maffia (1) martonyi jános (1) matolcsy györgy (2) Max Taxi (1) média (2) Metál Zoltán (9) migráció (4) migráns (4) miniszterelnök (3) minisztérium (10) múlt (16) NAV (5) navracsics tibor (1) Neil Armstrong (1) Nemzeti taxi (1) népszavazás (1) NER (1) netadó (1) névjegy (1) névtelenség (4) new york (1) New York kávéház (1) NFM (9) NGM (4) NKH (4) Norvégia (1) nyelv (1) nyelvtannáci (3) nyilvános illemhely (1) nyilvános vécé (1) nyugtaadás (3) Orbán Viktor (4) Örményország (1) orosz (2) országos taxirendelet (17) öszeesküvés-elmélet (1) OTSZ (6) pacsipénz (1) Palotás Gábor (1) parlament (2) Pavarotti (1) pénz (20) piaf (1) plakáttépkedés (1) Plilippe Leotard (1) plus3 (1) politika (4) postás (1) próba (1) Rasier Operations (1) reklám (1) rendőrség (5) rendszám (1) reptér (5) részeg (1) részegség (1) robert de niro (1) RT5 (1) sajtó (9) Sapi (1) sárga taxi (11) Soros György (1) Stan Getz (1) szabálysértés (3) szavazás (2) Szentendre (1) szervezett bűnözés (1) szerződés (3) Sziget (2) Szíjjártó (1) szovjetunió (1) sztrájk (4) születésnap (1) Szunomár Tibor (2) t-mobile (1) tagdíj (12) tagdíjemelés (3) tarifa (19) tarifaemelés (2) Tarlós István (12) taxi (50) Taxi2000 (2) Taxi4 (1) Taxify (1) taxilike (6) Taxiplus (6) Taxiquick (1) taxis (55) taxisblog (51) taxisblokád (3) taxisgyilkosság (1) taxisofőr (49) taxisrendelet (34) taxisszövetség (4) taxissztrájk (9) taxistámadás (2) taxi 5000000 (1) TEK (1) telefon (9) telefonszám (1) telefonszám-tulajdonos (6) teszt (2) tízéves-korhatár (1) tízéves korhatár (5) Tom Waits (1) törvény (4) Trócsányi (3) túlárazás (1) túlélés (8) túlszámlázás (1) tüntetés (8) turista (1) Uber (24) ubxit (2) update (1) urbanisztika (2) űrkutatás (1) utazás (1) vaddisznó (1) vadkapitalizmus (1) Vágó István (1) vandalizmus (1) város (28) Városháza (3) vasárnap (1) vasárnapi nyitva tartás (1) vendégposzt (3) verés (1) Veres István (1) villámposzt (5) visszapörgetés (3) Vitézy Dávid (3) vizes vb (1) Wundercar (5) zene (2) Zugav Olga (3)

2013.08.02. 14:53 Szabad a taxi

Rossz kicsengésű telefonszámok

 

Az egy éjszaka alatt tönkretett vállalkozás – borzongat az eltelefonszámtalanodott fuvarközvetítő és droidtartó* társaság tulajdonosával készített exkluzív interjú címében az onlájn hírportál. Nos, az állítás egyrészt nem igaz (nem egy éjszaka 1343123-hot-line--burning-telephone280_1.jpgalatt ment tönkre a cég), másrészt fontos tudni, hogy a legtöbb taxis annak örülne, ha a hasonló fuvarkufár társaságok egytől egyik kinyírnák egymást, lehetőleg máma még, de ha nem megy egy nap alatt, kapnak rá egy hetet is akár.

 

Már csak harmincat kell aludni (éjszaka dolgozóknak huszonkilencet, össze-vissza élőknek amennyit sikerül), és életbe lép a főváros új taxisrendelete. A taxisoldali formai és technikai előírásokról (a kocsik epesárgára rondítása, kártyalehúzó, tízéves korhatár,  kötelező légkondi, tengelytáv-, motorteljesítmény- és csomagtartóméret-szabályozás) már a közvélemény nagy része hallott; a fixtarifáról is – csak értelmezni nem feltétlenül tudta: pl"...értem... De a reptéri transzferárak ugye megmaradnak?" Nem, nem maradnak meg, de erről majd máskor. Azt viszont kevesen tudják, hogy az új jogszabály komoly kötelmeket ró a fuvarközvetítő cégekre is. Persze miért érdekelné ez a rész az utast, ha már magával a szó jelentésével sincs tisztában? Mit jelent az a szó, hogy fuvarközvetítő? Nos, fogalmazzunk szépen, visszafogottan, eufemisztikusan: a fuvarközvetítő egy élősködő állatfaj, amelynek a dögevés is profiljába vág, de a kannibalizmus sem áll tőle távol.

    Kezdetben voltak (a háború előtti évekkel most nem foglalkozunk) az állami taxivállalatok, a Főtaxi, majd a Volán; utóbbi már indulásakor kicsit kilógott a szocialista gazdasági modell sarkos sablonjából: hiszen míg a Főtaxi a bevétel egészét megtartotta magának, és a sofőrt alkalmazottként foglalkoztatta (csak a sovány bér és a jatt maradt a dolgozónál, esetleg, ha jól teljesített, kapott valami prémiumot, illetve az üzemanyag-megtakarítás anyagi vonzata is a zsebében materializálódott), a Volán az órába került summa egy részét a drájvernél hagyta: ez már afféle gebines rendszer volt. 1982-ben aztán megjelent a magántaxi. Minden volt, csak egységes arculat nem, sok 105-ös Skodán vagy kétütemű Wartburgon kiürült hipós flakonból készült a szabadjelző, és nem volt taxaméter sem, a jogszabály egyelőre nem írta elő ilyesmi meglétét (ez azért volt sportszerű, mert Magyarországon még évekig nem volt taxióragyártás). De már 1983-ban megalakult Budapesten az első magán taxiscég is, a City. Ez, a később pályára lépő konkurensekkel ellentétben, szövetkezetként üzemel azóta is, amelynek taxisok a tagjai, közgyűlésük igazgatóságot és elnököt választ. Tehát kilóg a sorból, látszólag demokratikusan működik, még akkor is, ha az egyenlő jogokkal felruházott szövetkezeti tagok mellett vannak azért peroikoszok, körüllakók, azaz döntési joggal nem rendelkező külső tagok is. De tagdíjfizetés ellenében ők is korlatlanul felvehetnek címet, elvileg ugyanolyan munkafeltételeket kapnak a pénzükért, mint az alapítók és utódaik (ennek ellenére sokan közülük inkább helótáknak érzik magukat).

A birkák és a nyalósó

    Aztán jöttek a többiek: a Buda, a Gábriel, a Rádió stb., és csomó mára már elfeledett, megszűnt, átalakult, beolvadt próbálkozás, míg lassan kezdtek sokan lenni. A nyolcvanas évek óta folyamatosan több a taxis Budapesten, mint amennyi – hatékony fuvarszervezéssel – már kezelni tudná a fővárosi utazási igényeket, mégsem lépnének egymás lábára. De szó sem lehet hatékony fuvarszervezésről, ha az önjelölt logisztikai központok, azaz a fuvarszervezők osztódással szaporodnak. A társasághoz nem tartozó taxisok a kilencvenes években meg tudtak még élni, de – nagyjából a taxisblokád után – elindult az a mára kicsúcsosodó birkázódási folyamat, amely azt diktálja, hogy az önállóság, az önérdekek védelme helyett kényelmesebb beállni valamely akolba. És mivel ezekben a karámokban fűtés nincs (a fenntartó a lehető legkevesebb beruházás mellett szeretne nyírni, azaz hozzájutni a gyapjúhoz), nyilvánbirkak.jpg
ott van a legmelegebb, ahol a legnagyobb birkanyáj zsúfolódik össze. És hol gyülekezett-gyülekszik össze ma is a legtöbb taxis-birka: ahol a legelőn a legnagyobb az egy főre jutó lucernatartalom (utas), és a legnagyobb a kihelyezett nyalósó (hazug ígéretek a fejlesztésre, de legalábbis a szinten tartásra).

    A fuvarkufárok (lásd még: telefonszám-tulajdonosok, bár a fent hivatkozott példából is kiderül, hogy ez a kifejezés nem pontos, legfeljebb bérlik a "távbeszélő-állomást", és ez a bérleti viszony bizony nincs kőbe vésve) ezért rákényszerültek, hogy negatív árversenybe kezdjenek (nagy baromság ez a kifejezés, mintha lenne pozitív árverseny is). Első lépés volt a világon mindenhol, a kilencvenes évek elejéig Budapesten is létező kiállási díj eltörlése: vagyis lehet, hogy a címre a rendelt autó akár tíz kilométerről kényszerül rákanyarodni, de üres órával áll a megrendelő kapujához (sőt, egy ideje még ingyen várakozik is a legtöbb cégnél minimum tíz percet, de ez már tényleg elmebaj). Aztán a következő lépcső az lett (gyakorlatilag majdnem teljesen kinyírva a drosztról és utcáról dolgozó mezítlábasokat – akik nem tévesztendők össze a hiénákkal, de róluk is egy másik dolgozatban, majd, egyszer –), hogy a telefonos megrendelők kedvezményes tarifát kaptak, amely egyre alacsonyabb lett: nemcsak az utcai, beülős díjakhoz képest, de a többi társaság kilométerdíjaihoz viszonyítva is. Így történhetett az meg, hogy bár utoljára 2000-ben nyúlt hozzá a fővárosi közgyűlés a maximált taxitarifákhoz, azóta ezek változatlanok, és azok is maradnak idén szeptember 1-jéig: 

  • Alapdíj (távolságtól független, nappal max. 300 Ft, éjjel maximum 420 Ft)
  • Kilométerdíj (nappal max. 240 Ft, éjjel maximum 336 Ft)
  • Várakozási díj (nappal maximum 60 Ft, éjjel maximum 84 Ft)

   Maximált árakról van szó: tehát felfelé nem lehet eltérni tőlük, lefelé viszont korlátlanul, így jutottunk el oda, hogy ma már van olyan taxitársaság, amely 150 Ft-ért kínál egy kilométert – pont az egyébként, amely kissé zavaros, de enyhén szólva többféleképp kommunikált körülmények között kivásárolta a Taxi 5 000 000 feneke alól az utóbbi nevének, logójának alapjául szolgáló telefonszámot. (Tájékoztatásul: 2000-ben egy liter benzin átlagosan 230 Ft volt, a gázolajé 200, egy középkategóriás személygépkocsi nominálértéken mintegy 40 százalékkal volt olcsóbb, egy kiló kenyér a lélektani 100 ft körül rezegtette a lécet.) Valamikor  2002 körül néztek be a telefonos tarifák a 200 Ft/km alá, aztán jöttek a különböző eszetlen akciók, amelyeknek már közük nem volt a racionális számításokhoz. Fuvarszervezői nyomásra az egyes cégekhez szegődő taxisok elkezdték osztogatni azokat a kolduskártyákat törzskártyákat, amelyek felmutatásával a kedves megrendelő további, még irreálisabb diszkont viteldíjakat kapott. És megjelentek a transzferek is: 10 000 Ft alatti utak a szerződött partnerekkel Hatvanba (hogy csak az egyik leghírhedtebbet említsem), a határtábláig vissza is fizetendő vidéki utak ellenértéke egyes kompániáknál megszűnt retúr lenni. Viszont tényleg több lett a cím, a megrendelés. Csak azt nem érti meg a taxis (és persze a "szociális alapon" szállított megrendelők sem, bár nekik tulajdonképpen tényleg semmi közük ehhez, érthető, ha élvezik, hogy – különösen – éjszaka, négyen, rövid távra utazva – olcsóbban jönnek ki taxival, mint a BKV járataival), hogy ha mínuszt szorzunk plusz számmal, megint csak negatív eredményt kapunk, és minél nagyobb plusszal, annál nagyobb értékű mínusz szorzatot.

Csoffadt drosztok

    Olyasvalaki, aki annyira közeli ismerősöm, hogy nem vagyok köteles rá terhelő vallomást tenni, kiszámolta, hogy ha havi 25, napi 9 órás munkanapot számol, majd befizeti a tagdíjat – mert ez az első, a család csak utána kap enni! –, adózik minden bevétele után rendesen, áfakörbe is bejelentkezik, perkál maga után járulékot, lerója a drosztdíjnak nevezett sarcot (amelyért cserébe csoffadt lófaszt sem kap, hiszen a frekventált drosztok rég foglaltak, a külvárosiak meg még arra sem jók, hogy onnan rádiózgasson, mert nincs térerő), kidobja az ablakon a kamarai tagdíjat, amely még értelmetlenebb beruházás, tankol, és ideje jöttén olajat cserél, kétnaponta lemossa a kocsiját stb., egészen pontosan havi 320 000 Ft veszteséget termel. (Ha napi 12-13 órát dolgozik, ezt esetleg sikerül mínusz negyedmillió alá szorítania.) Így jut el oda, hogy vagy az utast, vagy az államot át kell vernie. Általában az utóbbit választja... Rossz esetben mindkettőt. De az vesse rá az első követ, aki a fuvarkufárokra már rárobbantotta a süttői márványbányát. Mert ezek a közvetítők olyan mértékben veszteségesek (az adóhivatalnak elzokogott bevallásaik szerint), hogy csak azért nem jogosultak segélyre, mert ilyen igazságtalan az élet: ha valakinek működő vállalkozása van, még ha az akkora deficitet halmoz is fel, hogy nem fér el a telephely udvarán, nem jár az alamizsna. (Az, hogy közben Ferrarija van, palotája, helikoptere, jachtja, szintén kizáró körülmény lenne, de így már nem is érdekes, már azzal se nagyon kell foglalkozni, hogy más nevére írja ezeket az ingatlanokat és ingókat a lógó.) 

    Azok a tönkrement kisvállalkozók is tudják, hogy segély és újrakezdési lehetőség nem jár nekik, akik alól kirohadt az autó, betegség vagy egyéb ok miatt kiestek a munkából (tagdíjat persze betegen és összetört autóval is fizetni kell, bár – elismerem –  van olyan fuvarközvetítő is, amelynél ilyenkor méltányosságból csökkentik az összeget). Az elbukottak előtt, ha elúszott az autó, ha inkasszált a NAV, nincs más út, mint droidsorba menekülni. De azért messzire nem kell futniuk, hiszen a fuvarközvetítők nagy része is droidtartó.

Egy droidtartó könnyei

    Mit is jelent tehát ez a szó? Olyan vállalkozót, aki vagy amely vagy saját tulajdonban, vagy más cégek, magánszemélyek nevén sárga rendszámokat, illetve azokhoz tartozó, taxizásra alkalmas személygépkocsikat tart, illetve azokra "alkalmazottakat vesz föl". Persze valójában bérbe adja a roncsokat, a rájuk ültetett "alkalmazott" napi meghatározott összeget lead a bevételből, többnyire hat- és tizenkétezer forint között, ezért – megállapodástól és a napi leadótól függően – vagy kap egy kamu, két-, legjobb esetben négyórás bejelentést – de lehet, ezt is csak úgy, hogy ennek terheit is ő maga viszi be havonta pluszban –, vagy nem. Ja, meg ha véletlenül a megbeszélt maximumnál több van az órában, az ezen összeg után fizetendő áfát is leszurkolja, egy az egyben.

    Nos, ahogy a drosztokon mondják, egy ilyen gyakorlatot folytató kedves droidtartó hölgy sírta nedvesre a Klubrádió hullámait tegnapelőtt. Én lennék az utolsó, aki a Klubrádiót bántja, de tudniuk kell, hogy ezt a történetet nagyon beszopták.

    Mint Benedek Csilla több helyen is nyilatkozta, a Taxi 5misi korábban havi 7-8000 fuvart teljesített, 45 autóval... Nos, ez a fuvarmennyiség egy nagyobb, életképes cég közepes péntek vagy szombat éjszakáján összejön, a 45 autó nagyon nagy része pedig droidautó volt: hiszen egyébként ki fizetne tagdíjat egy ilyen kevéssé hatékony 5000000.jpgtársaságnak? A tulajdonos az autók bérbe adásából élt, s az így befolyt összegektől fog most – várhatóan – elesni. Az pedig, hogy kérte a telefonszámot megszerző Plus3-at, hogy legalább a taxisait vegyék át, értelmezhetetlen: a legtöbb fuvarközvetítő azonnal felvesz bárkit, akinek jogosítványa, taxisvizsgája és autója van (sőt, utóbbi nem is feltétel, lásd egy bekezdéssel feljebb), csak hát ugye ahhoz ki kellene fizetni a 45 autó után az első havi tagdíjat (70-80 ezer Ft), a kauciót (50-200 000 Ft), megvenni a matricakészletet, és fizetni a céges szabadjelzőért (25-40 000 Ft). Ez pedig, ha jól számolom, alsó hangon is nagyobb szám forintban, mint a telefonszámuk volt. Márpedig erre feltehetően nincs ott pénz, ahol az ominózus 5 000 000 megvásárlására sem akadt pár millió, ráadásul nem teljesen úgy volt az, hogy a cégvezető asszony nyilatkozata alapján először lehozta a Klubrádió portálja "...még másfél évig élő megállapodásuk volt a telefonszolgáltatóval, elszámolási vitájuk nem volt, mindig fizették a számlát, tegnap délután mégis kaptak egy e-mailt, hogy megvonják tőlük a számot." Vélhetően közelebb áll a valósághoz az Origo.hu mai cikke. Elképzelhető, hogy a Klubrádió futhat a pénze után, ezek után már magyarázat is lesz rá, miért nem fizet a reklámokért a néhány hete már BNT Transfer Kft.-nek nevezett firma.

    De akárhogy is, ma már másnál csörög ki az 1-5 000 000, jelesül a Plus3-nál. Amely társaság nem túl régi szereplője a hazai taxispiacnak, és nem idegen tőlük a korábban más társaságok elérhetőségeként telefonszámok használata sem: a Taxiplus tulajdonosának januári halála után egykori titkárnője és taxi-plus-3-4.jpgasszisztense, aki – a droszthíradó szerint – a magánéletben is közeli kapcsolatban volt főnökével, amikor megtudta, hogy a cég új vezetésének személyi összetétele nem a számára megfelelően alakul, a Taxiplus – nem teljesen tiszta okokból az ő nevére regisztrált – mobilszámait és (szintén a droszthíradó által közvetített, nem megerősített értesülések szerint) bizonyos adatbázisait kimenekítette a cégből, majd eladta egy olyan vállalkozónak, aki tudott ezekkel mit kezdeni. Így alakult meg a Plus3, amely – ha nem is hivatalosan, de – a gyakorlatban része annak a Zengő-birodalomnak, amelynek zászlóshajója a 6x6, de hozzá tartozik a Mobil és a Taxi2000 is.

    És amíg a hírek egy telefonszámcsere rossz kicsengésű történetéről szóltak, egy szó sem esett arról, hogy hosszú agonizálás után kiszenvedett egy másik, valamivel nagyobb múltú cég is, a Budapest Taxi. Pontosat itt sem lehet tudni, de drosztkrónikák szerint a másik nagy fuvarközvetítő tömörülés, a Tele5 és a Rádió Taxi fúziójával létrejött Rádió Tele5 Taxi Holdingba (na ez sem ennyire egyértelmű: ma is van Tele5 taxi, egy másik, illetve szerintük az eredeti, amely – immár másodfokon – pert nyert a holding ellen, és a bíróság kimondta, hogy a sok 5-öst tartalmazó telefonszámot jogtalanul használja az RT5) olvadt. De egyelőre a kutya sem vonyít utána.

    Vissza a felütéshez. Az új taxisrendelet komoly feltételeket szab a szeptember után is lábon maradó fuvarközvetítőknek: jelentős vagyoni biztosítékot kell lerakniuk (ez alsó hangon ötvenmillió forint: mivel a legtöbb ilyen vállalkozás masszívan veszteséges könyvelést tud felmutatni, már ez is elég érdekes lesz), valamint addigra ki kell építeniük egy GPS-alapú, "csendes" fuvarközvetítő rendszert, amelynek az a lényege, hogy a szisztéma a beérkező fuvarigényt automatikusan közvetíti a legközelebb álló szabad taxinak. Ez egyszerűnek és logikusnak hangzik, de a legtöbb cégnél állítják ugyan, hogy már évek óta kész a "térinformációs alapon működő adatkommunikációjuk", szerencsére senki nem írja elő nekem, hogy ezt kötelezően elhiggyem. Mert bizony az új szabályozás is mindenórás, akárcsak a telefonszámát vesztett cégtulajdonosnő. És bár nyilván megint a taxis fog kitartóan és nagyobb vákuummal szívni, most, hosszú idő óta először, a telefonszám-tulajdonosokra is sor került. Akiket (már akik fennmaradnak, minden taxis és az egész társadalom mérhetetlen hasznára) most már majd tényleg joggal nevezhetünk így, hiszen a 31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy. rendelet kimondja:

4. § (1) : A szolgálat a személytaxi-szolgáltatás értékesítéséhez fűződő telefon-előfizetéseit a saját nevén köteles fenntartani.

Telephone-Old-001550.jpg

 

 

komment

Címkék: énblog telefon élet közlekedés város pénz taxi droid múlt túlélés jelen telefonszám taxis taxisofőr 5000000 Tarlós István Budapest taxisrendelet taxisblog droidtartó fuvarközvetítő taxi 5000000 plus3


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadataxi.blog.hu/api/trackback/id/tr785439432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2013.08.02. 18:13:42

Remek összefoglalója a mai taxihelyzetnek. Kötelező olvasmánnyá tenném a sok matekzseninek a gazdasági fejtegetést is. (Bár kétlem, hogy bármi haszna lenne. Évek óta magyarázom számokkal alátámasztva a mostani tarifarendszer -kiállási díj és minimum tarifa hiánya, vidéki fuvarok számítása stb.- tarthatatlanságát, de egyszerűen nem fogják fel. Vicc.)
Ez a mondat pedig a lényeg:
"azt nem érti meg a taxis ..., hogy ha mínuszt szorzunk plusz számmal, megint csak negatív eredményt kapunk, és minél nagyobb plusszal, annál nagyobbat." Hát igen. Ha egy fuvar veszteséges -már itt elakadnak, hogy miért az-, akkor nem segít a dolgon, hogy sok van belőle.
Nálunk szerencsére van rá megoldás; nem kötelező elvállalni. Ráadásul el lehet adni. PL.: Szfvárról Ferihegyre 2-re -kb. 162 km- nem sokkal ezelőttig 11000-ért vittük a szerződéses utasokat. Ebből ugye lejön az autópályadíj -mivel hála isten olyan ritka volt, hogy nincs egész éves matricánk-, ami most 3000 Ft, az üzemanyagköltség durván 5000 plusz a parkolás összege. Marad 2-3000 Ft. Ebből kéne még fizetni a 11000 után az adót és a többit. Magyarán kb három órai melóért kapok bruttó 2-3000-et és koptatom a kocsit 160 km-en át. Erre az én megoldásom az, hogy átadom egy nálam lelkesebb kollegának 1000 forintért, hadd örüljön. :-) ÉS MEGVESZIK!
Nem egy Erdős Pál egyik sem.

Csak azt nem értem, hogy hogy a fenében vannak még életben? Lehet, hogy betegállományban vannak hónapokig vagy szüneteltetik a vállalkozásukat, viszont akkor nem adhatnának számlát. Még rá kell jönnöm a titkukra aztán alkalmazni fogom. Vagy nem.

Orica Középföldi 2013.08.03. 07:38:45

@taxi33:

Te taxizol?
Merthogy pontosan kiszámoltad, miért nem éri meg. Akkor csak szerelem lehet.
Te, te Erdős-ivadék:))

Orica Középföldi 2013.08.03. 07:42:56

Tőlem messze van ez a terület, de olvasás közben eljátszottam a gondolattal, ha a taxi szó kicserélem, vajon hány területre jó látlelet ez a poszt?

Nem lettem vidám.

Első mohikán 2013.08.03. 15:42:23

@Orica Középföldi: És mire jutottál a gondolatkísérlettel? Kérlek oszd meg velem, hogy hány ilyen barom van Isten állatkertjéből, mint mi? Csak hogy némiképp megnyugodjak. :-)

Szabad a taxi 2013.08.03. 20:18:34

@Orica Középföldi: A kicsit átalakított tételmondat, hogy vagy a kuncsaftot, vagy az államot kell átverni ahhoz, hogy ne termeljen veszteséget, a legtöbb kisvállalkozóra, de főleg a kiskereskedőkre (leszámítva a kivételezett, megemelt árréssel és monopolhelyzettel megtámogatott nemzeti fideszmutyiboltokat) igaz. Az onlájn az adóhivatalhoz bekötött pénztárgép az állam önvédelmi kísérlete e helyzet ellen (amelyet egyébként pont ő hozott létre).

whale 2013.08.05. 00:34:43

Érdekes ez a csendes címkiadós história, mert amennyire én ismerem a droszthíradót-érintőlegesen-jó ötletnek tűnik, mégis utálják a taxisok. Ők ragaszkodnak az egymás torkának harapdálásához. Legalábbis nekem nagyon úgy tűnik.
A 6X6 egyébként tényleg alkalmas lenne már holnap is, mert minden autójukban ott a tepsifón, azon fut az E-pay, illetev a címet is megkapják SMS-ben. GPS is van a készülékekben, illetve mobilnet, szóval akár saját, akár mondjuk a Taxilike rendszerét használva, már holnap mehetne a móka...

A kiállási díj, az az alapdíj, nem?

Szabad a taxi 2013.08.05. 01:04:58

Erről a csendes címkiadásról majd még írni fogok, de röviden: a taxisok butábbja valóban fél tőle, mert ellenkezik a begyökeresedett szokásaival. Pedig valóban hatékonyabb lesz tőle a taxizás. (Még hatékonyabb akkor lehetne, ha az xezer taxist minél kevesebb közvetítő szolgálná ki, így kisebb eséllyel fordulna elő, hogy üresen kell visszajönni Rákosrettenetesről, amikor a másik központnak esetleg pont lenne ilyen címe, de nincs kire rádobnia.

Nem, a kiállási díj azon felül van, hiszen el is kell menni a címig, már foglalt állapotban. Ez mindenütt létezik, hazánkban is volt kb. 1994-ig, először a City törölte el... Persze ésszerá határok között maximálni kell. De olyan régen is volt, hogy a diszpécser megkérdezte a Solymáron lévő megrendelőt, hogy ha a Moszkva térről megy érte a kocsi, megfelel-e, ha y forint lesz az órában, mire odaér?

Ezt a gyakorlatot persze a rendelet sem hozta már vissza, de meg is értem: csak fokozatosan lehet visszaszoktatni az embereket arra, hogy az olcsó taxi nem alanyi jogon járó, támogatott, szociális juss. A fix tarifa is nagy lépés egyelőre, meg elvileg az ingyen várakozás is megszűnik (a diszpécser által érkezési időpontnak megjelölt óra perckor indul az óra).

whale 2013.08.07. 10:33:44

@Szabad a taxi: A taxizás lehet, hogy hatékonyabb lesz, mint szolgáltatás, viszont az ellenzők szerint ők így egy sorba kerülnek a világtalan droidokkal és az évtizedes tapasztalatuk semmivé válik egy perc alatt, mert nem tudják leverni a címről a másikat.

Illetve én úgy tudom, hogy Budapest határánál most is indul az óra kiállásnál.
Budapesten meg szerintem férjen bele az alapdíjba a kiállás...

whale 2013.08.07. 10:45:20

Az utcai integetésnek nem csak az ár, hanem a az általánosan elterjedt telefon vetett véget. Ma már eszembe nem jutna gyalog elindulni, hogy majd a következő nagy kereszteződésben megpróbáljak leinteni egy szabd taxit. Nincs is szabad taxi, mert a telefonos rendelés terjedésével párhuzamosan a taxisok már nem cirkálnak üresen a városban, égetve a drága benzint-nagyon helyese egyébként-hanem beállnak a tutiba és onnan nyomkodnak a címekre.
Tehát én már ha akarnék sem tudnék integetni az utcán. De miért akarnék, amikor a taxi házhoz jön?
Hiénához meg nem ülök be...

whale 2013.08.07. 10:48:57

@Szabad a taxi: Ja, amit írtál, hogy 10 kilométerről gurul rá a címre valaki, ez szerintem nem életszerű, amikor 2 meg 5 percekre is összenyomnak sokszor a taxisok. Régebben valóban voltak nagypályások, akik bárhonnan nyomtak bármire, de ők mostanában mintha eltűntek volna...

Szabad a taxi 2013.08.07. 16:51:26

Igen, ez gyakori érv, az ostobbábik fajta taxisoké. De nem a helyismeretükkel verték le eddig sem a többieket, hiszen általában "kályháztak", azaz a jól bejáratott helyükre tértek minden fuvar után vissza, ahol nagy a térerő, és ahol tényleg minden utcát ismertek (sőt, az embereket is) – a még rosszabb alfajnak pedig az URH-ja is nagyobb teljesítményű a megengedettnél ("batyut") használnak. Az előbbi hozzáállás rendkívül gazdaságtalan, minden második kilométer üres, hiszen csak a saját tutijából vett fel címet a drájver, a mai telefonos tarifák mellett pedig ez legfeljebb nyomorszintű tengődést tesz lehetővé. Sok ész sem kell ehhez a munkamódszerhez, bármelyik ma ide menekült turbános két nap alatt, alacsony IQ esetén egy hét alatt elsajátíthatja.

Rosszul tudod: Budapest határánál most sem indul az óra, csak abban az esetben, ha a vidékre rendelő kint is marad (ezt sem engedi meg minden fuvarközvetítő, mármint a közig, határnál óraindítást). Egyébként pont a vidéki fuvarok lesznek azok, amelyekkel a fuvarkufárok továbbra is versenyezhetnek: mivel a fővárosi hatósági tarifa csak Budapest közigazgatási területére terjed ki, azon kívül akár 2 forintos díjat is megszabhatnak. Az alábbi linken már felrakta valaki a már ismerhető jövőbeni, vidéki díjszabásokat: www.hallotaxi.hu/index.php?pg=forum&theme=1&topic=2614&action=read

Mindegy, majd nem megyek vidékre telefonos rendeléssel – eddig sem volt jellemző, egyáltalán az sem, hogy címet vettem volna fel, nem hogy vidékre. Utcáról persze sokszor mentem városhatáron kívülre, előző cégemnél már épp rentábilis volt éjszakai tarifával, a jelenleginél pedig bár este tíz után is 240 Ft a legmagasabb km-díj, de beülős utassal kifizettethetem a visszautat is. Így szoktam tenni, az utolsó fillérig.

A kiállási díj egyelőre valóban nehezen lenne bevezethető, de igenis van létjogosultsága. A tíz kilométerről rágurulás ma ínséges napokon igenis jellemző: hétfőkön keddeken valóban összenyomkodás van még három perccel is, de nem Pesthidegkúton vagy Rákosligeten, ahol rendszeresen lehetetlen autót találni, főleg éjszaka. A GPS-es rendszer persze majd megleli a legközelebbit, a Moszkva téren, illetve az Örsön, aztán – a cég hozzáállásától függően – vagy odazavarja fuvarkényszerrel (ilyen volt az előző cégem, amely már tavaly is GPS-ezett, igaz, nem automatikus volt a rendszer, hanem a diszpécserfigyelte a térképet, sokszor meglehetősen szubjektívan zavargatva el a taxisokat a világ végére), vagy felajánlva a lehetőséget, de 280-ért valószínűleg már lesz, aki megkockáztatja, hiszen lehet, hogy Keresztúrról Békásra megy az utas (csak nagyon valószínűtlen).

Viszont az még a 280 Ft/km-rel sem éri majd meg, hogy 10 km-t rárepül a drájver egy 1,5 km-es helyi fuvarra. Na ilyen esetek miatt kell a kiállási díj, és lesz is előbb-utóbb, mint ahogy a világon mindenhol van, és itt is volt vagy 85 éven keresztül, míg fejére nem állította a taxisvilágot egy két fuvarszervező, látszólag egymás ellen harcolva, valójában akarva-akaratlanul együttműködve.

Az utcai integetésről: még a péntek-szombat éjjeli "ömlések" idején is ki van világítva a város szabadjelzőkkel, ugyanakkor telefonon nem lehet taxit rendelni ilyenkor: érthető, hiszen ki vesz fel telefonos címet kilométerenként száz forinttal olcsóbban akkor, ha az utcáról is lehet dolgozni? Én például ki is kapcsolom az URH-t a francba, sokkal jobb Stan Getz muzsikáját hallgatni, mint egy már nyolc órája címeket éneklő, rekedt hangú diszpécsetrt, aki előtt ott áll még négy óra szolgálat, és egyre többet hibázik. Ez persze meg fog változni most, hogy a telefonos tarifa ugyanannyi lesz, mint az utcai (más országokban – nem győzöm hangsúlyozni – drágább, hiszen többletszolgáltatás, hogy házhoz megy az autó), nyilván minden taxis örül majd a rendeléseknek, ugyanakkor megnézem majd, ha péntekről szombatra virradóan, hajnali háromkor rendelsz magadnak egy szép, sárga taxit mondjuk a Király vagy a Kazinczy utcába, esetleg a Romkert vagy az Ötkert elé, hogy fogod megtalálni a többi hatvan darab, ugyanolyan randa színű között. Ez már ma sem könnyű feladat, és már ma is csak a hülyébbje, bocsánat, a meggondolatlanabbja rendel húszperces kiállással ilyenkor, hogy aztán negyed óra után elszakadjon a cérnája, és mégis csak beüljön az első szabad autóba, cserben hagyva ezzel azt a kollégát, aki volt olyan birka, hogy rányomott a rendelésére (mert például ott fog végezni, de Pestlőrincről jön).

Üzeneted hosszabb, mint 5000 karakter! Legyél tömörebb!

Szabad a taxi 2013.08.07. 16:56:28

@whale: Mivel rám ugatott a blogszoft, hogy vegyek vissza, ezért második fejezete is van az előző röffenetnek:

A "hiénákról" meg csak röviden: ezek magyart általában nem csapnak be, de tényleg az a biztos, ha nem ülsz be hozzájuk – bár nem egyszer a megtévesztésig hasonlítanak a matricáik valamely létező cégéire. De ha már ők is sárgák lesznek, akkor sem leszel velük tehetetlen: ha tényleg drágán vitt, kérsz tőle számlát (az óra nyomtatta slejfni nála marad, hogy tudjon védekezni), ráiratod a belégre, hogy honnan hová volt a fuvar, mennyiért, hány órakor (mert az sem mindegy: dugóban nyilván drágább ugyanaz a táv, az időtényező miatt), beviszed, beküldöd (akár szkennelve, e-mailben is) a BKK-nak egy rövid levél mellékleteként, és az ember, ha jogos a panaszod, két nap múlva már nem lesz taxis, engedélye bevonva, százezrekre megbüntetve. (Egyébként ez is eddig is így volt, csak nem volt egyértelmű, hová kell fordulni az utaspanasszal, de a jövőben ablakra, műszerfalra, hátsó ülés támlájára ki lesz írva, több nyelven.) Hidd el, nem fogják megkockaztatni at átverésed, úgyhogy ebben a témában hamarosan kitehetjük a "problem solved" táblát.

Sőt, már most észlelhető itt a ló másik oldalára átesés, ugyanis már ma is hordákban taxiznak az ellenőrök, jól-rosszabbul álcázva, és nagyon kreatívak: ha előbb nyúlsz a pénzért, mint nyújtod a blokkot – pedig ez életszerűtlen, mert a "print" gombot megnyomva eltűnik a taxióráról a fizetendő összeg, és szabadra vált –, máris szankcionálnak. Igaz, ezek jutalékos rendszerben dolgozó NAV-osok.
De a BKK is nagy számú saját ellenőrt vesz fel (nyilván ők is részesedést kapnak majd a büntetésekből). Az álláshirdetésük még ma is aktív a honlapjukon, nekik nem lesz más dolguk, mint egész nap taxizni, és minket basztatni.

Úgyhogy hidd el, rend lesz, itt kurva nagy rend.
süti beállítások módosítása